Philips Fidelio SkyQuake B8

Petter har satt tänderna i Philips nya skrytlimpa som levereras med stöd för Dolby Atmos...

När jag för ett år sedan recenserade ljudlimpan Philips Fidelio B5 gick jag från evig Philips-skeptiker till en rätt larvigt förtjust fanboy. För den var (och är) verkligen exakt så otroligt bra. Efter det att gitarrgudarna borta på Gibson köpt Philips ljudavdelning och bytt ut tillverkarens stela, mekaniskt platta ljud mot runda, varma, tunga toner proppade med dynamik och separation, började de spruta ur sig Fidelio-produkter som med enkelhet tävlade med betydligt dyrare konkurrenter. B5:an, till exempel, skåpade enligt oss på Gamereactor ut limpor för mer än det dubbla priset under 2015 och även fast marknaden är mer överbefolkat tjock, idag, är den limpan fortfarande rena rama kapet.

I och med det var mina förväntningar på den klart dyrare uppföljaren B8 SkyQuake, minst sagt skyhöga. Jag hade förväntat mig samma briljanta ljud fast med ännu mer bas (med tanke på produktnamnet) samt inkluderandet av simulerat Dolby Atmos-ljud. Här på redaktionen mottog vi SkyQuake B8 i mitten av maj vilket ledde till att jag, som den gamle gam jag är, plockade med mig den hem över semestern. Min åtta veckor långa, underbara, ledighet stavades därmed till ganska stor del "Philips Fidelio SkyQuake B8" då jag såg en film per kväll (ungefär) med denna stilfullt placerad under min Philips Philips 65PUS7601.

Philips Fidelio SkyQuake B8
Philips och Gibson Sound är som vanligt rysligt duktiga på design då B8:an är en mycket tilltalande liten pryl.

Philips Fidelio SkyQuake B8 låter inte lika bra som B6:an. Det ska sägas direkt. Den låter inte ens nära på lika balanserat och detaljerat, tyvärr. Det innebär såklart inte att den på något sätt (och vis) låter dåligt, tvärtom - men inte lika bra som vad jag skulle vilja kora till den finurligaste och bästa ljudlimpan jag någonsin haft nöjet att klämma på (om vi tar priset i åtanke, också). B8:an kan dessutom inte delas upp, i tre delar, som B5:an kan - och därmed agera front/surround-kanaler.

Istället kan den leverera simulerad Atmos. Surroundljud med takkanaler. Ljud som kommer från taket eller himlen i diverse filmer (som måste stödja formatet som sådant). Jag har Dolby Atmos i min hemmabio via ett antal takmonterade THX 2 Ultra Cinema-högtalare från Magnat och har dessutom hört formatet i all sin prakt under bland annat ett besök till en dedikerad Atmos Reference-biograf i Florida. Och även om standarden idag är något överreklamerad, är det vissa gånger rysligt läckert att exempelvis högra hur regnet slår ned från taket. Givetvis erbjuder detta format en extra dimension till en redan inlevelserik film, om det nu gjorts och görs på rätt sätt.

Philips Fidelio SkyQuake B8
Om du älskar döds-bas, då är detta definitivt en soundbar för dig. SkyQuake är nämligen rena rama jordbävningen.

B8:an levereras med 18 stycken pyttesmå, inbyggda högtalarelement som drivs av ett enskilt slutsteg på 180W. Det medföljer en trådlös Bluetooth-bas med ett åttatums-element som såklart drivs av ett 220W-steg. Designen är mycket mer stilistisk, minimalistisk än vad B5:an är och hela limpan andas kvalitet med sitt borstade alu-hölje och matt-grå färgton. Fjärrkontrollen är dock identisk den som medföljer B5:an och fungerar precis lika smidigt.

När det gäller ljudet och den karaktär som denna limpa skjuter ur sig, handlar det om en jordbävning värdig produktnamnet. Denna limpa spelar faktiskt mer (tung) bas än vad jag någonsin hört från någon soundbar och stundtals blir det nästan parodiskt hur den vräker på, väsnas och överröstar allt. Med basen ställd på "normal"-nivån dränker den i två olika rum (har testat B8:an både i vardagsrummet och i sovrummet) allt vad mellanregister och framförallt diskant heter. Röster försvinner, musiken tynar bort och allt förvandlas till en enda stor gegga av groteskt överdimensionerade basslag. Nog för att jag i egenskap av gammal risig batterist alltid gillat mycket bas, men detta blir så pass överdrivet att det som sagt är svårt att ta på allvar.

Jag skruvade därför ned själva subwoofer-volymen på vårt recensionsexemplar på -3 och nådde då höga men inte överdrivna nivåer. B8:an har dock problem med kontroll och separation i de högre tonerna vilket gör att talet/dialog inte riktigt låter så klart och rent som jag är van vid. I det här avseendet är Dolby Atmos-limpan Samsung HW-K850 bättre än denna.

Philips Fidelio SkyQuake B8
Atmos-funktionen fungerar skapligt men att betala flera tusen extra för det idag - är inget vi kan rekommendera.

När det gäller limpans förmåga att skjuta upp Atmos-ljud i taket som sedan studsar ned i fontanellen på den som lyssnar, fungerar B8:an sämre än Samsung HW-K850 även här. Själva grejen med virtuellt surround och låtsaslösningar som ljud som studsar på väggar och tak - är i grunden redan rama tramset enligt undertecknad och även om dog fight-sekvensen i Angeline Jolie-regisserade krigsdramat Unbroken låter helt okej med hjälp av SkyQuake-limpan är det lätt att förstå varför mer kanaler och mer invecklade system och format inte alls innebär att filmupplevelsen blir till det bättre.

Sägas ska dock att jag i det här avseendet är petigt noga och väldigt kritisk till allt utom just påkostade, riktiga, Atmos-lösningar med dedikerade THX-högtalare för Atmos-bruk monterade i taket. Och just därför får du nog ta det sista stycket med en nypa salt om du själv är en person som exempelvis älskar surroundlurar eller den surround-effekt som studs-vägg.teknologin i exempelvis Yamahas testvinnande limpor erbjudit de senaste tio åren.

Philips Fidelio SkyQuake B8 låter som bäst när jag har spelat musik genom den, tro det eller ej. Röjig sådan med tung bastrumma och många instrument. Då upplever jag den lite obalanserade separationen och den dova diskanten som mycket mindre av ett bekymmer än när jag försöker njuta av en UHD 4K Blu-ray-film med upphaussat Atmos-ljudspår.

För 9995 kronor skulle jag inte kalla denna limpa för prisvärd. Jag skulle inte ens rekommendera den, trots att B8 i slutändan är mer än godkänd. Istället vill jag ännu en gång råda dig att plocka upp ett exemplar av Fidelio B5, eftersom den högtalaren förblir magisk.

6 / 10
+
Härlig byggkvalitet, DTS-stöd, Atmos-stöd, massor av bas, smidig fjärrkontroll