Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Final Fantasy XV

Final Fantasy XV

Redaktionens största Final Fantasy-fantast reste till LA för att träffa teamet bakom kommande Final Fantasy XV...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag har jobbat på Gamereactor i 14 års tid och jag ska villigt erkänna att jag inte varit med om något som ens liknar Square Enix presentation av Final Fantasy XV. Det slår hela E3-presskonferenser på fingrarna, och visar med tydlighet vilket extremt viktigt spel det är för utvecklaren och hur tvärsäkra är på att de har något alldeles extra på gång.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XV

Jag är på plats i Los Angeles och har just avverkat en dryga timmen lång tillställning som inleddes av självaste Final Fantasy-pappan Hironobu Sakaguchi och avslutades med min haka ömt vilandes mellan knäna av allt som på kort tid presenterades. Mycket har gjorts tidigare, men aldrig i samma omfattning som i detta fall och med så många roliga överraskningar.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XV
Detta är en annons:

Allt inleddes med en presentation av ett demo kallat Final Fantasy XV: Platinum. Ett demo kanske främst avsett för publiken som inte är bekanta med Final Fantasy sedan tidigare. Att ha en titel numrerad 15 kan såklart verka avskräckande, och vi vet av erfarenhet att många är reserverade mot att köpa uppföljare i spelserier där de inte spelat föregångarna. Där tror jag Square Enix tänker helt rätt, och följaktligen är det en väldigt enkel sekvens som vankas av ett helt annat stuk än Duscae-demot från förra året.

Här får vi dyka in en av Noctis drömmar under en sekvens i spelet och prova på ett äventyr som tycks vara uppenbart influerat av Alice i underlandet, med självaste Carbuncle som den lilla kaninen som måste följas. En ung Noctis utrustas med ett leksakssvärd och en pipande gummiklubba att banka ruskprickar med och sedan är det bara att hänga med på färden. Själva syftet med demot är att ge en snabb introduktion till spelsystemet, men även att visa hur äventyret påverkas av dygnets timmar och väderleken.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XV

Här och var finns knappar att hoppa på som galant skiftar solsken till ösregn och visar hur världen förändras i realtid. Kanske mest imponerad blir jag när det ges möjlighet att snabbspola tiden för att visa hur solens placering på himlen ger olika belysning och framför allt får skuggorna att vandra innan det till slut bli becksvart och andra ljuskällor tar vid.

Detta är en annons:

Även om demot i sig är väldigt kort, så ges det ändå möjlighet att prova på flera av de inslag som kommer finnas med i det färdiga spelet. Det inkluderar att köra bil, kasta distansvapen, utöva combos i strider, hitta hemligheter och feta bossfighter. Dessutom ges en försmak av de episka scener vi kan vänta oss från Final Fantasy XV när det väl släpps. Det inkluderar bland annat ett möte med Leviathan i horisonten och en närmare titt på Titan som jag dock låter bli att berätta mer om för att ni själva ska få se vad jag menar.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV

Efter demot var det sedan dags för en stor presskonferens. Jag visste på förhand att det var ett större event som det även gick att köpa biljetter till, och som vi på Gamereactor skulle livestreama. Men jag erkänner villigt att jag inte riktigt fattat hur stort. Square Enix hade nämligen hyrt hela Shrine Auditorium i Los Angeles och låtit fansen köpa biljetter, något de gjort i sådan omfattning att hela lokalen var fylld till sista plats med enorma köer.

Själv var jag inte helt lyrisk över Final Fantasy XV efter Duscae-demot förra året där jag tyckte för mycket gått ifrån det Final Fantasy jag älskat under så många år. Spelserien som starkt bidrog till att jag valde att studera japanska i flera års tid för att hjälpligt kunna harva mig igenom äventyren innan de fanns översatta.

Därför var det så oerhört befriande att se självaste Hironobu Sakaguchi inleda eventet. Att ha Final Fantasys skapare på plats kändes ändå tryggt, och han höll ett ljuvligt anförande där han förklarade att Final Fantasy för honom var som att se ett barn växa upp, och som alla andra föräldrar undrade han ibland över vad ungen egentligen höll på med. Ett tecken på att Square Enix hörsammat den kritik som ändå funnits mot serien på senare tid.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV

Internet-kändisarna Greg Miller och Tim Gettys var världar för tillställningen under något gapiga, men pålästa former och lyckades galant med att hela tiden bibehålla en hög stämning. Upplägget var att 14 saker skulle utannonseras, där premiärdatumet dock hade läckt på förhand redan innan allt drog igång. Trist såklart, men läckan adresserades från scenen på ett avväpnande sätt.

Av de 14 saker som skulle visas var den stora majoriteten nya trailers av olika slag, vilka ni kunnat se här på Gamereactor. Men det skulle snart visa sig att Square Enix har enorma planer för detta spel. Det första riktigt stora som presenterades var det faktum att en japansk animerad serie i fem delar kommer visas gratis via Youtube, där första delen finns ute redan nu.

Serien heter Brotherhood och förklarar upptakten inför Final Fantasy XV och låter oss bekanta oss med huvudrollsfigurerna. Jag har i skrivande stund inte hunnit se första delen ännu, men att döma utifrån det som visades ser det ut att vara en påkostad och välanimerad serie. Att spel lanseras med en serietidning eller liknande är inte ovanligt, men att göra det på detta sätt överträffar ändå förväntningarna. Dessutom var det en kul twist att del ett lanserades sådär abrupt efter att tidigare ha varit okänt.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV

På samma sätt var det med den kanske största överraskningen av dem alla, nämligen King's Glaive. En datoranimerad långfilm som ser direkt häpnadsväckande tjusig ut. Bland röstskådespelarna hittar vi Lena Headey (Game of Thrones) i rollen som Luna, och hon dök även upp på scenen för att berätta om hur det känns att få spela en mer sympatisk karaktär än hon gör i Game of Thrones. Även Sean Bean medverkar, spelandes kung Regis medan Aaron Paul spelar huvudkaraktären Nyx. För regin står Takeshi Nozue, och filmen kommer att släppas för digital försäljning samt via stream-tjänster.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV

Utöver detta presenterades minispelet Justice Monster Five. Ett minispel av den typ som blivit så vanliga i rollspel, med skillnaden att detta även går att spela via smartphones och kommer lanseras innan själva Final Fantasy XV. Det ser ut som en korsning mellan klassiska 2D-Final Fantasy och flipper, och om det blir underhållande är det givetvis ett väldigt fiffigt system som gör att man alltid kan bygga på sin figur.

Utöver detta bjöds det på utannonseranden om att Florence + the Machine gör ledmotivet till spelet (en cover av Stand by Me), att ovan nämnda Platinum-demo nu finns att ladda hem för alla samt presentationer av samlarutgåvorna (som bland annat innehåller King's Glaive på Blu-ray). Allt som allt en imponerande kraftsamling för att verkligen lyfta fram Final Fantasy XV som något utöver det vanliga.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV

Att döma utifrån det jag själv fått spela och de trailer som visades under kvällen, känner jag mig nu betydligt mer positiv än tidigare. Jag har fortfarande lite svårt för idén om käcka grabbgänget på krallig bilsemester, men spelkontrollen är riktigt välgjord, bossfighterna episka, spelvärlden förtrollande vacker och det bjuds på sekvenser som ger något slitna nätklyschan "episkt" en ny innebörd. Kort sagt kan Final Fantasy XV bli rejält spännande och väl värt att hålla utkik efter.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV

Relaterade texter

Final Fantasy XVScore

Final Fantasy XV

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter ett helt decennium har nu för Final Fantasy XV äntligen släppts. Vi släppte loss redaktionen meste entusiast för att äventyra med Noctis och grabbarna inför den mastiga recensionen...



Loading next content