Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Crackdown 3

Crackdown 3

Gamereactor fick chans att röja runt och orsaka massor av förstörelse när vi provspelade Sumo Digitals senaste actionlir...

  • Text: Mike Holmes, GR EU (Översättning: Kristian Kask)

Knasig design, brottsbekämpare med superkrafter, högoktanig action, en stad fylld med fiender som ska mejas ner... om man endast ser på de grundläggande dragen är likheterna mellan Crackdown 3 och Agents of Mayhem onekligen rejäla. Om det har påverkat uppskjutande av spelet för att ge det lite utrymme efter Volitions nyligen släppta actionäventyr, vet vi inte och det lär självklart finnas andra anledningar till spelets försening. Att ge Crackdown 3 lite andrum verkar vara en bidragande förklaring till att spelet lansering sköts upp till 2018.

Crackdown 3
Orber är livsviktiga för att klättra i level.

Jag försöker inte påstå att spelen är exakta kopior, för det är de inte. Det som mest sticker ut är hur Crackdown 3 använder molnet för att driva delar av de mest explosiva multiplayerupplevelserna (men spelläget Wrecking Zone fanns inte tillgängligt under Gamescom), men det finns även annat som skiljer spelen åt. Du kan, till exempel, plocka upp och slänga runt det mesta i världen, något jag gjorde flitigt under mina två genomspelningar av Gamescom-demot Microsoft bjöd på i sitt bås. Om en bildörr slogs av kunde jag plocka upp den och kastade iväg mot fienderna, om en förbipasserande föll ihop efter att en granat råkat hamna för nära och avslutat det oskyldiga livet, var det bara att nyttja liket som tillhygge för att besegra en trave vakter (något som vid närmare eftertanke är riktigt brutalt). Jag provade hela tiden att använda allt jag kunde se och det som ramlade ner från ovan efter explosioner för att nyttja det som provisoriska projektiler och annat för att besegra de horder av fiender jag mötte.

Världen i Crackdown 3 är liksom i föregångarna väldigt vertikal, och samlandet av de klassiska lysande kloten låter dig förbättra dina förmågor, som i sin tur låter dig hoppa till nya höjder och utforska staden högt över gatorna. De flesta byggnader är byggda med hjälpsamma avsatser som förenklar jetdrivna agenters klättrande till utsiktspunkter. Jag hade lite problem att få till den rätta finessen i mitt klättrande, men det är möjligt att använda sig av handtag för att ta sig ganska högt upp, kombinera detta sedan med jetpacken och dubbelhoppen så kan du nå alla toppar, för att blicka ut över alla utmaningar nedanför dig. Ett hopp ner från dessa höga höjder ger dig dessutom nöjet av att utföra en riktig superhjältelanding, som vid nedslag skickar ut en chockvåg som slungar iväg alla som fångas i dess väg.

Crackdown 3
Action överallt. På de högsta hustaken, på bakgatorna och allt därimellan.

Något jag gillade var det faktum att man nu kan plocka upp fiendens vapen, och det var ganska ofta som jag bytte ut krutpåkarna, särskilt när de tyngre motståndarna dök upp. Hagelspridaren var ett klart bättre alternativ mot dessa envisa fiender, medan den automatkarbin som gjort livet surt för vanliga fiender fungerade klart sämre. Det finns även en behändig funktion för att låsa siktet på fienderna, så det går fort att tömma magasinen i deras sprattlande kroppar - varpå jag plockade upp en ny puffra. Under mina demotimmar fokuserade jag på att slå ut fiendernas fästen och rensa ut dem så snabbt som möjligt innan jag stack iväg och letade efter fler äventyr. Förstörelse är verkligen ett nyckelord för Crackdown 3, och tack vare vapen som Singularity Gun (som skjuter iväg ett litet svart hål som suger in allt i närheten, oftast med explosiva resultat) så kan du som spelare verkligen lämna dina spår efter dig i staden.

Crackdown 3
Crackdown 3Crackdown 3Crackdown 3