Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Star Wars Battlefront II

Vi rymdkrigar i Star Wars Battlefront II

Rymdbataljerna är tillbaka med full styrka i EA:s rysligt efterlängtade uppföljare. Gamereactor London klämde lite på Battlefront II under Gamescom 2017

  • Text: Mike Holmes, GR UK (Översättning: Petter Hegevall)

Vi missade att klämma på det nya spelläget "Starfighter Assault" under E3-mässan tidigare i somras. Fråga mig inte varför. Jag skyller isåfall på tillfällig sinnesförvirring på grund av oförutsedd jetlag, eller något annat. Istället passade vi på Gamereactor på att djupdyka ned i de vrålande rymdbataljerna under den nyligen avslutade Gamescom 2017-mässan i Köln och jag har nu tänkt försöka dela med mig av några rappa intryck.

Star Wars Battlefront II
Battlefront II utvecklas av tre stycken studios vilket innebär att lite drygt 600 personer pysslar med ett och samma titel.

Under Gamescom fick vå både chans att spela som rebell och imperie-pilot i "Starfighter Assault" och kan med glädje konstatera att Burnout-studion Criterion gjort underverk med de veka (och för få till antalet) rymdstriderna från det första spelet. Den här gången har EA satsat stenhårt på att verkligen fånga den där expansiva, kaotiska, mörka och framförallt spännande känslan av att kriga mitt ute i den sotsvarta rymden ombord på en X-vinge eller en Tie Fighter. I den första matchen vi fick klämma på pangade vi lasermissiler på en Star Destroyder som låg dockad vid rymdhamnen på planeten Fondor och till en början hoppade vi in i en X-vinge. Efter en stund av det bytte vi sida och krigade istället mot rebellerna ombord en Tie Fighter och det är svårt att inte förtrollas av hur väl man lyckats fånga helt rätt atmosfär här. Battlefront II är proppfullt av Star Wars-känsla och tonen är verkligen perfekt.

Star Wars Battlefront II
Det går rykten om att detta är EA:s överägset dyraste spelproduktion med en budget på en bra bit över en miljard kronor.

Vi körde även en A-Winf och en Tie Interceptor och oavsett vilken farkost vi bemannade eller vilken sida av rymdkriget vi anslöt oss till - var våra timmar med Star Wars Battlefront II riktigt njutbara. Det märks redan nu att detta är EA:s största spelproduktion genom alla tider. Polerat, intensivt, expansivt, stort och rysligt imponerande sett till spelmekanik och framförallt grafisk kvalitet. Under Fondor-uppdraget cirkulerade vi runt den runda rymdstationen och attackerade först en Light Cruiser samt en själva stationen i sig innan vi kunde börja panga mot Star Destroyer-skeppet. Den här kartan är hämtad från originaltrilogin och även om spelläget Starfighter Assault kommer att innehålla delar från alla tre olika epoker från filmföljetongen (originaltrilogin, prequel-skräpet samt den nya trilogin) ser vi här på Gamereactor mest fram emot att djupdyka i originalmaterialet.

Star Wars Battlefront II
Avsaknaden av rejäla rymdstrider i föregångaren var en av aspekterna som gjorde fansen tokiga. Något som Burnout-studion Criterion nu råder bot på.

Skillnaden mellan de olika farkosterna vi testade var subtil men märkbar, precis som vi hade hoppats. Skeppens förmågor kan spelaren själv ändra på och skräddarsy efter eget huvud med hjälp av en bunt Star Cards. Om du behöver ett skepp som lagar sig själv under tung eldgivning från fiendepiloterna, kan du kirra detta med hjälp av dessa kort, men du måste göra det medan du flyger ditt skepp vilket skapar en mycket stressad och härligt kaotisk situation som hjälper spelet att förmedla den där intensiteten som ett storskaligt spelkrig naturligtvis bör innehålla.

Star Wars Battlefront II
Grafiken och ljudet är makalöst bra. Allt baseras på Dice-spelmotorn Frostbite.

När det gäller det grafiska har vi inget annat att förmedla än rena hyllningar då detta mycket väl kan vara det snyggaste spelet vi här på Gamereactor någonsin haft nöjet att testa. Laserstrålarna svischar förbi ens cockpit, explosionerna målar upp brandgula partikelmoln mot den svarta stjärnhimlen och ljussättningen är fullständigt fantastisk. Det finns en detaljrikedom här som väldigt, väldigt få andra titlar kan konkurrera med. Att det dessutom låter bättre än 99,99% av alla andra spel på Gamescom 2017 gör knappast Star Wars Battlefront II mindre hett. 17:e november kan helt enkelt inte komma snabbt nog.

Star Wars Battlefront II
Star Wars Battlefront II
Star Wars Battlefront II