Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Lawbreakers

Lawbreakers

Gamereactor flög till USA för att besöka Boss Key Productions, Cliff Bleszinskis new studio, och ge oss i kast med kommande actionfesten Lawbreakers...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det förvånar mig ofta hur hälsosam och välfungerande en konkurrensutsatt spelvärld kan vara när marknadskrafterna får sköta sitt. Folk har tjatat om en ny färgglad arenaskjutare, och vips kommer spel som Battleborn, Overwatch och Lawbreakers. Konkurrens är bra för konsumenten, för spelaren, för dig och mig. Det tvingar utvecklarna att tävla i att tillfredsställa oss på bästa sätt och leverera en produkt vi faktiskt vill spela. Dessutom gäller det att ha unik spelmekanik så det står ut från mängden. Cliff Bleszinski (Gears of War-skaparen) är såklart en veteran vid det här laget och vet vad som krävs för att göra succé, och Lawbreakers är ett fullgott bevis på detta. Det är hektiskt, snabbt och såpass annorlunda att konkurrensen bör passa sig.

Lawbreakers
Laws mot Breakers i hårda strider.

Som bekant nåddes vi nyligen av nyheten att Lawbreakers inte blir det free to play-spel det var tänkt att bli, och det står även klart att stilen gjorts mer vuxet än vad som först var tänkt. Motiveringen till att lämna free to play var att utvecklarna inte riktigt fick till en prissättning de kunde står för på figurer, arenor och liknande. Spelet fick inte bli så kallad "pay to win", vilket är ett problem med konceptet. Därför får du nu betala först istället, varpå spelmässigt innehåll blir gratis. Däremot kommer det finnas skins och liknande att köpa, men inget som ger någon form av övertag. Orsaken till att designen gjordes vuxnare beskrivs av Bleszinski som att de ville ha "mindre Pixar, mer Tarantino" när de spelar så kallade arenaskjutare. Det ska helt enkelt spruta blod när du dräper någon.

Detta är en annons:

Det finns dock ytterligare en anledning: esport. Det är ingen hemlighet att Boss Key Productions hoppas på att bli stora inom esportscenen med Lawbreakers, men å andra sidan är det väl som Bleszinski säger att "visa mig en utvecklare som gör en arenaskjutare som inte vill att sitt spel ska spelas på esportturneringar". Frågan är därför inte om de vill göra ett esportvänligt spel, utan hur de ska nå dit. Bleszinski menar att ett nyckelelement för att lyckas är något han kallar "golden moments. Moment av rent kaos och oförutsägbarhet som gör att alla måste sitta på helspänn. Moment som inte kan programmeras eller planeras, utan där man ger spelarna verktygen och de själva ser till att vansinnet inträffar.

LawbreakersLawbreakers
Det är ett färgglatt spel som underviker det smått uttjatade konceptet "dystopisk framtid".

Så hur ska Boss Key Productions se till att detta blir verklighet? Tja, grundkonceptet är att månen sprängts efter ett misslyckat experiment, vilket orsakat jordbävningar och förintelse på jorden och fått vår blå planet att haverera. Men spelet tar inte plats i en av de där trista postapokalyptiska omgivningarna, utan senare när allt byggts upp igen. Jag fick bland annat springa runt i ett vackert Japaninspirerat hus med vattenfall och gröna omgivningar, som bevis för detta. Men jorden kommer aldrig att bli densamma igen, för där skärvor av månen slog ner har det uppstått områden där gravitationen inte fungerar som den ska.

HQ
Detta är en annons:

På en av de arenor jag spelade slogs vi om ett stort batteri i mitten av banan som båda lagen försökte komma över. Se det som en variant på klassiska Capture the Flag, med tillägget att batteriet dessutom måste laddas upp till 100% för att ta poäng. Runt batteriet fanns sedan ett område med lägre gravitation, vilket fick även de största titanerna att sväva omkring högt ovanför mitt huvud. En mäktig syn, men samtidigt exakt vad Bleszinski talade om med dessa gyllene moment. Själv lyckades jag sparka iväg en lönnmördare så hon flög in i detta låggravitationsområde, varpå jag sköt henne flera gånger i skallen. Det var en märklig njutning att se henne glida bort ovan marken med blodet pulserande ut ur huvudet längs vägen. Tarantino hade onekligen varit stolt.

Spelets grund är ett klassiskt tjuv och polis-scenario där de båda sidorna kallas Laws och Breakers. Det är samma karaktärer på båda sidor, så det spelar ingen roll vilken du spelar för tillfället. Jag var hänvisad till Enforcer, Titan, Vanguard och Assassin, men fler figurer kommer presenteras inför spelets lansering. Enforcern är den klassiska välavvägda figuren med lite enklare kommandon som gör denne extra nybörjarvänlig. Han är beväpnad med pistol som fungerar väl på mediumdistans, med ett andravapen lämpad för närstrid om motståndarna kommer nära.

Lawbreakers
Fienden kan bokstavligt talat kommer överallt ifrån. Bered dig på vertikalt spelande.

Titan är den långsamma figuren, men tar sig galant runt i luften när du fått kläm på spelkontrollen. Alla karaktärer har nämligen möjlighet att fästa sina vapen på axlarna och skjuta baklänges, vilket kan vara effektivt. Det är dock extra viktigt för tunge Titan som i låggravitationsområden kan använda denna lösning som ett sorts jetpack som kastar dig framåt - och på samma sätt bakåt om du skjuter framåt. Vanguard och Assassin är båda snabbare och har mindre liv, där i synnerhet sistnämnda kräver snabba fötter och bra svärdsteknik för att komma till sin rätt. Hon har även änterhake och kan därför ta sig runt som självaste Spider-Man.

Självklart handlar det dock inte om hur du spelar själv, utan lagandan är också viktig. Som Titan lyckades jag till exempel stjäla ovan nämnda batteri, men hade svårt att få den med mig. En Vanguard på mitt lag kom lyckligtvis till undsättning, vilket gjorde det möjligt att fly ovanför fiendens huvud. Det är vid sådana tillfällen det känns så självklart vad Bleszinski menar med gyllene moment och förstå varför esportare skulle kunna tänkas gilla Lawbreakers.

LawbreakersLawbreakers
Cliff Bleszinski talar om gyllene moment, vi tror han är något på spåren.

Jag älskar genren och har spelat den mesta, men det råder inget tvivel om att Lawbreakers ändå erbjuder något unikt. Det är en erfarenhet olikt det jag upplevt tidigare och inte alls lika fokuserat på horisontellt spelande, utan mer vertikalt. Det kan tycks vara en liten detalj, men skakar verkligen om allt att behöva hålla ständig koll ovan och under samtidigt som det fortfarande gäller att vara uppmärksam åt sidorna. Det är ett högt betyg åt Boss Key Productions att detta aldrig känns förvirrande, inte ens svävande i låg gravitation med fiender attackerande från alla håll.

När jag läste om den mer vuxna looken för spelet befarande jag att detta skulle vara det enda som skiljde detta från Overwatch, men efter att ha spelat vet jag att så inte är fallet. Blizzard är mästare på vad det gör, men de bör verkligen inte underskatta Boss Key Productions. Lawbreakers är ett utsträckt finger mot pay to win, karaktärerna kompletterar varandra och den varierande gravitationen gör detta unikt. Jag har bevittnat de gyllene momenten och där ligger också potentialen för framgång, både hemma i TV-soffan och i esportvärlden.

HQ

Relaterade texter

6
LawbreakersScore

Lawbreakers

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Cliff Bleszinskis arenaskjutare är äntligen här och Kim har utforskat hur det egentligen är att panga motståndare i viktlöst tillstånd...



Loading next content