Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
South Park: The Fractured but Whole

South Park: The Fractured but Whole

Snusk, svordomar, satir, blod och bajs. Ja... South Park är tillbaka

  • Text: Sam Bishop, GR UK (Översättning: Petter Hegevall)

I rollspelet South Park: The Stick of Truth fick vi som du såklart redan känner till möjligheten att bekanta oss ytterligare med världens mest vulgära TV-program genom alla tider. Vi fick njuta av en lyckad mix av lika stora delar härliga skämt som en vettigt utformad stridsmekanik och trevlig handling. Även fast spelet var en smula för kort för min smak. Under en testsession i södra London fick Gamereactor chansen att hälsa på hemma hos teamet som utvecklar uppföljaren South Park: The Fractured but Whole samt kika på vad vi kan förvänta oss av denna smarriga uppföljare.

Redan under de första minuterna, när vi testade att skapa vår egen karaktär, märktes det tydligt att Ubisoft varit noggranna med att proppa äventyret fullt med den där vulgära, obscena könshumorn som definierat South Park under de senaste 15 åren. Efter att vi skapat vår karaktär dök en särskild "slider" upp där vi helt enkelt kunde välja huruvida vi ville spela igenom South Park: The Fractured but Whole på svårighetsgraden "very easy" eller "hard". Ju svårare svårighetsgrad vi valde med hjälp av knappen i menyn fick figuren vi nyss skapat mörkare och mörkare hudfärg, vilket är det kanske minst PK-korrekta inslaget vi sett i ett spel - någonsin. Och just därför riktigt, riktigt roligt.

South Park: The Fractured but Whole

Under de inledande minuterna fick vi intrycket av att karaktärs-editorn var en smula begränsad men detta stämmer enligt Ubisoft inte eftersom spelaren kommer att hitta gott om utrustningen under äventyrets gång vilket gör att man kan skräddarsy sin egenskapade South Park-hjälte in i absurdum, enligt utvecklarna. Det handlar om att visa upp ett tålamod som exempelvis Cartman inte ens kan stava till, här. Med andra ord.

Storyn kretsar kring hur South Park-favoriterna nu intagit rollen som superhjältar och det finns en himla massa uppdrag runt om i den klassiska staden att ta itu med. Det första innefattar ett gäng bortkomna kattungar och det här uppdraget tar sin början på Cartmans bakgård. En sak som jag personligen var en smula orolig över var hur min nya, egenskapande och stumma figur skulle passa in bland originalgänget som förgyllt TV-serien under alla dessa år. Lyckligtvis känns den här biten riktigt smart skapad då allting börjar med att Cartman berättar om hur min figurs historia sett ut fram till nu, något som levereras med en stor dos obscen komik som fick mig att gapskratta under denna testsession.

South Park: The Fractured but Whole

När det gäller det nya stridssystemet så fungerar denna del också riktigt väl. Det finns gott om balans här och Ubisoft har verkligen tänkt till när de skapat de olika systemet för att tampas med fienderna i äventyret. Varje karaktär har fyra förmågor och de sträcker sig från rena attack-specialgrejor till hur vissa är bättre på att exempelvis försvara sina polare. Det är uttömmande och utmanande att leta bland dessa förmågor för att i slutändan sy ihop sin egen strategi där man nyttjar de olika gubbarna för att på bästa sätt försvara sin grupp samt åsamka maximalt med skada på fienden. Och med tanke på att menyerna i början av titeln kryllar av spelbara karaktärer får vi lov att anta att Ubisoft byggt in mängder av speldjup, här.

Coonstagram (hahaha!) heter South Park-gängets nya sociala medier-verktyg som ersätter Facebook-parodin från det första spelet och innan vi får ge oss ut och jaga ikapp de där försvunna kattungarna krävs det att vi ger oss ut på gatorna med vår Coonstagram-app öppen och passar på att kirra lite selfies samt raggar följare. Det går utmärkt att forma olika roliga grimaser när man tar selfies och en del av hela äventyret går ut på att vara aktiv på Coonstagram och hela tiden se till att skaffa fler och fler följare, där. Den här funktionen kändes rätt enformig redan efter någon timmes spelande, dock, och var något som vi inte pysslade särskilt med efter den inledande timmen.

South Park: The Fractured but Whole

Efter en störmlinjeformat tight början som även fungerar som en mycket grundläggande "tutorial", var det dags att ge sig ut i spelvärlden och väl där finns det tre olika uppdrag att välja mellan. Ett av dessa ägde rum i skolan och var det minst minnesvärda av dessa tre. Mobbing och skolskjutningar är bara två av alla ämnen som skaparna av South Park driver med här och även om vi alla vet hur otroligt känsliga ämen detta är, finns det nog ingen som gör mer träffsäker satir av superkänsliga ämnen än just South Park.

Nästa uppdrag innefattade en bortkommen "superhjälte" vid namn Mosquito som hade lyckats blivit förtrollat och därmed förslavad av de lättklädda paddorna som jobbar på Hooters-paridon The Raisins. I det här uppdraget fick vi klämma lite mer på fightingsystemet då vi tvingades smiska Raisins-servitriserna för att på så sätt frigöra Mosquito. Vårt favorituppdrag av allt vi fick testa under detta Ubisoft-besök var dock det som utspelade sig i kyrkan. Jag vill inte avslöja skämten som haglar under detta uppdrag men kan väl bara säga som så att detta mest troligt är det roligaste som jag sett i ett rollspel i hela mitt liv. Något du bara inte får missa.

South Park: The Fractured but Whole
Photo: Ubisoft

En annan aspekt som vi fick kika lite närmare på var spelets crafting-system som möjliggör skapandet av mat genom att kombinera två olika produkter som spelaren kommer att hitta runt om i världen. Det kommer även att gå skapa värdefulla vapen och andra objekt som kommer att hjälpa dig på vägen (i striderna), men det fick vi inte chans att klämma särskilt mycket på under denna session, tyvärr.

Det som imponerande allra mest på oss av det vi fick se från South Park: The Fractured but Whole var storleken på världen och hur omfattande/levande allt kändes. Här fanns mängder av miljöer och bara vetskapen om att den här uppföljaren kommer att vara så otroligt mycket mer innehållsrik än föregångaren gör oss genuint spelsugna. Lägg till det faktum att äventyret verkar vara proppat med snillrikt skriven dialog som verkligen känns "South Park" rakt igenom, och du har ett rollspel som kommer att locka fram drösvis med skratt.