Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Days Gone

Days Gone

Vi har besökt postapokalyptiska världar så många gånger förr, och nästa år är det dags att göra det igen då Days Gone släpps. Vi har dock tjuvstartat lite...


När Sony förra året visade upp Days Gone första gången imponerades jag av världen och det stora antalet ilskna zombies - eller Freakers som de heter här - som attackerade. Det såg ut som en mix av The Last of Us och Tomb Raider-rebooten. I år fick vi se ännu mer i samband med E3 som avslöjade hur spelet faktiskt är tänkt att fungera, och nu har jag även fått chansen att sitta ner med ett demo för att gräva djupare in i denna dystopiska tolkning av USA:s Midwest-område.

För tillfället vet vi inte särskilt mycket om vad som har hänt i Days Gone, och varför världen är som den är. Vid en första anblick ser det ut som ett ganska typiskt postapokalyptiskt scenario, där överlevande gör allt de kan för att hålla sig vid liv under de omilda förhållandena. Och som traditionen bjuder betyder det faktum att man överlevt inte att man nödvändigtvis går bra ihop med andra som gjort det, så striderna mot andra människor är en lika självklar del som mot Freakers - och ibland båda delar samtidigt.

Days Gone
Tysta lönnmord är ett bra sätt att få vara ifred från andra fiender.

Demot jag fick se var i grund och botten detsamma som visades under Sonys E3-presskonferens, dock med ett par skillnader för att göra det mer intressant. De ville verkligen visa hur dynamisk spelvärlden är, och därför var det andra väderförhållanden och tidpunkter på dygnet som gällde. Istället för klarblå himmel så snöade det stora flingor och det var kväll istället för dag. Det här förändrar en hel del, som hur många Freakers som kan vara ute och hur mycket lättare det blir för andra människor att spåra mig. Om vädret är uselt kastas förutsättningarna om igen, och chansen finns att pistolskott och liknande dränks i åska.

Om du inte såg demot på E3 så får du här en liten genomgång: En kille som heter Manny har blivit kidnappad och vår protagonist Deacon St. john åker iväg på sin motorcykel för att frita honom. Days Gone har en hel del klassisk överlevnadsmekanik, så om motorcykeln får slut på soppa kommer du inte längre. Hojen kan dessutom gå sönder med samma resultat. Därför krävs en viss försiktighet i vägvalen eftersom hård terräng sliter hårdare. Rick kontra belöning, det gäller att hitta balans.

Days Gone
Vapnen slits, så slösa inte på bra tillhyggen annat än om situationen kräver det.

Kort efter färden når jag fiendens läger, och det är fullt med både folk och fällor. En snabb titt i kikare ger en bra överblick av läget och gör det lättare att planera framfarten. Genom att placera en björnsax i högt gräs kunde jag locka en stackare på vakt att fastna efter att ha kastat en sten mot en skylt i närheten. När saxen nöp åt, blev dock alla närvarande på det klara med att något var i görningen. Koncentrationen riktades naturligtvis omedelbart mot offret vilket gjorde det lättare för mig att smyga runt och planera ett bakhåll. Det går att gömma sig i det höga gräset och sedan smyga sig på fiender för att obemärkt slå ut dem bakifrån.

Days GoneDays GoneDays Gone