Moga Pocket Controller

Mathias förkärlek till stationär TV-spelskonsoler ställs på prov när han bekantar sig med sin första handkontroll till bärbara Android-enheter

Jag har aldrig varit någon större mobilspelsfantast. Det som ständigt hållit mig på avstånd är själva styrningsupplägget. Pekplattor är fantastiska men jag skulle sakna fysiska knappar som jag kan trycka på med total precision alldeles för mycket. För att inte tala om att mina fingrar skulle börja krampa efter bara några minuters speltid. Speciellt vid en intensiv spelupplevelse som kräver tålamod och fokusering. Det är inte ergonomiskt nog helt enkelt.

Som tur var så finns det idag gott om alternativ för mig, och för alla er som känner sig träffade av föregående stycke. Moga är en av många utvecklare som tagit fram externa styrdon, kompletta med analoga spakar och axelknappar, som har möjligheten att förvandlar din smartphone till en traditionell bärbar spelkonsol.

Moga Pocket Controller

Deras Moga Pocket är deras minsta handkontroll hittills, och dess storlek är självklart en av styrkorna. Den är inte större än din telefon, vilket gör det lätt att bära med sig den i fickan. Detta är essentiellt med tanke på det bärbara formatet, och det inte är så roligt att behöva dra med sig en av Mogas större varianter när man är på bussen in till centrum.

Med det sagt så leder även detta till några oundvikliga nackdelar. Först och främst är Moga Pocket väldigt platt, och därför väldigt obekväm att hålla i vid längre spelsessioner. Vill man dessutom låsa fast telefonen med handkontrollen går det inte att luta skärmen särskilt långt bakåt. Här finns heller inget styrkors. Visst är platta analoga sparkarna följsamma och robusta, men de har svårt att mäta sig med precisionen från ett styrkors eller från fingret på en touch screen. Detta är dock smällar man får ta om man vill ha en så smidig och bärbar lösning som möjligt.

Moga Pocket Controller

Utbudet när det kommer till spel som har stöd för Mogas olika enheter är dessutom väldigt imponerande. Om du äger ett populärt spel, vare sig det är Grand Theft Auto: San Andreas, Sonic the Hedgehog eller Plants vs. Zombies så är det bara att ansluta Moga Pocket och köra järnet. Det är underligt att Mogas egna app inte tillåter användaren att ställa in alla knappar och dess funktioner manuellt, men många spel känner av handkontrollen och ger dig dessa möjligheter ändå.

Tyvärr finns det också äldre spel som inte utvecklats med dessa externa enheter i åtanke, och då tvingas man istället förlita sig på drivrutiner från tredjepartsutvecklare för att kunna skräddarsy kontrollschemat på bästa sätt. Ett exempel är Max Payne, där vänster och höger axelknapp får Max att byta vapen. Vill man slänga sig i bullet time eller skjuta så måste man fortsätta använda pekskärmen. Absurt, men dessvärre något man får räkna med när man försöker använda Moga Pocket till spel man laddat ner för flera år sedan.

Moga Pocket Controller

Utöver detta så är Mogas app väldigt användbar på andra sätt också. Här finns bland annat en komplett lista över alla spel som har stöd för handkontrollen, samt vilka spel du redan äger och som är kompatibla. Det är även hur simpelt som helst att ansluta sin handkontroll till telefonen via appen, som tack vare bluetooth gör processen trådlös. Du kan alltså koppla telefonen till en större skärm och samtidigt sitta i soffan med handkontrollen. Ungefär som när man spelar stationära spel. Tyvärr finns det inget stöd för USB på själva handkontrollen, vilket hade underlättat vid laddningen. Istället använder den sig av två AAA-batterier, men med en batteritid på cirka 18 timmar bör det inte vara ett allt för stort problem.

Moga Pocket har öppnat en dörr för mig. Jag känner mig äntligen bekväm med mobila spel och ser fram emot att utforska den spelmarknad som fram till nu skrämt iväg mig. Om du känt likadant, men bara letar efter en ny handkontroll som är både funktionell och smidig att bära med sig, tror jag att du hittat rätt.

7 / 10
+
Liten och bärbar, följsamma spakar och knappar, lättanvänd, stort utbud av kompatibla spel