See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Logitech G413

Logitechs nya tangentbord förenar design med funktion och riktar sig till tävlingsinriktade spelare men samtdigt de som vill att spelrummet ska hålla något lägre profil...

Det finns en sak som måste klargöras innan jag börjar prata om det nya gamingbordet från Logitech, nämligen det faktum att jag är en ytterst sur, bakåtsträvande och konservativ herre när det gäller hårdvara. Missförstå mig rätt här, jag älskar prylar, tangentbord, möss, mobiltelefoner och skärmar men jag hävdar hemskt gärna att det trådlösa tangentbordet som följer med Apples Imac är det absolut bästa tangenterna som någonsin tillverkats. Jag vet att det inte är så, sett till fakta, men jag kan inte låta bli att älska det som om det vore en del av min kropp. En väldigt stilig och kal del av min kropp. När jag för ungefär ett år sedan stoppade undan min gamla trotjänare och krängde ihop ett monster till PC stod jag något surmulen och hytte med näven när jag blev tvungen att faktiskt skaffa mig något nytt.

Jag tog frågan till redaktionen: Vad för typ av bord ska jag ha? Svaren var ganska enhälliga, "mekaniskt, så höga knappar som du bara kan hitta" skrek redaktionens högljudda skåning Aldin (som brukar slå sönder ett par bord i veckan när han förlorar i Battleborn). Exakt det jag var rädd för, jag gillar mina knappar låga och i slutändan blev det ett bord med just låga tangenter, som jag överlag har varit nöjd med. Fram tills nu. När jag placerar mina knubbiga fingrar på Logitechs nya G413 efter en vecka av riktiga hårdtester för att skriva det här känner jag mig.. nöjd. Riktigt nöjd faktiskt.

Logitech G413
      Logitech G143 kommer i två färger: G413 Carbon med röd bakgrundsbelysning och G413 Silver med vitt.
      Logitech G413Logitech G413

Det första som slår mig jag sliter upp paketet är att Logitech G413 känns som ett riktigt stabilt bygge. Det väger en hel del (över kilot med kablage) och ger ett gediget första intryck. Den borstade aluminiumgrunden ligger skrytigt under det mekaniska tangenterna som reser sig ståtligt. Det här är design som faller mig i smaken, trots att det handlar om spelknappar. När jag lyckas återfå fokus och minimera saliven i mungiporna börjar jag syna härligheten ännu närmare. Det finns inga ytor som inte används här vilket skapar ett bord som känns kompakt men ändå huserar alla knappar som vilket annat fullstort bord som helst. Här finns heller inga RBG-färger utan det är antingen rött eller vitt som gäller. Inga regnbågsfärger betyder givetvis att du inte heller kan välja vilka delar av bordet du vill belysa individuellt.

Men, när vi snackar om ett tillbehör för spel är en grundpelare de mekaniska brytarna. Här har Logitech pulat in sina Romer-G-brytare som på pappret är 25% snabbare än närmsta konkurrent och är designade för att ge mig som spelare klara fördelar i spel där millisekunder räknas. Under mina tester varierar jag spelen med allt från Battlefield 1, Overwatch till mina första matcher i Counter-Strike på säkert tio år. Visst känns det snärtigt och responsivt, mina resultat i ovanstående spel handlar mest om uselhet från min sida för tangenterna gör precis det jag vill och vartenda tryck jag utför registreras.

Logitech G413
      Logitech G413Logitech G413

I paketet kommer det även med speciella tangenter som enkelt går att byta ut själv. Närmare bestämt rör det sig om de vanligaste spelknapparna (se bilden nedan). Dessa är skålade för att fingrarna ska ligga bättre och kunna förflytta sig snabbare i mellan. Att de är helt valfria är trevligt och för den som vill går det att skapa sig variant som efter personligt tycke. Något överraskande saknas det en uppsättning funktionsknappar, vilket några kommer anse som ett minus. Jag gör det inte. Det finns fortfarande möjligheter att pilla med inställningarna i Logitechs mjukvara, binda knappar, skapa makron, spara profiler och så vidare.

Logitech G413 här även en fullt användbar USB-port på kanten som levererar full ström. Den kommer väl till pass om du behöver ladda din smartphone, sluska in ett USB-minne eller varför inte sändaren till din mus? På bordets undersida finns det även kanaler för sladdhantering och mycket kommer tillbaka till det faktum att det nu handlar om stil kombinerat med funktion. Skrivbordet ska vara rent och snyggt och G413 ska utgöra grundstommen och bara se sådär lyxigt och stiligt ut. Det rekommenderade priset är dryga tusenlappen vilket bara är helt otroligt bra för ett bygge av den här kalibern.

Logitech G413
      Knapparna på bilden medföljer i paketet och byts ut enkelt för den som vill.

Summan av det hela blir att jag stoppar undan mina låga tangenter nu, för gott. Logitech G413 tar över platsen på mitt skrivbord, både för spel och jobb och det är med någon sorts nyfunnen kärlek jag kommer på mig själv med att längta tillbaka för att få spela. Det enda jag saknar är ett medföljande handledsstöd för ökad valfrihet i komforten, utöver det älskar jag det verkligen och det är ingen liten bedrift för någon som har en ohälsosam förkärlek för låga knappar. Det är ett stycke fantastiskt tangentbord, helt enkelt. Synd bara att det inte tar bort möjligheten att Mäki skjuter sina lagkamrater under spelkvällarna.

Logitech G413Logitech G413Logitech G413Logitech G413
      9 / 10
      +