Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Sword Art Online: Fatal Bullet

Sword Art Online: Fatal Bullet

Lisa satte mjölktänderna i kommande Sword Art Online under årets Gamescom-mässa...

Det var ytterst få faktiska stora utannonseringar under årets Gamescom, en som stod ut var det senaste spelet i Bandai Namco-utgivna spelserien Sword Art Online - Sword Art Online: Fatal Bullet. Det nyutannonserade spelet var heller inte en utstickare på Gamescom, Fatal Bullet går ifrån de föregående spelen på flera sätt. Spelets producent Yousuke Futami har tidigare sagt att han gärna hade velat skapa ett äbventyr baserat på Gun Gale Onlines virtuella värld och 2018 blir ett sådant spel verklighet.

Spelstudion Dimps, som främst är kända för sina Dragonball Xenoverse-lir håller nämligen just nu på att utveckla en Gun Gale Online-baserad tredjepersonsskjutare, vi får alltså se en helt annan del av Sword Art Online-universumet i den kommande titeln. Sword Art Online: Fatal Bullet släpper spelaren i den VR-baserade, oförlåtande, massiva onlinerollspelsvärlden serien utspelar sig i. Värt att understryka är de två sista orden i meningen, Sword Art Online: Fatal Bullet är inte ett onlinerollspel, det utspelar sig i ett fiktivt sådant. Hänger du inte med? Låt oss backa bandet något.

Huvudpremissen av Sword Art Online som serie är att en pojke vid namn Kirito som älskar TV-spel (extremt relaterbart än så länge, vi vet) får chansen att, tillsammans med 999 andra spelfans, spela en exklusiv stängd beta-version av ett futuristiskt VR-onlinerollspel kallat Sword Art Online. Teknologin bakom VR-upplevelsen är en avancerad sådan och kopplas raka vägen in i betatestarnas hjärnor med hjälp av en hjälm kallad "Nerve Gear".

Med hjälmen inkopplad kan spelarna kontrollera sina avatarer i spelet utan att röra en muskel. Det här låter onekligen som en gamers dröm - om man inte bryr sig om det faktum att spelarna fastnar inuti simulationen och att den enda vägen ut är att klara spelet. Extra illa är att spelarna dör i verkligheten om de lyckas dö i spelet. Nu är du inte lika pepp på att spela ett framtidens VR-äventyr, eller hur? Turligt nog för oss vanliga människor kan vi uppleva det fiktiva onlinerollspelet (som egentligen är ett enspelar-rollspel) utan att koppla kablar till våra hjärnor.

Sword Art Online: Fatal Bullet

En av de många VR-upplevelser som finns spelbara genom Nerve Gear-systemet är Gun Gale Online, VR-världen som Sword Art Online: Fatal Bullet utspelar sig i, och vi fick utforska en liten del av den till synes massiva tredjepersonsskjutaren på Gamescom. Det fanns två olika demoversioner tillgängliga och då de tidigare spelen enbart låtit spelarna äventyra som karaktären Kirito valde vi att lira Sinons demoäventyr "Remnant Wasteland". Redan i demots laddskärm bekräftades alltså nya valmöjligheter.

De Sword Art Online-veteranerna som bekräftats för Fatal Bullet är än så länge Kirigaya, Sinon, Asuna och Leafa men vi kommer att få se en hel del fler kända ansikten i spelet när det väl släpps. Dessa karaktärer kommer alla att fylla olika funktioner med sina skilda vapen-arsenaler. Kirito är beväpnad med svärd och en handpuffra, Sinon bär runt på ett massivt krypskyttegevär och ett automatvapen, Leafa har med sig ett automatvapen och ett svärd i strid och Asuna drar runt på ett automatvapen och en handpuffra. Av vad vi sett verkar det som att spelaren kommer att kunna uppgradera karaktärernas vapen på något sätt men ytterst lite information gällande level-systemet har dykt upp. Utöver att lira som de tidigare nämnda karaktärerna har utvecklaren avslöjat att spelare kommer att kunna skapa och skräddarsy sina egna spelbara protagonister. Det är dock oklart om vi får se en påbyggnadsbar mallkaraktär eller om vi faktiskt får skapa en karaktär från basen upp.

Sword Art Online: Fatal Bullet

När vi kom förbi startskärmen och in i det faktiska spelet fick vi, efter en snabb introsekvens, bekanta oss med spelets kontroller, som var extremt lätta att lära sig om man någonsin spelat ett spel innan. Du rör dig med höger styrspak, tittar dig omkring med vänster styrspak, siktar med vänster avtryckare, skjuter med höger avtryckare och laddar ditt vapen med fyrkant på en Playstation-kontroll. Ett nytt kommando till kontrollschemat är dock den nya änterhaken du skjuter ut genom att trycka på vänstra axelknappen.

När denna används i strid ger den spelaren möjligheten att dra sig själva närmare fienden, hacka lite på denne och sedan dra sig själv ur strid. Är din karaktär mer av en långdistanskaraktär kan du istället använda änterhaken till att ta dig upp till en taktisk höjd eller till bra gömställen. Du kan även rusa med "dash"-kommandot eller glida in i strid samtidigt som du pangar dina fiender. Det postapokalyptiska, futuristiska demot satte oss mot drivor av laserutrustade robotar, drönare och skräckinjagande mekaniska skorpioner. När vi tagit död på alla ovan nämnda fiender dök en massive elit-robot upp för att hedra sina fallna robotkamrater.

Spelaren får helt andra möjligheter och förutsättningar baserat på vad han eller hon väljer att spela för karaktär, vad denne väljer för vapenuppgraderingar och vilket siktesläge denne väljer. Vill du använda "free aim" kan du sikta fritt för att håva in headshots men litar du inte på dina egna färdigheter kan du istället välja att lira med spelets "aim assist"-läge, du måste dock då vara närmare striden. Om dina "aiming-skillz" är knackiga och du vägrar aim assist finns chansen att du åker död till marken men frukta ej - du har ett gäng AI-vänner med dig i strid som du kan ropa på när du ligger orörlig. Ropar du åt dem drar de över till dig för att hjälpa dig upp på fötter igen (förutsatt att de inte dör på vägen till dig).

Visuellt sett är Sword Art Online riktigt vackert jämfört med tidigare spel i serien. Detta är gissningsvis på grund av bytet till Unreal Engine 4, ett byte som vi även tippar på är anledningen till att utvecklarna valde att slopa PS Vita som format. Det är fortfarande en hel del information som inte ännu tagit sig ut på nätet men vi fick åtminstone se basen av vad som ser ut att bli ett riktigt fint spel. Det är värt att nämna att det ser ut som att Fatal Bullet kommer att intressera en bredare publik med sina nya idéer. Utvecklarna lovar en djup handling (som kommer att skilja sig från både animen och böckerna men fortfarande intressera fans och serie-nykomlingar) med tuffa val och konsekvenser, karaktärsbyggande dialog med Sword Art Online-karaktärer (både nya och gamla), en massiv spelvärld, ett multiplayer-läge där du kan ta död på bossar med vänner, ett 4v4-versusläge, ett rejält loot-system samt skräddarsydda karaktärer och vapen. Många löften, men med seriens skapare Reki Kawahara med i processen kan det här bli riktigt bra.

Sword Art Online: Fatal Bullet