Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Need for Speed Payback

Need for Speed Payback

Need for Speed har tagit Hollywood-lektioner och gör sig redo för comeback med svenskutvecklade Payback...

  • Text: Bengt Lemne, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

Svenska Ghost Games är inte längre nykomlingar kring det här med Need for Speed, och Payback är faktiskt deras tredje spel i serien. Den här gången finns inte utrymme för några ursäkter, de har fått både tid och resurser samt att studion fått mogna och svetsats samman. Allt finns där för att Need for Speed Payback ska kunna nå sin fulla potential efter att serien i åratal misslyckats med att fängsla racingpubliken, egentligen ända sedan de första Underground-spelen från EA Black eller Hot Pursuit från Criterion Games. Need for Speed måste förnyas och erbjuda det som Gran Turismo och Forza Motorsport (kanske i ännu högre grad Horizon) inte ger, och kanske är en gnutta Hollywood precis det som behövs?

Första intrycket betyder oerhört mycket i fallet TV-spel och Need for Speed Payback med sin Las Vegas-pastisch (Fortune Valley) träffar direkt rätt med det grafiska, ljuseffekterna och den väldigt dammiga öknen. Designen är helt enkelt klockren och Frostbite-grafikmotorn nyttjas väl.

"Vi ville bygga vidare på grunderna [från tidigare Need for Speed-spel]", sade creative director William Ho när vi träffade honom i samband med speltillfället. "Därför valde vi platsen Sydvästra USA för att spännvidden på städer från den glamorösa sidan till den skitiga, och från djupa dalgångar till höga berg. På det sättet kan vi ge en fräsch känsla, och sedan har vi den massiva öknen emellan som binder samma alla dessa platser."

Need for Speed Payback
Designen i spelet känns väldigt bra.

Det uppdrag jag fick spela i Los Angeles lät mig sänka ett antal bilar enligt klassisk Burnout Takedown-premiss, innan jag kunde stjäla en Koenigsegg från en trailer och köra iväg. Uppdraget är till stora delar förutbestämt, och bara jag kör några meter åt fel håll uppmanas jag att hålla mig till det tänkta området. Mellansekvenserna är heller inte dynamiska av vad jag kunde se, och det känns som en liten besvikelse. Samtidigt passar det in med tanke på vad Ghost Games försöker skapa här.

Varje bil har en livmätare och när de går ner i botten så orsakar du en spektakulär krasch för motståndaren, vilket som du kanske anar känns väldigt tillfredsställande. Det gäller i synnerhet när jag lyckas starta en kedjereaktion som eliminerar stora delar av motståndet. Det kan även ske att motståndarna själva orsakar dessa takedowns om de har för lite liv i bilen och smäller in i något hinder eller frontalkrockar en annan kärra, vilket jag fick se prov på själv medan jag spelade. Kul såklart, men inte i närheten av lika roligt som att sänka andra på egen hand.

I spelets story kommer vi få växla mellan tre olika karaktärer, dessa är Tyler (racerförare), Mac (stuntförare) och Jess (leveransuppdrag). Att ha ett riktigt narrativ i bilspel är något som historiskt sett sällan lyckats särskilt bra, men vi får hoppas att Payback blir spelet som ändra på detta.

Need for Speed PaybackNeed for Speed Payback
Mycket är förutbestämt och hårt inrutat för att kunna bjuda på en filmiskt upplevelse i singleplayer.

"Du kommer delta i olika uppdrag och race för varje karaktär", berättar Ho för oss och fortsatte med att prata om storyn. "De bidrar alla storyns slutmål, och de kommer även behöva samarbeta under något vi kallar 'Blockbuster Missions' - och det har du redan fått se prov på under Highway Heist och spelat det. Där såg du hur alla jobbar ihop för att nå ett gemensamt mål. Därefter delar de på sig, gör sina egna grejer innan de återigen slår sig samma för samarbete."

Efter denna spel- och pratstund fick jag en mer genomgående presentation av spelet. Det inkluderar inställningsmöjligheterna som uppenbarligen är en viktig del, och som förhoppningsvis kan matcha vad Forza har att erbjuda i kategorierna frihet och valmöjlighet. Jag fick se ett gäng förutbestämda varianter som visar hur man enkelt kan skräddarsy bilen efter behov, lite som klasserna i The Crew. I exemplet jag fick se var det en Beetle som enkelt växlades mellan off-road, dragster, street racer med mera. Samma Beetle användes även för att visa en annan grej där Need for Speed Payback har inspirerats av Forza Horizon, nämligen en motsvarighet till Barn Finds. Inställningarna är dock lite mer involverande här och kanske därför kan bidra till att göra det ännu mer populärt?

Need for Speed PaybackNeed for Speed Payback
Racingen är förlåtande, men det finns speldjup att hämta för den som vill.

Efter att ha spelat det filmiska uppdraget med alla förutbestämda händelser och mellansekvenser, fick jag även chansen att köra standardrace. Här gavs en bättre möjlighet att få en uppfattning av körkänslan, och som du säkert anar är Need for Speed Payback en väldigt typisk arkadracer. Det är busenkelt att drifta och det känns överhuvudtaget väldigt förlåtande, även om det är uppenbart att exempelvis Koenigsegg och liknande superbilar i det digitala garaget kommer vara svårtämjda. Somliga kommer säkert vilja slå på lite körhjälp för att göra spelet mer njutbart, men i slutändan är det fortfarande en arkadracer som inte stänger ute någon.

Need for Speed Payback släpps efter Project Cars 2, Forza Motorsport 7 och sannolikt Gran Turismo Sport. Det är dock en helt annan typ av bilkörning som erbjuds och förhoppningsvis kan det därför stå ut i mängden under racingtyngda 2017.

Need for Speed Payback