Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Middle-earth: Shadow of War

Middle-earth: Shadow of War

Gamereactor har fightats mot en enorm Balrog och försvarat oss mot erövringar i nya spelläget Shadow Wars...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Vi fick tidigare denna månad prova på onlinefunktionerna i Middle-earth: Shadow of War och se hur Monolith försökt piffa upp saker i sin ambitiösa uppföljare, något du kunde läsa om i vår förra förhandstitt. Denna gång fick Gamereactor ta del av spelets story och se lite mer från innehållet i spelets senare delar, ett område där föregångaren fick kritik.

Under vårt besök hos teamet från Monolith fick jag höra om deras vision för berättandets utveckling i seriens andra del samt prova på att kämpa mot en Balrog (utan Gandalfs och hans hemliga flammors hjälp). Innan striden passade vi på att fråga Michael de Plater vilka delar av Talions nya äventyr som han personligen tycker är bäst. De Plater betonade Mordors ekosystem och den enorma variation av upplevelser man kan ha tack vare det uppdaterade Nemesis-systemet.

Middle-earth: Shadow of War
Nemesis-systemet är tillbaka och bättre än någonsin.
Detta är en annons:

En av de bästa, mest minnesvärda och episka momenten i Peter Jacksons filmtrilogi var brödraskapets möte med den demoniska Balrogen i Moria. Minnena från det mötet byggde upp min förväntan inför Talions konfrontation med en sådan episk motståndare, men tyvärr levde inte striden med Balrogen upp till förväntningarna jag hade. Trots underbar design och makalös grafik, så kändes striden mot en av Midgårds mäktigaste varelser mer som ett möte med en fiende från 90-talets plattformsspel, med stora lysande svaga punkter som gjorde besten allt för lätt att besegra. Ungefär halvvägs genom striden dök en annan mystisk mytisk varelse upp och erbjöd hjälp, något som förvandlade striden till ett enda hamrande på knappar. Så här långt in kände jag att demot hade en lång väg kvar att gå innan jag blir imponerad.

Vad gäller själva storyn, så berättade de Plater att Honmonstret kommer ha en stor roll i handlingen och en viktig plats i Midgårds historia. Honmonstret kommer vara lite av Mordors svar på alvdrottningen Galadriel, med liknande krafter, men till skillnad från filmtrilogin så vill de Plater att spelets karaktärer ska hamna i lite mer av en moralisk gråzon, där ingen är helt god eller helt ond. Jämförelser drogs till Game of Thrones, där karaktärerna bjuder på större djup och personlighet än de klassiska hjältefigurerna Aragorn och Gandalf. Utöver detta så passade de Plater på att berättad att kärnan i handlingen kretsar kring död och odödlighet.

Om man endast ser till storyn, så bjuder spelet på en riktigt intressant syn på Midgård, där böckerna och filmerna är tydligt uppdelade i gott mot ont. Middle-earth: Shadow of War visar upp detta ännu mer i Nemesis- och fästningssystemen, där tidigare onda karaktärer kämpar vid din sida. På tal om fästningar, så fick vi även smaka lite på det nya spelläget Shadow Wars, som i jämförelse med den underväldigande striden mot Balrogen, utmärkte sig som demots klart bästa del.

Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War
Shadow Wars är ett roligt tillägg som skänker extra hållbarhet.
Detta är en annons:

På samma sätt som onlinelägen alltid försöker hålla spelare engagerade i ett spel efter att handlingen tagit slut, så kommer Shadow Wars hålla dig kvar långt efter att eftertexterna slutat rulla. Som en förlängning av Nemesis-systemet och med fokus på att skapa en levande värld, så fungerar Shadow Wars som ett omvänt erövringssystem, där dina fiender försöker återta de fästningar runtom i Mordor som du erövrat efter att storyläget tagit slut.

Det fungerar i stort sett likadant som dina egna erövringar, bara att det denna gång är du själv som måste försvara en massa olika områden och slå tillbaka den invaderande fienden. Det känns som ett fenomenalt sätt att skapa lite extra djup i spelets värld och säkra spelares intresse efter att storyn väl nått sin ände. Om det kommer hålla länge återstår såklart att se, Gamereactor fick alltför kort tid med demot, men vårt intresse är helt klart väckt med stor potential.

Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War
Grafiken är ofta direkt häpnadsväckande, och spelet kommer även dra full nytta av Xbox One X,

Middle-earth: Shadow of War är utan tvekan ett av de största och mest lovande spelen att se framemot i höst. Onlinefunktionerna har fått sig en knuff i rätt riktning, storyn verkar vara bra mycket intressantare, och introduktionen av Shadow Wars ökade bara på vår hype. Trots den underväldigande fighten mot Balrogen, så kändes allt annat vi fick sätta våra händer på riktigt bra, vi får helt enkelt vänta och se om Balrogen var ett ensamt misstag som kan fixas innan spelet släpps. Hursomhelst så ser vi verkligen fram emot lanseringen av Middle-earth: Shadow of War i oktober.

HQ
Middle-earth: Shadow of War

Relaterade texter

Middle-earth: Shadow of WarScore

Middle-earth: Shadow of War

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kim axlar rollen som Talion och är tillbaka i Mordor för att buffla sig igenom horder av orcher, bygga armeér och försöka stoppa Sauron... Igen...



Loading next content