Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

HDMI-switch till receiver?


Har en fråga gällande HDMI-switch då jag inte har någon erfarenhet av sådana. Har endast fibblat med motsvarande switchar som avser SCART hos polare/föräldrar men där jag endast kopplat SCART-enheter -> SCART-switch -> TV och där man fått flytta ingångskälla på switchen via knapp för visning på TV:n beroende på källa. Men där stöter man ju sällan på patrull och med tanke på att de överhuvudtaget äger SCART-apparater innebär ju att de inte bryr sig nämnvärt om ljud/bild-kvalité.

Men till min fråga:
Jag har en receiver med två ingångar och en utgång, ingen märkvärdig historia, men den fyller mitt ljudbehov, en simpel men helt ok paketlösning från Sony ( Sony BDV-N5200W ). Visst 'borde' det fungera att koppla en HDMI-switch till en av ingångarna på receivern för att sedan få ut 5.1 ur receivern från respektive källa som är kopplade till switchen och bild på TV:n?

I mitt fall är avsikten att koppla Nintendo Switch och PS3 i switchen, för att sedan koppla switchen till receivern. PS4 Pro som är min primära spelkälla får givetvis behålla sin ingång på receivern.

Jag har inte riktigt sett ut någon switch ännu även om jag har tittat på flera, men den ska givetvis kunna växla automatiskt beroende på vilken källa som startar samt tillåta 5.1 (men det tycks ju de flesta göra, även billigare varianter).

Tror ni det kan förekomma störningar/ljudbortfall/försämrad kvalité när man kör via HDMI-switch? (Säkerligen en dum fråga, det handlar ju även om vad man väljer för switch).

Men om vi tar exempelvis denna:
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi/switch/kompakt-automatisk-hdmi-switch-4k-3-vags-p69344

Jag kommer helst undan med billigast tänkbara lösning om det är möjligt. Finns ju ännu billigare alternativ. Är inte ute efter den finaste mest gulplätterade switchen för high-end-användare, utan tanken är ju som sagt mest att få en mellanhand som klarar av att skicka bild/ljud till receivern som sedan kablar ut bilden på TV:n och ljudet i surroundhögtalarna (i rätt format).

Wii och WiiU lever sina egna liv via komponentkablar respektive HDMI rakt in i TV:n och sedan en toslink mellan TV och biosystemet. De konsolerna erbjuder inte mycket i ljudväg så se får hålla tillgodo med att de skickar ut ljud genom biosystemet. Även min Chromecast kör ut sitt ljud den vägen.

Så vad tror ni om en HDMI-switch? Någon med erfarenhet? Något att satsa på, eller har de en tendens att bråka?
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0
  • 6948
  • 6948
Jag tror absolut att det kommer funka som du tänkt med den switchen. Lite signalförlust kan det alltid bli, men knappt så att du kommer märka det.
Börja med den och köp en bättre om du inte är nöjd? Har för mig Kjell är generös med öppet köp.
Den är väldigt lik en variant som jag säljer ganska mycket av, funkar klockrent.
"Don't mistake my kindness for weakness. I am kind to everyone, but when someone is unkind to me, weak is not what you are going to remember about me."Al Capone
Tack för svar, jag ger den en chans Den är egentligen overkill med tanke på vad jag kopplar in i den, men jag lägger hellre någon extra hundring inför framtida apparater.
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!