Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Dissidia Final Fantasy NT

Dissidia Final Fantasy NT

Vi besökte Square Enix i London för att provspela deras kommande slagsmålsfest med Final Fantasy-figurer. Här är våra intryck...

  • Text: Sam Bishop, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

Final Fantasy har underhållit spelvärlden i tre decennier nu, och under så lång tid har naturligtvis en väldans massa karaktärer kommit och gått. Från Garland i originalet till prins Noctis i Final Fantasy XV. I kommande Dissidia Final Fantasy NT får flera av dessa figurer chansen att träffas och en gång för alla bevisa vem som egentligen är bäst av i slagsmål, tre mot tre. Gamereactor fick nyligen chansen att provspela hos Square Enix i London, och tänkte nu berätta vad vi tycker om Team Ninjas fightingspel.

En rejäl genomgång av systemet gavs innan jag började spela och det visade sig vara välbehövligt. Det finns gott om inställningar och menyer, men så snart varje del av spelet förstås blir det genast mer logiskt. Det är viktigt inte minst för de många olika superattacker man kan göra, vilket i flera fall signaleras via stora, tydliga mätare som hängt med från arkadversionen av spelet (som dock utlovas ska snyggas till).

Dissidia Final Fantasy NT
Lag om tre spelare slåss mot varandra.

Att kontrollera sin karaktär påminner en hel del om andra tredjepartsspel och det är kanske inte så konstigt med tanke på att Dissidia är lika mycket ett beat 'em up som ett fightingspel. När jag inte springer eller hoppar runt på banan, kan jag ducka med L1 och dasha mot min motståndare med R1. Sistnämnda är praktiskt för starka kämpar i behov av att snabbt komma nära sina motståndare för att dela ut maximal skada.

Efter att jag hyggligt fått kläm på detta fick jag bekanta mig med själva stridssystemet. Med X gör jag snabba attacker som däremot inte gör någon skada. Istället ökas min Bravery-nivå, som illustreras med en siffra som startar från 1000. Ju mer du får, desto mer kan du använda till HP-attackerna som du utför med fyrkant. De modige kan försöka göra riktigt många snabba attacker för att sedan kunna besegra motståndaren med ett enda slag, vilket är riskabelt eftersom du även förlorar Bravery när du blir slagen själv.

Dissidia Final Fantasy NT
Figurer från alla spel blandas hejvilt.

Sedan finns såklart ytterligare lager för att krydda spelbarheten. I takt med att du bygger upp dina attacker och striden pågår, blir ytterligare tre varianter tillgängliga för att hjälpa dig att slåss (en med bara triangel, en med upp + triangel samt en ner + triangel). Det finns även Summons tillgängliga, annars vore det ju inte Final Fantasy. På varje bana dyker kristaller upp, och genom att ta dem ökar du på en mätare i övre vänstra hörnet. När en karaktär fått sin fylld håller du in en knapp, varpå en Summon dyker upp på slagfältet om du lyckats genomföra uppladdningen. Som du kanske anar är de stora bestar som delar ut väldans massa stryk om du klarar det.

Dissidia Final Fantasy NT
Dissidia Final Fantasy NT