Mario igen... är det ett gammalt Wii-spel det handlar om?
Nej, nej. Tvärtom. Super Mario 3DS är ett specialbyggd lekstuga bara till Nintendos stereoskopiska lilla maskin. Det är en kombination av allt det som gjort Galaxy-spelen så fantastiska, plus en massa 3D-mys som vi hunnit testa en snabbis under den gångna E3-mässan.
Jamen speak up då, berätta. Hur kändes det?
Bra som satan. När vi plockade upp 3DS-enheten hade Mario redan kirrat den där klassiska tvättbjörnssvansen som fanns redo för aktivering via den undre skärmen. Tanooki-dräkten är verkligen en ljuvlig liten stycke spelhistoria och vi kommer såklart aldrig att glömma hur bra den gjorde sig i Super Mario Bros 3.
Påminner det något om Super Mario Bros 3 då förutom dräkten?
Jamen oja. Massor. De vanliga tredimensionella banorna blandas med sidoscrollande 2D-banor likt de i New Super Mario Bros. Till och med flaggstången finns med. Du vet, den från 8 bitars-spelen.
Hur var 3D-effekten då?
Den imponerade, även om Nintendo 3DS fortfarande framkallar huvudvärk hos flera av Gamereactors redaktionsmedlemmar. Vi spelade en bana där stora muräna-liknande skurkar poppade ut ur väggen på banans övre kant och framkallande en 3D-känsla som få 3DS-spel hittills lyckats med.
Du pratar om Galaxy och New Super Mario Bros, men på filmerna som finns liknar det även Super Mario 64 en hel del. Eller?
Absolut! Shigeru Miyamoto har själv sagt flera gånger att Super Mario 3DS är en som en blandning mellan Super Mario Galaxy, New Super Mario Bros och Super Mario 64. Nintendos EAD-team (som tidigare bland annat gjort Galaxy-spelen) blandar friskt i vad Nintendo anser vara det mest varierade Mario-spelet hittills.
Det finns inte risk för att det kommer att kännas splittrat då?
Inte ett dugg. Momenten som Nintendo blandar in (de olika dräkterna, teleport-blocken, originalflaggstången, 2D-banorna från New Super Mario Bros-spelen, tvättbjörnssvansen) är alla redan etablerade Mario-inslag som kommer att passa utmärkt i ett och samma spel.