Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Final Fantasy XV

Final Fantasy XV - Comrades och Monster of the Deep

Vår resa med Final Fantasy XV är långtifrån över och vi kollar in två av de unika expansionerna och tilläggen som är på gång...

  • Text: Andreas Juul, GR DK (Översättning: Jonas Mäki)

Det femtonde ordinarie spelet i Final Fantasy-serien har sedan start varit ett tämligen experimentellt projekt för Square Enix och teamet Business Division 2. Innan det släpptes 2016 gick lead directorn rent av ut och sade att om det inte blev en framgång, kunde serien vara skadat gods för alltid. Lyckligtvis blev det inte så och Final Fantasy XV möttes med bra betyg och har sålt över förväntan. Många tyckte dock att det var lite tunt med storyinnehåll och klagade på designvalen som att bilen var tvungen att åka på vägar samt det lite ojämna tempot. Sedan lanseringen har dock Hajime Tabata och hans grupp utvecklare jobbat hårt på att fixa detta och bygga ut äventyret, och än är de inte klara.

Det båda senaste tilläggen till Final Fantasy XV-universumet - som bland annat spänner över flera mobilspel, animé, en film med mera - är multiplayerexpansionen Comrades, och det runt knuten väntande virtual reality-tillägget Monster of the Deep. När vi besökte Square Enix bås i samband med Tokyo Game Show fick jag chansen att prova båda dessa, och spelade först Comrades för att få uppleva hur de skapat en dystopisk värld att utforska i mindre grupper.

Utan att köra allt för mycket spoilers, så utspelas Final Fantasy XV: Comrades under andra halvan av storyn där kung Noctis Lucis Caelum är fångad i en kristall under i tio års tid, varpå och världen fångats i ett mörker. Jag får här axla rollen som en Kingsglaive-soldat som behöver jobba ihop med andra för att stoppa Eos till synes ofrånkomliga kollaps. Det är i stora drag grundstoryn som binder ihop expansionen.

Tyvärr fick jag inte chansen att skapa min egen karaktär utan valde en av flera som skapats i förväg. Efter att ha gjort det transporterades jag till ett läger som fungerar som central hubb där jag kunde träffa andra som besöker Eos ödemarker. Fans av Final Fantasy VI och de som vill ha mer av World of Ruin från grundspelet kommer verkligen älska estetiken som serveras här och Comrades lyckas verkligen ge en sorgset vacker bild av en värld i förruttnelse. Om det främst kommer vara en öppen spelvärld jag rör mig i, eller om det handlar om specifika uppdrag, kändes inte helt klart men en rimlig gissning är att Square Enix satsar på sistnämnda.

Final Fantasy XV
Det är en ny och dyster värld som möter dig

Tillsammans med tre andra spelare fick jag uppdraget att rensa en allmän väg i Duscae-regionens vildmarker från monster; en mycket klassisk stapelvara i onlinerollspelssammanhang. Jag insåg snabbt att spelkontrollen inte är exakt likadan som i grundspelet när det vankas strider, utan här är det mer klassbaserat. För att bli framgångsrika måste du och din grupp se till att sköta det här med helande, försvar och attack på bästa sätt samt verkligen assistera varandra. Precis som när du spelar Noctis finns dock möjligheten till ilsnabba dash-attacker och flera vapen att välja på, medan magi fungerade lite annorlunda och förde tankarna till äldre spel i serien.

Final Fantasy XV