Wii Motion Plus

Nintendo förbättrar sin Wii-fjärr med Wii Motion Plus, som lovar fantastisk inlevelse och 1:1-rörelse. En rörelsekänslig revolution eller bara en mindre förbättring? Vi reder ut frågan...

Nu först. Det var på tiden. Nå så jäkulskt sent. Ungefär så har det låtit, ibland med Öviksdialekt, om Wii Motion Plus sedan tillbehöret utannonserades på förra årets E3-mässa. Det är inte en helt obefogad kritik. När vi först fick greppa Wii-fjärren i samband med konsolens release 2006 var det visserligen en häftig känsla, men det stod snabbt klart att den hyperautentiska känslan av konsoltolkade rörelser inte riktigt fanns där. När nu Wii Motion Plus har anlänt, tillsammans med några spel som stöder prylen, är frågan om det är en revolution eller en försenad förbättring.

En del spel, som Wii Sports Resort och det kommande Red Steel 2 kräver Wii Motion Plus för att fungera, medan andra spel som EA Sports Grand Slam Tennis fungerar utan tillbehöret. För dig som tänkt ha pilbågsskytte-turneringar i Wii Sports Resort med tre polare krävs alltså att alla har tillbehöret. Detta är visserligen en begränsning i spelet och inte hårdvaran, men den extra kostnaden är värd att nämna och det verkar som om Nintendo vill att alla uppgraderar sina handkontroller över tiden.

Wii Motion Plus

Att montera Wii Motion Plus är busenkelt (betydligt enklare än vad den tradiga introduktionsfilmen till Wii Sports Resort vill få det till) och tar ungefär lika lång tid som att ta på sig ett par fräsiga shorts. Tillbehöret sätts fast i Wii-fjärrens nederkant, där nunchuken normalt sitter, och på baksidan finns ett lås som ser till att din Wii Motion Plus inte kraschar ditt vitrinskåp och/eller husdjur. Wii Motion Plus har dessutom på sin undersida en likadan port som Wii-fjärren har för nunchuk.

I Wii Sports Resort får du även ett skyddande Wii-fjärrsfordral i äkta sladdergummi, förstås tillverkad i rätt längd för att rymma de extra centimetrarna vit glädjepinne. För dig som har ett gäng Wii Zappers och Wii Wheels kommer den Motion Plus-försedda Wii-fjärren inte att passa i dessa, så förbered dig på att ta av och på tillbehöret ofta. Så du får alltså en några centimeter längre Wii-fjärr än vanligt, men den nya längden och tyngden är marginell och inget du kommer att störas av. Tvärtom känns den nya längden lite stadigare i handen och i vissa spelmoment är detta även ett plus.

Wii Motion Plus

Spelen då? Tja, om du läste vår recension av EA Sports Grand Slam Tennis började det inte enormt imponerande. Visst upplever vi en förbättring i exakthet, men det gäller att utvecklarna tar till vara på detta och implementerar det väl i spelen också. Grand Slam Tennis var svårt, och som Love Bolin påpekat är ju det naturliga och direkt intuitiva som rörelsekänslighet i spel ska ge oss.

Då är Wii Sports Resort ett betydligt bättre exempel på hur Wii Motion Plus kan användas bra. Det blir tydligt att det är i de långsammare rörelserna som Wii Motion Plus verkligen känns häftigt och användbart. Ta frisbee-kastandet i Wii Sports Resort till exempel, där känns 1:1-rörelserna som mest effektiva innan vi ens kastat iväg vår strandleksak. Frisbeen rör sig elegant efter minsta handledsrörelse och för en kort stund känns det som att den kulörta Mii:n på skärmen faktiskt är jag. Då själva kastet ska utföras blir det dock svårare, och illusionen brister lite. Små vinklingar i greppet under kastet kan få frisbeen åt helt fel håll, och även om mycket är en vanesak känns yvigare rörelser inte så mycket skilda från originalkontrollens egenskaper.

Wii Motion Plus

Att bedöma Wii Motion Plus som enskild produkt är svårt, eftersom det beror helt på spelen hur väl tekniken fungerar. I de spel som släppts kan man dock skönja stor potential och jag tror att det verkliga omdömet kan sättas när vi sett fler titlar med andra lösningar på spelupplägg och tillhörande kontroll. Wii Motion Plus gör interaktionen med din Wii flera snäpp bättre, men förvänta dig ingen produkt du kommer att falla ur spelsoffan av.

7 / 10
+
Exakt i långsamma rörelser, bådar gott för framtida spel