Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Assassins Creed: Origin


Såg att det inte fanns en tråd för Assassins Creed: Origins. Passar därför på att skapa en sådan tråd, där vi kan diskutera mer om spelet.

Där vi helt enkelt kan ta upp saker som buggar, nya uppdateringar, tillägg, tips och tricks m.m.

Min första fråga till er som har skaffat spelet. Vad tycker ni om spelet?

(Oops, ett 'S' på Assassins Creed: Origin(s) saknas i titeln till tråden. Om en mod ser detta, skulle ni kunna ändra det?

Tack på förhand!)
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0
Citerar -Ogge-:
Såg att det inte fanns en tråd för Assassins Creed: Origins. Passar därför på att skapa en sådan tråd, där vi kan diskutera mer om spelet.

Där vi helt enkelt kan ta upp saker som buggar, nya uppdateringar, tillägg, tips och tricks m.m.

Min första fråga till er som har skaffat spelet. Vad tycker ni om spelet?

(Oops, ett 'S' på Assassins Creed: Origin(s) saknas i titeln till tråden. Om en mod ser detta, skulle ni kunna ändra det?

Tack på förhand!)


Spelet är aningen buggigt men inte riktigt lika buggigt som Black Flag, Unity, 3 var vid släpp. Rent spelmekaniskt och strukturmässigt är det kanske seriens bästa titel även om jag inte klarat mer än 30%. Det är vackert, kontrollen känns väldigt tight och välspelande för serien jag har sällan känt frustration varken med gamepad eller med mus och tangentbord. Jag tycker också att de fått till ridningen som är bra mycket bättre än många konkurenter exempelvis är auto följa vägen otroligt bra för ett spel såhär stort jämför med The Witcher 3 där hästen i en kurva rider ut i skogen istället rent spontant ibland.

Egypten är väldigt detaljrikt och det känns alltid som att man blir belönad med något intressant. Plus att de designat questsystemet (om än en del fetch quester) som sådant att du stöter i andra quester eller att även sidoquester utvecklar sig en aning. Att åka båtar är också ganska bra de små i detta fall de: Spoiler poiler poiler:stora som skett en gång hitills i ett uppdrag där man får styra en typ av grekisk trireme med stridstrummor och få skjuta eldpilar mm var väldigt mäktig. De visar återigen hur duktiga de är på att skapa atmosfäriska strider på vatten som är roliga. Dock var det bara för ett uppdrag jag tror inte att spelet låter oss få samma djup som i tidigare delar etc alls utan det är mer ett sidospår men vem vet.

Musiken är riktigt bra framförallt ljudet är riktigt härligt... sand som sköljer över dynerna, eld som brinner etc. även om det finns en del fula texturer här och var. Och jag tycker att hela verklighetsbiten känns lagom i denna titel lite grann en blandning mellan Black Flag och Unity vad berör utanför animus delarna men jag vill inte spoila något här. För att vara ett Assassins Creed spel så är det definitivt inom topp 3 redan nu trots buggar och mikrotransaktioner. Det skapar samma fantastiska känsla som del 1 gjorde när de kom att mötas av en historisk värld och utforska. Världsbygget är top notch och jag har haft riktigt kul med spelet. I viss mån tycker jag att det är bättre än Zelda: Breath of the Wild som tappade musten en bit in i äventyret med spretig story, icke belönande dungeons och dessa små utmaningar man åker ner i för att kunna få mer hjärtan eller stamina.

Däremot så är Zelda lite bättre på några andra punkter ett exempel är hur interaktionen med miljön fungerar. Samma typ av manipulation av omgivningen finns inte alls i Assassins Creed Origins för att ge ett exempel. Assassins Creed Origins är ett av årets bästa trots att jag var rätt redigt utbränd på serien med Syndicate som var bra men mer av samma.

Det jag dock inte gillar för att ge spelet lite kritik är levelsystemet på fiender, att spelet är lite otydlig med sin spelmekanik ibland kan den introducera nya spelmekaniska inslag utan att förklara vilket skapar frustration när du inte kan lönnmörda ett mål som följd av någon ny regel som inte förklaras. Eller när den hittar på nya för en mellansekvens som inte känns logisk etc. Jag gillar heller inte den ibland lite grindiga känslan i strider samtidigt så är det brutalare och mer köttiga än förut. Levelsystemet kan ibland orsaka situationer där du skär igenom tiotals fiender åt gången och ibland inte ens kan orsaka en rispa beroende på level jag gillar inte sådan design. Och jag är inte helt förtjust i hälsomätare på det sätt som det är implementerat här väldigt klassisk rpg och ibland handlar det mer om att dränera en livmätare än något på vissa fiender vilket är atmosfärförstörande.

Slutsats: Origins är ett av mina topp 3 favoritspel i serien, jag har spelat alla utom enstaka handhållet. De behöver patchas ganska ordentligt men det är ett av årets bästa spel för egen del sett till helheten. Jag gillar mängden vapen, dräkter, atmosfären är top notch och spelet ser fantastiskt ut bitvis även om jag hade hoppats på att nätterna haft samma mörker som de nattsvarta underjordsbitarna som gamla gravplatserna i spelet. Det ser otroligt läckert ut att tända facklor i det mörkret och se omgivningen lysa upp bra, den här blåa om än snygga nätterna i vanliga delar av världen är extremt orealistiska och lite tråkiga för atmosfären. Annars toppenspel som jag kommer spendera en del tid med.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
buggigt som Black Flag, Unity, 3 var vid släpp. Rent spelmekaniskt och strukturmässigt är det kanske seriens bästa titel även om jag inte klarat mer än 30%. Det är vackert, kontrollen känns väldigt tight och välspelande för serien jag har sällan känt frustration varken med gamepad eller med mus och tangentbord.


Märkt av några knäppa buggar som är ganska komiska i övrigt, men det finns bara en bugg som har stört mig en aning. Spelet fryser till i max 2-3 sekunder och ger ifrån sig ett "statiskt" ljud. Sen återgår det till det normala igen som om ingenting hade hänt. Det har hänt vid två tillfällen under totalt 14 timmar ungefär i spelet, inget vanligt förekommande problem dock. Ett sammanträffande är att det har hänt i städer båda gångerna.

Vissa får så att det bara blir ett statiskt ljud utan frysning. Så det varierar med andra ord.

Verkar inte bara hända på Xbox One X, utan även på PC. Några exempel på trådar från olika forum.

Xbox One X-tråden: https://forums.ubi.com/showthread.php/1782813-Xbox-One-X-Game-freeze-with-high-pitched-noise-Forums

PC-tråden: https://steamcommunity.com/app/582160/discussions/0/1480982338950758291/
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0
Citerar -Ogge-:
Citerar Patrikseve:buggigt som Black Flag, Unity, 3 var vid släpp. Rent spelmekaniskt och strukturmässigt är det kanske seriens bästa titel även om jag inte klarat mer än 30%. Det är vackert, kontrollen känns väldigt tight och välspelande för serien jag har sällan känt frustration varken med gamepad eller med mus och tangentbord.

Märkt av några knäppa buggar som är ganska komiska i övrigt, men det finns bara en bugg som har stört mig en aning. Spelet fryser till i max 2-3 sekunder och ger ifrån sig ett "statiskt" ljud. Sen återgår det till det normala igen som om ingenting hade hänt. Det har hänt vid två tillfällen under totalt 14 timmar ungefär i spelet, inget vanligt förekommande problem dock. Ett sammanträffande är att det har hänt i städer båda gångerna.

Vissa får så att det bara blir ett statiskt ljud utan frysning. Så det varierar med andra ord.

Verkar inte bara hända på Xbox One X, utan även på PC. Några exempel på trådar från olika forum.

Xbox One X-tråden: https://forums.ubi.com/showthread.php/1782813-Xbox-One-X-Game-freeze-with-high-pitched-noise-Forums

PC-tråden: https://steamcommunity.com/app/582160/discussions/0/1480982338950758291/


Jo har samma frysningsbugg med ljud tror att det är något som går fel när texturer laddas in ibland. Trodde först att min dator skulle bluescreena när den började låta som en transformers.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Jo har samma frysningsbugg med ljud tror att det är något som går fel när texturer laddas in ibland. Trodde först att min dator skulle bluescreena när den började låta som en transformers.


Haha, kände exakt samma sak fast med Xbox One X. Var orolig över att det var något med konsolen först och började genast tänka på eventuella barnsjukdomar. Men som tur var är det inte så och det verkar vara ett ganska "vanligt" fenomen. Förhoppningsvis får vi någon uppdatering snart.
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0
Citerar -Ogge-:
Citerar Patrikseve:Jo har samma frysningsbugg med ljud tror att det är något som går fel när texturer laddas in ibland. Trodde först att min dator skulle bluescreena när den började låta som en transformers.

Haha, kände exakt samma sak fast med Xbox One X. Var orolig över att det var något med konsolen först och började genast tänka på eventuella barnsjukdomar. Men som tur var är det inte så och det verkar vara ett ganska "vanligt" fenomen. Förhoppningsvis får vi någon uppdatering snart.


Jag har också den här buggen
Nothing is true, everything is permitted.
  • 0
Citerar Holts:
Citerar -Ogge-:Citerar Patrikseve:Jo har samma frysningsbugg med ljud tror att det är något som går fel när texturer laddas in ibland. Trodde först att min dator skulle bluescreena när den började låta som en transformers.

Haha, kände exakt samma sak fast med Xbox One X. Var orolig över att det var något med konsolen först och började genast tänka på eventuella barnsjukdomar. Men som tur var är det inte så och det verkar vara ett ganska "vanligt" fenomen. Förhoppningsvis får vi någon uppdatering snart.

Jag har också den här buggen


Ingen orsak till panik det du kan göra är att prova sänka vissa inställningar men problemet verkar drabba många så förhoppningsvis kan en patch åtgärda spelet. Annars är spelets skådeplats fantastisk älskar designen och hur de byggt Egypten lite trist att alldeles för många uppdrag känns meningslösa och ointressanta dock.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Citerar Holts:Citerar -Ogge-:Citerar Patrikseve:

Ingen orsak till panik det du kan göra är att prova sänka vissa inställningar men problemet verkar drabba många så förhoppningsvis kan en patch åtgärda spelet. Annars är spelets skådeplats fantastisk älskar designen och hur de byggt Egypten lite trist att alldeles för många uppdrag känns meningslösa och ointressanta dock.


Jag vi får hoppas på en patch.

Håller med om att miljön är helt fantastisk. När uppdragen blir för repetitiva för mig brukar jag stänga av och komma tillbaka nästa dag. Då känns det fräschare
Nothing is true, everything is permitted.
  • 0
Inga buggar alls på PS4 för mig, förstår inte varför folk klagar på massa buggar.
  • 0
Citerar henkess:
Inga buggar alls på PS4 för mig, förstår inte varför folk klagar på massa buggar.


Jag m.fl. spelar på PC versionen och både den och Xbox One vet jag har haft en del problem med buggar. Framförallt PC versionen har problem med prestanda och tekniska aspekter. Sen är det som alltid... det är en fråga om mer eller mindre tur ibland om man klarar sig undan att trigga buggar. En del kan spela de mest buggiga spelen och inte stöta på något medans andra trampar på varje enskild bugg. Det kan te sig lite olika personligen har jag inte stött på så mycket buggar och inga spelförstörande sådana, däremot en del småbuggar med clipping, fastnande i miljön ibland, en häst eller kamel som hamnar i konstiga vinklar eller annat. Det jag stött på mest är en del smärre tekniska problem som inte stört så mycket ändå, jag har haft en relativ smärtfri AC upplevelse vilket inte alltid är givet då serien vandrar mellan bra till ren katastrof vid släpp av en ny del sett till buggar och tekniska problem på PC.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Detta spel alltså.. bästa Assassins hittills.. och bättre än the witcher 3 för min del.. hoppas dom fortsätter på denna linjen i nästa spel. Och vilka vackra miljöer det är i spelet.
I don't like it, and i don't have to like it, i just have to deal with it...
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!