Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Chronicle: Runescape Legends

Chronicle: Runescape Legends

Vi har fått sätta tänderna i det nya strategiska kortspelet från Jagex. Kom in i värmen och läs våra intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

I och med att Jagex har en enorm fanbase tack vare sitt otroligt populära onlinespel Runescape, som växer sig större och större i en stadig takt, så kommer det inte precis som någon överraskning att deras nya projekt, Chronicle: Runescape Legends, redan börjat diskuteras flitigt i kretsarna. Vi fick chansen att pröva på det färska kortspelet, och på färden hade vi med oss spelets lead designer James Sweatman som förklarade för oss hur Chronicles skiljer sig från andra spel i samma genre.

Det första som slog oss var hur bedårande spelets design var. Konceptuellt är varje strid utformade som en historia. Varje tur refereras till som ett "kapitel" samt att landskapet du spelar i dyker upp från en bok betitlad Chronicle of Legends. Designstilen fångar verkligen det här tänket utsökt då alla karaktärer och omgivningar känns som de är modellfigurer som någon målat med pensel på, något som kan kännas som ett kärleksbrev riktat till rollspel såsom Warhammer och dylika spel (dessa spel är uppenbarligen en stor inspiration för spelets designers).

Färgerna är livliga och passar perfekt, samtidigt är musiken förtrollande och lugn när det behöver vara det men så fort det är strid på gång så blir den mäktig och spännande. Ljudbilden och det visuella smälter felfritt samman med Chronicles fantasyatmosfär och allt som allt är det en en njutbar upplevelse. Mixa ihop detta med vår redan existerande kärlek till Runescape och du kan förstå att vi är investerade i Jagex nya spel innan vi ens lagt vårt första kort.

Detta är en annons:

Innan du får påbörja en match blir du presenterad med en hög olika "Legends" att välja mellan. Legend-systemet är kort och gott de karaktärer du kan välja att spela som, och för tillfället finns det bara fyra att välja från; Raptor, Linza, Ariane och Ozan. Några fan av Runescape kanske känner igen dessa namn, då de är tagna direkt från Runescape-världen, och varje karaktär har sina fördelar och kostnader beroende på deras respektive karaktärsdrag.

Jagex har utvecklat Chronicle på ett sådant sätt att det är kul för redan frälsta Runescape-spelare att se sina favoritkaraktärer i nya miljöer, men att ha erfarenhet från MMO-spelet betyder inte att du har någon övertag i Chronicle. Sweatman berättade för oss att de gör "ett helt nytt spel, inte bara ett nytt Runescape-spel... för att verkligen kunna njuta av Chronicle rent spelmässigt måste du ha koll på dina kort och deras olika attribut".

Spelet är primärt byggt för två spelare som möts en-mot-en online men det kommer att läggas till ett kampanjläge till dess att spelet ska släppas (för tillfället är läget i en stängd beta). Varje match har fem kapitel allt som allt, och vid varje runda kan spelaren lägga ett visst antal kort på brädet (vanligtvis fyra eller fem) som påverkar deras defensiva och offensiva egenskaper. När du når slutet på de fem rundorna så ställs de två karaktärerna mot varandra och slåss med sin kvarvarande stats för att se vem som blir den slutliga vinnaren (om inte någon fallit innan den här sista striden så klart).

En av aspekterna som gör att det här nya projektet sticker ut är hur korten i spelet är implementerade; den primära skillnaden från andra kortspel är att kortet du spelar har en direkt effekt på dig mer än på din motståndare. Jagex ville göra ett spel baserat på idén att istället för att skapa en karaktär och gå ut på äventyr, så skapar du ett äventyr för din karaktär att gå igenom och varje kapitel är en väg in i ett mini-äventyr som du skapar på nytt varje gång. Det klingar väl med konceptet att alla strider sker inuti en bok.

Detta är en annons:
Chronicle: Runescape LegendsChronicle: Runescape Legends
Chronicle: Runescape LegendsChronicle: Runescape LegendsChronicle: Runescape Legends

Trots sin unika tvist på genren så är ändå Chronicle fortfarande ett klassiskt kortspel inners inne, och kortsystemet är enkelt att komma in i. Korten är uppdelade i två kategorier, Support och Attack. Support-korten ger dig bonusar i utbyte mot guld medan Attack-korten ger dig en fiende att bekämpa som kan ge ifrån sig guld eller utrustning. Det är dock rekommenderat att tänka noga innan du lägger fram ett Attack-kort, för trots att starkare fiender kan ge dig bättre belöningar så kan de dessutom skada dig något oerhört och göra dig svagare i din strid mot den andra spelaren.

Några kort innehåller specifika Effects som kan höja dina stats, ge dig extra kort, skada dig eller försvåra för din motståndare. Några rundor kanske du slaktar dig genom en serie med fiender och samlar på dig föremål och rustningar, eller så kanske du stöter på en försäljare som uppgraderar din hälsa och vapen. Du låter alltså din karaktär gå genom olika strider och prövningar för att förbereda sig för den slutliga striden samtidigt som du använder bonuskort för att försvaga din motståndare.

Det är klart annorlunda från många andra kortspel, och det kräver verkligen en stor dos av taktiskt tänk så du inte dör innan du når den slutliga striden. Presentationen drar dig dessutom djupare in i spelet, något som Jagex verkligen vill förstärka ytterligare då de gör spelet kompatibelt med VR-glasögon. Vi såg en tidig version av Chronicle när det kördes på en HTC Vive, och vi måste säga att den VR-demon var klart imponerande. Det känns som att du sitter i ett stenrum vid ett litet bord med boken utlagd framför dig med massa olika modeller spritsade över den. På den andra sidan bordet satt det en annan Legend, redo att börja spela. Vi fick förklarat för oss att längre fram i utvecklingen kommer Legend-karaktären vi möter kunna utföra gester och rörelser beroende på vad som händer i själva spelet. Känslan av att vara i rummet förstärker verkligen spelupplevelsen och det känns sannerligen utmärkt. Virtual reality passar den här spelstilen som handen i handsken.

Då du spelar spelet så får du en känsla för exakt vad som gör detta nya tillägg till Runescape-universumet så annorlunda från resten. Det första som slår oss angående Chronicle är hur dynamiska striderna kan vara. Det är aldrig riktigt säkert vem som kommer gå segrande ur striden i början av matchen då det baseras på vem som spelar vilket kort från sin respektive lek, och vindarna kan mycket väl vända när som helst i matchen vilket håller dig fokuserad hela matchen igenom.

När rundorna (kapitlen) börjar så är det alltid spännande då det är första gången som du får se din motståndares kort. Det kan betyda guld och gröna skogar för dig eller så kan det betyda att du går en ruskig förlust till mötes. Matcherna tar runt tio minuter att genomföra, vilket gör dem kvicka och roliga. Det är ett spel som är lätt att plocka upp och köra en snabbis om du har en ledig stund över.

Efter att vi fått känna på spelet och fått uppleva vad det har att erbjuda så verkar Chronicle: Runescape Legends helt klart bli ett intressant nytt tillägg, inte bara till Runescape-universumet utan även till kortspelsgenren. Det varvar nya och spännande idéer med klassisk nostalgisk glädje som brädspel erbjuder, samtidigt som det lyckas karva ut sin egen unika identitet i processen. Du kan registrera dig för den stängda betan nu på den officiella hemsidan. Det är sannerligen ett spel att hålla ögonen på om du uppskattar innovativa och taktiska strategispel, samt om du är ett fan av kortspel och vill pröva något nytt.

Relaterade texter

1
Chronicle: Runescape LegendsScore

Chronicle: Runescape Legends

RECENSION. Skrivet av Andreas Blom

Turbaserat kortspel med potentiellt dödlig utgång? Vi har testat vad som krävs för att klara sig upp till toppen och axla rollen som sann legend...

0
Ny Chronicles: Runescape Legends-trailer

Ny Chronicles: Runescape Legends-trailer

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Jagex, skaparna av det till synes alltid lika populära onlinerollspelet Runescape, jobbar just nu för fullt på en nytt kortspel i samma anda som Blizzards Hearthstone....



Loading next content