Scuf 4PS Controller (Playstation 4)

Mathias har fått marginalerna på sin sida med Scufs proffsdosa till Playstation 4...

Som jag har väntat. Ända sedan Sony och Activision utannonserade att Playstation 4 skulle bli Call of Duty-seriens nya hem har jag suktat efter en proffshandkontroll till formatet. Nu har tillverkaren Scuf låtit oss känna och klämma på deras 4PS, som bjuder på allt man kan vänta sig av en så kallad "pro controller." Har du inte haft med dem att göra tidigare kan jag ta det från början: Det första du kommer märka när du greppar tag om din 4PS är de mjuka gummihandtagen på baksidan av kontrollen. Detta kanske låter som en onödig funktion, men de som spelar blixtsnabba fightingspel och svettiga förstapersonsskjutare dagarna i ända vet att risken för extrem handsvett och kramper är hög. Då hjälper de sköna gummihandtagen kan jag lova, och försäkrar att dosan sitter bekvämt och tryggt i dina händer.

På baksidan finns även ett par paddlar. De är avlånga små pedaler som binds till en specifik knapp på handkontrollen, och på så sätt kan man utföra alla viktiga knapptryck utan att behöva släppa tummen från den högra analogspaken. Som Oliver påpekar i sin recension av Scufs Xbox One-kontroll så är detta en vanesak, men jag som spelat med proffsdosor en längre tid kan intyga att pedalerna är en fantastisk lösning på ett problem som du kanske aldrig ens tänkt på. Alla viktiga funktioner i ett spel, vare sig det gäller att sparka en boll i Fifa, utöva en hoppspark i Street Fighter eller glida längst marken i Call of Duty, ska kunna utövas utan att behöva lyfta ett finger. Och inte heller ska man behöva släppa en essentiell knapp för att kunna trycka på en annan.

Scuf 4PS
Den militärblåa dosan är designad av självaste Petter Hegevall, men utseendet kan självklart anpassas det också när man beställer sin 4PS.

För mig är det paddlarna som avgör en handkontrolls öde. Som tur var så är pedalerna på 4PS faktiskt helgrymma. De är inte för stora, men tillräckligt stora för att fingrarna inte ska glida av dem. Samtidigt krävs väldigt lite kraft för att trycka ner dem. Jag kanske låter som en latmask som hyllar deras existens från första början, men de som tar sitt spelande seriöst kommer märka en rejäl skillnad. 4PS hjälpte mig bland annat att slå några personliga rekord i Hotline Miami 2: Wrong Number, då jag aldrig behövde släppa taget om siktet. Det är i situationer där skillnaden mellan liv och död är de millisekunder det tar för dig att förflytta ditt finger över handkontrollen som pedalerna visar vad de går för.

Beklagligt nog finns det endast två paddlar på baksidan av Scuf 4PS, jämfört med de fyra som finns på tillverkarnas Xbox One-ditto. Istället får man vid köp välja vilka två knappar på handkontrollen som ska bindas till paddlarna, och sedan är man fast med sitt val för all framtid. Det känns riktigt snålt faktiskt, speciellt med tanke på att det funnits proffsdosor man kunnat växla paddlarnas funktioner på i flera års tid. 4PS har en egen lösning på detta problem - men då kommer det kostar dig 250 kr extra...

Scuf 4PS
Paddlarna och gummit är det bästa med 4PS, och kommer rättfärdiga ett köp för de som bara måste ha en proffsdosa till sin Playstation 4.

Väljer man att betala denna lilla extraavgift levereras din nya handkontroll med en underlig funktion kallad EMR, eller "Electro-Magnetic Remapping." Med hjälp av en liten magnet (som är lätt att tappa bort, förövrigt) kan man ändra paddlarnas funktioner i realtid. Tyvärr är fortfarande mycket krångligare än att bara växla fram och tillbaka på en liten knapp, vilket många andra proffsstyrdon stödjer. Denna magnetiska lösning utesluter även spelare med pacemakers från att använda Scuf 4PS. Helt seriöst, det står till och med i manualen.

Något som 4PS gör bra är dock alla andra sätt man kan skräddarsy den på. Man kan bland annat sätta en liten platta över handkontrollens styrkors, vilket tillåter rörelse i 360 grader. Jag har alltid ogillat Playstations-dosans separerade styrkors (då det inte är så barmhärtigt mot min tumme) så plattan är ett välkommet tillbehör. Även analogspakarna kan bytas ut. Personligen föredrar jag att köra med en insjunken spak på vänster sida, medan den högra spaken ska vara rundad och lite högre. Med 4PS är det bara att ställa in det så som man vill ha det, och oavsett vilka sparkar man väljer så känns de robusta och har hög precision. Tyvärr är det (precis som när det gäller EMR) bökigt att byta ut dem, vilket lär innebära frustration för spelare som vill växla fram och tillbaka beroende på vad de spelar för tillfället.

Scuf 4PS
Alla knappar på kontrollen känns bra att använda, precis som om det vore en officiell dosa från Sony.

Valmöjligheterna slutar dock inte där. Man får skräddarsy sin 4PS ytterligare när man beställer den via Scufs hemsida, och kan exempelvis ta bort vibrationen från L2 och R2-knapparna. Detta för att precisionen i spel som Call of Duty inte ska påverkas av skakandet. Det kan låta lite överdrivet, men tävlar man inom ett visst spel är det klart att man vill ha marginalerna på sin sida. Det är således skönt att alla dessa funktioner finns här för den som vill nyttja dem. Vill du ha allt krimskrams blir såklart prislappen väldigt hög, men nöjer du dig med de grundläggande funktionerna (som paddlarna och gummihandtagen) kommer Scuf 4PS kosta dig cirka en tusenlapp.

Även om det mesta är välutfört så är 4PS långt ifrån den mest prisvärda proffsdosan jag prövat genom åren. Lösningarna som Scuf valt på några av de viktigaste funktionerna är helt enkelt inte tillräckligt användarvänliga. Tyvärr så finns det inte så många alternativ på marknaden, och eftersom Sony själva sagt att de inte tänker ta fram någon officiell proffsdosa kanske det inte kommer som någon överraskning när jag säger att Scuf 4PS är den bästa kontrollen till formatet. Har du letat efter ett proffsigt styrdon till din Playstation 4 är detta kontrollen för dig, men de som aldrig känt behovet av en proffsdosa förr ska inte känna sig tvingade att införskaffa en nu.

7 / 10
+
Den bästa handkontrollen till formatet, grymma triggers, skönt gummihandtag, många valmöjligheter, utseendet går att skräddarsy