Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
BioMutant

Biomutant

Några veckor innan dess utannonsering på Gamescom besökte vi den svenska utvecklaren Experiment 101 för att titta närmare på deras första spel, Biomutant...

  • Text: Bengt Lemne, GR EU (Översättning: Oliver Thulin)

Biomutant, som när man ser det i rörelse är långt ifrån vad man hade förväntat sig från en studio med ynka fjorton anställda, är ett actionrollspel försatt i en öppen värld med djupa spelsystem som agerar stöttepelare åt en spelstruktur som är närmare The Legend of Zelda: Breath of the Wild än det mer linjära Horizon: Zero Dawn.

Studion grundades av Avalanche Studios gamle art director Stefan Ljungqvist och ett par andra Avalanche-veteraner med uppbackning av Goodbye Kansas - en studio som arbetar med specialeffekter för filmer såväl som animerade trailers och grafiska tillgångar till spel. Du hade blivit förlåten om du trott att spel som Just Cause och Mad Max hade fungerat som grund för Biomutant men även om det sannerligen har gjorts en hel del designbeslut baserat på den erfarenheten så är detta ett väldigt annorlunda spel.

"Biomutant är en postapokalyptisk kung fu-fabel," säger Ljungqvist när jag bad honom att beskriva spelet. "Med det menar jag att du spelar som ett djur. Om du verkligen vill ha en 'elevator pitch' så är det Kung Fu Panda med en hint av Mad Max i det, men det är inte brunt eller dystopiskt på samma sätt. Det är mer som Zelda på sätt och vis men spelet ser semi-realistiskt ut och handlar mer om spelarfrihet och valmöjlighet än att berätta en linjär berättelse."

BioMutant
Världen i Biomutant är färggrann, trots dess postapokalyptiska bakgrund.

Faktum är att den första prototypen var ett actionrollspel sett från ett fågelperspektiv, men tjugofyra timmar innan de skulle flyga ut för ett möte med Sony om spelet bestämde sig de tre personerna som utgjorde studion vid den tidpunkten att vända på perspektivet och det visade sig bli en viktig ändring för ett spel som, bortsett från skådeplatsen och temat, har väldigt lite gemensamt med den originalprototypen.

Jag fick sätta mig ner och tillbringa lite kvalitetstid med Gamescom-demon, som i princip består av en smått ändrad början av spelet och varar i trettio minuter. Vi börjar med karaktärseditorn där du får skräddarsy utseendet och attributen för din mutantpirattvättbjörn (eller vad det nu än är vi spelar som). Enkelt uttryckt kommer en längre, bredare karaktär betyda långsammare rörelser men starkare attacker medan motsatsen gäller för en magrare variant. Du kan också anpassa pälsen, huggtänderna och andra attribut men exakt hur detta kommer påverka din karaktärs stats har inte beslutats. Kanske kommer det göra skillnad eller kanske inte. Jag bestämde mig för att köra på någon sorts mellanting, med lite extra slittålighet men utan att bli alltför klumpig.

BioMutantBioMutant
Det finns en rad olika fordon att köra i spelet, vissa konstigare än andra.

Trots att min karaktär inte var extremt snabb kändes striderna kvicka då jag väjde undan närstridsattacker, avfyrade mina pistoler på avstånd och avlossade olika combos på nära håll. Du kan hoppa, svinga svärd och skjuta, varav skjutandet är halvautomatiskt i avseendet att du kommer träffa fiender så länge du är vänd åt rätt håll. Det är mer ett rollspel än actionspel i den bemärkelsen.

Du kommer kunna göra några rätt flashiga moves, jonglera med fienderna och använda olika mutationkrafter för att paralysera dem medan du hugger ner deras livmätare bit för bit. I min demo fick jag en lite kraftigare karaktär än avsett och låste upp nya mutationer snabbare än du kommer göra i fullspelet när det släpps, vilket görs genom att samla resurser och välja dem genom ett färdighetsträd. Det är lätt att se hur större samlingar av fiender med deras egna mutationer kan bli något av en utmaning senare i spelet. Överlag känns striderna snabba, följsamma och lättillgängliga.

BioMutant
Biomutant är riktigt ambitiöst, särskilt med tanke på hur liten studion som skapar det är.

Några av de förmågor jag fick testa inkluderade att skicka en svärm av flygande kryp för att förvirra en fiende, använda telekinesi för att hiva föremål mot fiender, frambesvärja svampar som fungerar som trampoliner och skjuta blixtar från fingertopparna i bästa Palpatine-anda. Utöver mutationerna kommer du kunna utrusta din karaktär med "cyborg-förstärkningar" som cybernetiska vingar eller en jetpack, för att nämna ett par.

Demon introducerade mig även till det ying och yang-doftande karmasystemet som påminner om vad du kanske är bekant med från Star Wars: Knights of the Old Republic eller Mass Effect. Detta system kommer att spela en roll i dina interaktioner med olika fraktioner såväl som påverka hur ditt slut urartar sig. I demon var detta representerat genom en handfull olika stigar jag valde i början av spelet men när det släpps kommer det kretsa kring dina interaktioner med karaktärer, dina val och hur du hanterar de situationer du befinner dig i.

BioMutantBioMutant
BioMutant
BioMutant
BioMutant
BioMutant