Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Mario + Rabbids Kingdom Battle

Mario + Rabbids Kingdom Battle

Vi åkte till Paris för att ta reda på hur roligt Mario + Rabbids egentligen kommer att bli...

  • Text: Martin Eiser GR EU (Översättning: André Wigert)

Även om det hade sprutat ut rykten om att den rödklädde rörpularen och Raymans bisarro-vilda pucko-kaniner skulle slås ihop i en ny spelserie blev ändå det slutgiltiga avtäckandet på E3 en av årets största överraskningar. Istället för att vara ännu en rollspels-spinoff visade sig Mario + Rabbids Kingdom Battle vara ett strategispel i samma kategori som Xcom. Vi är nyss hemkomna från Paris där vi fick lira en hel del av spelet, och Ubisoft har under vårat besök lyckats bevisa att denna omaka blandning av spelkaraktärer är allt annat än en trist och simpel spelupplevelse.

Om vi skulle föreställa oss Mario med en fläskig puffra i sina rörläggarnävar blir resultatet rätt coolt, men också ganska absurt. Förutom ett par härliga fan-skapade filmklipp som florerar på internet så har Mushroom Kingdom alltid varit ganska fredligt. Okej, möjligtvis bortsett från vattenpistolen i Super Mario Sunshine, men det är ungefär hur långt Nintendo har velat gå på våldsskalan. Åtminstone fram tills nu. Med över 30 år av speläventyr, på både gräs och på asteroider, kan kvarterets snyggaste rörmokare äntligen omfamna tillhyggen med dödligt kaliber. Vad som en gång tycktes vara en omöjlighet är nu verklighet. Och som många av er vet, kallar vissa situationer för drastiska åtgärder...

Ubisofts heltokiga kaninjävlar har anlänt till Mushroom Kingdom och vi kan inte förvänta oss något annat än kaos i deras närvaro. Som väntat är titeln väldigt humoristisk redan från start, och skönt nog sträcker sig skojigheterna längre än några löjliga kostymer som pälsdjuren har dragit på sig. Däremot var det många på redaktionen som var skeptiska till om Mario + Rabbids Kingdom Battle skulle vara ett fullskaligt strategispel med det spelmässiga djup som genren faktiskt kräver. Och då kan vi nu meddela att Ubisoft har levererat. Det är inte någon lekisnivå på utmaningen för att göra titeln njutbar för både"casual"-spelaren eller mycket små barn. Istället kan du förvänta dig alla spelmekaniska finesser som krävs har implementerats, toppat av Rabbids kaotiska personligheter.

Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle

Vid en första anblick verkar spelet vara ganska lätt, men efter ett gäng rundor går det upp för oss hur omfattande detaljnivån är sett till spelstrukturen, och den belönar oss faktiskt när vi spelar smart. Under varje runda kan en karaktär attackera eller göra vissa förmågor, utforska, och använda sig av sina lagkamrater som redskap för att förbättra sin räckvidd. Det finns också sidovapen, exempelvis hammare, granater, eller till och med mindre fordon, som tillsammans med mycket annat, också kan göra dig kladdig och sockrig av honungsskada. Söka efter svagheter hos motståndaren, flanka fienderna och attackera bakifrån är inte tillräckligt för att gå vinnande ur en strid; våra tre soldater måste nämligen kriga som ett lag också.

Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle
Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle
Mario + Rabbids Kingdom Battle
Mario + Rabbids Kingdom Battle