Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Elektronisk musik


Dom enda artisterna jag hör inom denna genre är Kraftwerk (dom är min favvo) Daft Punk och Smk (om dom räknas?)
Autobahn
  • 0
Jag har (bland annat) lyssnat på elektronisk musik i ca 20 år nu. Började som synthare i slutet av 80-talet med band som Nitzer Ebb, Front 242, Depeche Mode, Front Line Assembly osv.. men har senare breddat mitt lyssnande till fler elektroniska genrer.

Jag skulle kunna lista favoritskivor hela kvällen så jag nöjer mig med att tipsa om några av de senare årens guldkorn:

Syntax - "Meccano mind" (blanda Depeche och Underworld ungefär, fantastiskt bra!)

Burial - "Burial" (ganska minimalistiskt men underbart om man ger skivan lite tid, lite trip hop-aktigt emellanåt.)

Trentemöller - "The last resort" (techno o ambient i skön harmoni)

Boards of Canada - "Music has the right to children" (vacker ibland och hotande ibland melodiös ambient)

DAF - "Fünfzehn neue daf-lieder" - (Attack! svettig hård body, man städar i ett rasande tempo med den plattan på, Bush-dissen "Der sheriff" är redan en klassiker i synthkretsar.)

Familjen - "Det snurrar i min skalle" (Techno blandat med syntpop på skånska, briljant och dansant som tusan)

Camouflage - "relocated" (japp de ger fortfarande ut fin synthpop, väldigt likt depeches senare verk men väldigt bra ändå.)

osv men nu får det räcka..
  • 0
Ja, elektronisk musik äger!

Elgitarr, mikrfon, elbas och mickade trumset är framtiden!
Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is the best.
  • 0
Techno är en musikstil jag gillar mycket!
  • 0
Jag säger bara en sak: Slagsmålsklubben.

Sök på Malmö Beach Night Party, och njuuuut...
  • 0
Citerar VistingAxis:
http://www.neradio.se/


Finns bara eurodance där. Skit alltihop! Det roliga är dock att DJrna tror att de spelar Techno och Trance, inte ens nära. En polare till mig skrev på deras mIRC-kanal att de var dåliga DJs och att de inte kunde spela musiken som de säger, då blev han bannad. Hahaha, riktiga amatörer alltså.

Nä, tacka vet jag http://www.di.fm
Det finns inget fejkat på internet
  • 0
Citerar Chanoir:
Jag säger bara en sak: Slagsmålsklubben.

Sök på Malmö Beach Night Party, och njuuuut...


Synd bara att de blivit så dryga på senare år...

Någon här som ska gå på MSTRKRFTs spelning i Stockholm den 22a? Jag funderar på om jag inte skulle gå.
  • 0
Gillar både de ena och de andra vad gäller elektronisk musik. Just nu lyssnar jag på Goose och Justice rätt mycket. Daft Punk är ju såklart en favorit (vem gillar inte dem liksom?) som jag lyssnar på frekvent också.

Goose - Black gloves
Datf Punk - Musique
Justice - Stress
Fuck yeah!
  • 0
Citerar Twisp:
Gillar både de ena och de andra vad gäller elektronisk musik. Just nu lyssnar jag på Goose och Justice rätt mycket. Daft Punk är ju såklart en favorit (vem gillar inte dem liksom?) som jag lyssnar på frekvent också.

Goose - Black gloves
Datf Punk - Musique
Justice - Stress


Ah! Underbara band! Jag tycker dock att Justice's låt Genesis är mycket bättre än Stress:

http://youtube.com/watch?v=lfHc7JO2fKc
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Elektronisk musik, phfjoisch! Lyssnar nog bara på Justice när man pratar om denna musik, och typ ingenting mer. För det mesta låter det bara enformigt och opersonligt, men då och då finner jag unika och bra låtar.
Storm shadow, let's battle.
  • 0
Är det fortfarande ingen som lyssnar på Whitehouse? Det är riktigt bra power electronics
  • 0
Citerar Mellotron:
Är det fortfarande ingen som lyssnar på Whitehouse? Det är riktigt bra power electronics


Är det inte de som gör musik om massmördare och diverse andra trevliga människor? Har varit nyfiken på dem, men aldrig hört en låt av dem. Några tips, kanske?
Storm shadow, let's battle.
  • 0
Citerar Linsig:
Citerar Mellotron:
Är det fortfarande ingen som lyssnar på Whitehouse? Det är riktigt bra power electronics


Är det inte de som gör musik om massmördare och diverse andra trevliga människor? Har varit nyfiken på dem, men aldrig hört en låt av dem. Några tips, kanske?
Jo det är just dem. Deras skivor är tyvär svåra att få tag på, jag köpte deras senaste skiva Racket ifrån Megastore men jag ser nu att den inte går att beställa längre. Om man skulle säga ett specielt album så räknas nog Erector som riktigt banbrytande. O andra sidan så är deras nyare skivors omslag gjorda av konstnären Trevor Brown vilket jag gillar, dock inte Racket som har omslag gjort av en Svensk.
  • 0
Den enda Elektroniska musiken jag lyssnar på är Daft Punk.. om det nu räknas.
Så talade Waiiwan
  • 0
Citerar Waiiwan:
Den enda Elektroniska musiken jag lyssnar på är Daft Punk.. om det nu räknas.


Klart dem räknas.

Electro house när den är som bäst ju.
Fuck yeah!
  • 0
Citerar Twisp:
Klart dem räknas.


Yay, då går jag lös direkt och påstår mer än gärna att "harder, Better, Faster, Stronger" är bland det bästa som gjort inom elektronisk musik. Dock så har jag inte hört speciellt mycket mer. Någon som har förslag på bättre låtar?
Artist är irrelevant.
Så talade Waiiwan
  • 0
Citerar Evil Chicken:
Dubmood


De är bra.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Pardon:
De är bra


Du vet väl att det bara är en snubbe?
  • 0
Citerar thording:
Du vet väl att det bara är en snubbe?


Oj, nää, fan vad noob jag är.

Elektroniskt.

Lyssnar inte så mycket på elektroniskt, finns det någon speciellt bra som man borde lyssna på?
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Den enda elektronican jag lyssnar på är Enigma, suverän musik.
  • 0
Det har säkert frågats många gånger förr men jag har fått för mig att jag ska göra chipmusik, och jag behöver lite guidning inom detta. Ett bra nybörjar program eller nåt.

Måste man ha ett C64 ljudkort om man vill göra sån musik (Jag är mest intresserad av C64ans sound) eller kan programmen få mitt moderna ljudkort att efterlikna C64ans toner?

Om någon expert råkar trilla förbi så berätta gärna allt jag behöver veta för att skapa Chipmusik!
Sticks and stones may break my bones...but I doubt it.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!