Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Middle-earth: Shadow of War

Middle-earth: Shadow of War

Gamereactor har fightats mot en enorm Balrog och försvarat oss mot erövringar i nya spelläget Shadow Wars...

  • Text: Anders Juul, GR EU (Översättning: Kristian Kask)

Vi fick tidigare denna månad prova på onlinefunktionerna i Middle-earth: Shadow of War och se hur Monolith försökt piffa upp saker i sin ambitiösa uppföljare, något du kunde läsa om i vår förra förhandstitt. Denna gång fick Gamereactor ta del av spelets story och se lite mer från innehållet i spelets senare delar, ett område där föregångaren fick kritik.

Under vårt besök hos teamet från Monolith fick jag höra om deras vision för berättandets utveckling i seriens andra del samt prova på att kämpa mot en Balrog (utan Gandalfs och hans hemliga flammors hjälp). Innan striden passade vi på att fråga Michael de Plater vilka delar av Talions nya äventyr som han personligen tycker är bäst. De Plater betonade Mordors ekosystem och den enorma variation av upplevelser man kan ha tack vare det uppdaterade Nemesis-systemet.

Middle-earth: Shadow of War
Nemesis-systemet är tillbaka och bättre än någonsin.

En av de bästa, mest minnesvärda och episka momenten i Peter Jacksons filmtrilogi var brödraskapets möte med den demoniska Balrogen i Moria. Minnena från det mötet byggde upp min förväntan inför Talions konfrontation med en sådan episk motståndare, men tyvärr levde inte striden med Balrogen upp till förväntningarna jag hade. Trots underbar design och makalös grafik, så kändes striden mot en av Midgårds mäktigaste varelser mer som ett möte med en fiende från 90-talets plattformsspel, med stora lysande svaga punkter som gjorde besten allt för lätt att besegra. Ungefär halvvägs genom striden dök en annan mystisk mytisk varelse upp och erbjöd hjälp, något som förvandlade striden till ett enda hamrande på knappar. Så här långt in kände jag att demot hade en lång väg kvar att gå innan jag blir imponerad.

Vad gäller själva storyn, så berättade de Plater att Honmonstret kommer ha en stor roll i handlingen och en viktig plats i Midgårds historia. Honmonstret kommer vara lite av Mordors svar på alvdrottningen Galadriel, med liknande krafter, men till skillnad från filmtrilogin så vill de Plater att spelets karaktärer ska hamna i lite mer av en moralisk gråzon, där ingen är helt god eller helt ond. Jämförelser drogs till Game of Thrones, där karaktärerna bjuder på större djup och personlighet än de klassiska hjältefigurerna Aragorn och Gandalf. Utöver detta så passade de Plater på att berättad att kärnan i handlingen kretsar kring död och odödlighet.

Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War
Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War
Middle-earth: Shadow of War