Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Star Wars Battlefront II

Vi har spelat kampanjen i Star Wars Battlefront II

En ny berättelse i världens mest kända filmuniversum är på väg att börja, vi har spelat ett par uppdrag och berättar allt om det...


Efter en tidig morgon i en taxi, svindyr frukost på Arlanda och två timmar intryckt på ett litet flygplan anländer jag till ett Paris där det fortfarande är sommar. 20 grader varmt och soligt och den dekadenta huvudstaden sprudlar av liv som vanligt. Jag är på väg till Pershing Hall i de lite finare kvarteren i Paris för att för första gången få klämma och känna på kampanjläget till Star Wars Battlefront II och växla några ord med Motive Studios, som ligger bakom just kampanjen.

Det har varit väldigt tyst om det efterlängtade spelläget, vi vet att det kommer kretsa kring imperiebruden Iden Versio som leder ett specialförband och att rasket utspelar sig direkt i anslutning till slutet i The Return of the Jedi, mycket mer än så har har vi inte fått veta tills nu. Det vore en överdrift att påstå att jag har en riktigt bra uppfattning vad kampanjen kommer erbjuda men med de tre första uppdragen avklarade och en del smaskiga avslöjanden från Motive finns det definitiv saker att berätta.

Spelet börjar abrupt, Iden är tillfångatagen av rebellerna och innan någon hinner säga "Order 66" börjar ett uppdrag där jag som droiden ID10 ska frita Iden och sedan ta mig ur skeppet jag befinner mig på. Här vankas ett klassiskt smyguppdrag, komplett med allt vad det brukar innebära. ID10 är behändigt utrustad med en attack som kan plocka ned ovetande fiender på håll, både snabbt och tyst. Vägen till Iden är blockerad av rebellsoldater och ventilationstrummor fyllda med fällor, men en kort resa senare är mitt första delmål klart och Iden är på fri fot.

Star Wars Battlefront II
ID10 är Idens privata droid. När den inte har något speciellt för sig extraknäcker den som ryggsäck.

När jag pratar med Mitch Dyer, som har varit med och skrivit Star Wars Battlefront II berättar han att de har fått otrolig kreativ frihet av Lucasfilm att berätta den här typen av histora:

"Jag har alltid velat skriva om Star Wars, det var faktiskt filmerna som fick mig att vilja skriva överhuvudtaget, och jag har alltid haft ett intresse för just imperiet och kejsaren. Vi ville berätta en historia som inte berättats förut där vi kunde utforska imperiet under sina absolut sämsta dagar. Om 'Empire Strikes Back' var deras topp är 'Return of the Jedi' definitivt deras lägsta punkt någonsin. Allt vi presenterade för Lucasfilm mottogs med entusiasm vilket gjorde det kreativa arbetet lättare."

Chris Matthews lägger till:

"Vi åkte över till Lucasfilm och satte oss ned för att prata med deras manusförfattare som har skrivit saker kors och tvärs över Star Wars-universumet. Vi pratade om vilka idéer vi hade och vad vi kunde göra. För mig personligen har imperiet alltid varit sådär mystiskt spännande så jag var väldigt exalterad över möjligheten att få utforska den delen djupare. På något sätt lyckades vi fånga Lucasfilm intresse också.

Det är ju faktiskt en ganska stor uppgift som Motive Studios har fått på sitt bord, att berätta en historia i världens största filmuniversum på "fel" sida myntet i en tidsera som inte avhandlats överdrivet mycket innan. När jag under kampanjen anländer på Endor för att stoppa rebellernas framfart vet jag redan hur det kommer sluta och mycket riktigt, Dödsstjärnan sprängs och jag ser allt från marken. Att se det från ögonen på imperiet är helt unikt och att höra desperata rop och frågor över komradion är något som jag aldrig har reflekterat över tidigare; hur var det för alla imperiesoldater som var på kvar på Endor? Hur reagerade dem? För mig kommer den biten bli en av Star Wars Battlefront II mest intressanta delar, helt klart.

Star Wars Battlefront II
Det inledande uppdraget innehåller bekanta miljöer där Iden måste peppra sig igenom rebellmotståndet...
Star Wars Battlefront II
... på samma sätt som en viss Vader gjorde i "A New Hope".

När det är dags att ta kontroll över Iden känner jag igen mig direkt. Jag spelade betaversionen av spelets flerspelarläge i ungefär tio timmar alldeles nyligen och att spela kampanjen i Star Wars Battlefront II är nästan exakt samma sak. Det är inte så konstigt heller, Mitch berättar att Battlefront II är ett spel där fokus ligger på multiplayer i första hand:

"Flerspelarläget är den riktiga grunden i spelet, det är designat så. Vi vill inte att kampanjen ska kännas annorlunda. Vissa spel gör på det viset vilket skapar en spretig upplevelse."

Iden styrs på samma sätt som valfri karaktär i flerspelarläget och använder även samma typ av kortsystem för specialförmågor som exempelvis granater. Det går att spela ur både ett första- och tredjepersons-perspektiv beroende helt på egen preferens. Föga förvånande föredrar jag att se hela Iden när jag försöker smyga omkring men när det är dags för eldstrid blir precisionen betydligt bättre i förstaperson.

I de trånga korridorerna får jag äntligen möjlighet att panga rebellsoldater för glatta livet och tillsammans med ID10 gör vi livet kort för alla vi stöter på. Iden har en specialförmåga där ID10 scannar området och markerar fiender automatiskt vilket gör att jag kan förutse när de kommer och hur många de är till antal för att lätt kontra deras attacker. Det är trångt och sterilt vilket påminner mycket om den klassiska öppningsscenen i den första (fjärde?) filmen, känslan och atmosfären av Star Wars är ordentligt påtaglig.

Efter flykten från rebellerna anländer jag alltså på månen Endor, Dödsstjärnan sprängs, rebellerna har vunnit och desperata åtgärder kommet att krävas av Iden och hennes Inferno Squad. Här börjar mycket av spelets multiplayer-rötter verkligen visa sig. Uppdragsdesignen handlar här mest om att gå mellan område, ta kål på alla fiender och repetera. Det som däremot gör det hela intressant är att storyn drivs framåt konstant med hjälp av mellansekvenser men även också genom konversationer mellan Iden, Inferno Squad och imperie-chefer. Efter uppdraget på Endor hoppar jag i i en Tie-fighter och beger mig ut i rymden för att sätta sprätt på laserkanonerna i en episk rymdstrid.

Star Wars Battlefront II
Endor är precis sådär härligt buskigt som vi minns det...
Star Wars Battlefront II
...Frostbite-motorn fortsätter att imponera.

Motive Studios, som står bakom kampanjen, har jobbat nära med DICE, som gör grunden samt multiplayer-delen och med Criterion Games som har hanterat fordonsbitarna (Criterion Games ligger bakom den überbriljanta Burnout-serien). När jag frågar Mitch hur samarbetet mellan tre olika studios har fungerat skiner han upp, skrattar och säger:

"Det har inneburit massor av telefonsamtal och Chris åker skytteltrafik till Sverige. Criterion är förmodligen bäst i världen på att hantera farkoster, det ville vi ha i spelet och DICE är kungarna på multiplayer. Det samarbetet har gjort spelet bättre och det har varit fantastiskt att ha all den talangen samlad."

Att Criterion Games är kungar på fordon är verkligen ingen överdrift. Uppdraget jag spelar i en Tie-fighter är ingenting annat än spektakulärt. Allt exploderar, laserkanonerna vrålar och den tyngdlösa skroten som flyter omkring och bryter solljuset skapar känslan av faktisk rymdstrid på ett helt unikt sätt. Criterion har gjort om spelkontrollen från grunden och det tar en liten stund för mig att vänja mig men när jag har gjort det sitter den som en smäck.

Jag kan sicksacka mellan saker, utföra coola rolls och drämma missiler i ändan på andra skepp med största enkelhet. Slutet på uppdraget innefattar att jag kaxigt sladdar in min Tie-fighter i en hangar på ett rebellskepp (lite som Anakin gör i "The Phantom Menace" och skjuter på precis allt i en härlig ballad av explosioner och flygande kroppar.

Star Wars Battlefront II
Criterion Games har stått bakom utvecklingen av rymdstriderna.
Star Wars Battlefront II
Förvänta dig en kavalkad av explosioner, laserstrålar och rymdskrot.

Med det avslutas min tid med spelet men jag kommer på mig själv med att vilja ha mer. De uppdragen som jag fick spela känns varierade men det är framförallt berättelsen som lämnar ett avtryck på mig. Jag vill veta mer om Iden Versio och hennes öde, hur det kommer knytas ihop med filmerna och vad som hände med andra karaktärer under den här tiden. Chris berättade att ingen mindre än en legendarisk person kommer att vara med:

"Vi har en Luke Skywalker-del med i spelet, där du faktiskt spelar som honom. Han är en jedi nu och vi utforskar vem han har blivit, vad som driver honom framåt, den Luke som formas mellan sjätte och sjunde filmen.".

Med urtjusig grafik, bra röstskådespelare och en riktigt påkostad berättelse kan Star Wars Battlefront II faktiskt bli en viktig del i Star Wars historia. Med lite tur kommer det inte att kännas som en sidoberättelse utan istället stå på egna ben och visa vad som hände efter kejsaren och Darth Vader äntligen fick bita i gräset. Med ett nytt spännande perspektiv ser jag fram emot att få ta del av rubbet nu i november.