Audeze iSine 20

Världens första in ear-hörlurar med magnetostatiska element har hårdtestats av chefredaktören under tre härliga månader...

Det har varit mycket snack om dessa snäckor inför releasen under januari i år. Många förväntansfulla hifi-dårar pratade massor om deras skyhöga förväntningar månaderna inför premiären och jag slets med i det där. Jag läste tusentals tecken om Audeze iSine 20 och har sedan dess varit supersugen på att klämma lite på vad som är världens första magnetostatiska in ear-hörlurar.

I början av maj mottog vi ett recensionsexemplar och inför denna recension har jag alltså haft oförskämda mängder tid på mig att verkligen hårdtesta dessa lurar. Jag har levt med dem. Jag har lyssnat på dem varje dag och spelat allt från jazz till pop, swing, rock, metal, blues, vispop, alt-rock till dödsmetall och spel/film i dem. Och jösses vad imponerad jag varit från första sekund.

Magnetostatiska element fungerar i grunden på ungefär samma sätt som elektrostatiska med skillnaden att membranen hängts upp i magnetiska fält istället för enbart elektriska. Vanligtvis består membranet i den här typen av hörlurar av en typ av metallfolie som via signalkommunikation med magnetismen reagerar på den ström som lurarna skickar in och då får dem att svänga, eller vibrera. På amerikanska kallas det "Planar magnetics" och vanligtvis är detta en tydlig indikator på en hörlur som låter mer "korrekt" rent mätmässigt, med en mer transparent ljudbild än det som erbjuds i många, mer färgade, dynamiska element.

I stort sett alla hifi-lurar på marknaden som innehåller denna typ av element är stora. Eller "enorma", snarare - då tekniken kräver utrymme. Detta har såklart lett till viss skepsis inför releasen av Audeze iSine 20 eftersom det enligt mången ljudkännare bara "inte gick" att krympa magnetostatiska element till en rimlig storlek för att kunna klämma in dem i en in ear-lur. Och just här hittar vi den enda lilla minuspunkt som jag kan komma på gällande Audeze iSine 20. Formen. Dessa snäckor är nämligen inte särskilt bärbara eftersom de är för stora. De lägger sig som klumpar utanför öronen och även om det medföljer en gummibåge som gör att man kan fästa dem runt örat, så är detta ändå inget som man tar med sig utanför hemmet - vilket gör användningsområdet för dessa 8000 kronor dyra snäckor extremt begränsat.

Audeze iSine 20
Designen är retro-flirtigt gyllenbrunt Tie Fighter-aktigt supercool.

Audeze säger såhär om elementen och lurarnas storlek:
"Miniaturizing Planar drivers is no small feat. The new iSINE Series barely weighs 20 grams, contains all our exclusive patented technology including power enhancing Fluxor Magnets that nearly double the magnetic driving force on our large, ultra-thin diaphragms with patented Uniforce voice-coil technology that delivers the most accurate in-ear headphones experience ever. The distortion (THD) is less the 0.1% overall even at high volumes, an amazing achievement for in-ear headphone designs."

En annan punkt som jag bara måste kritisera i denna i övrigt superlativ-proppade tokhyllning, är de medföljande två sladdarna. Själva lurarna känns välbyggda och hållbara och jag har inte haft några problem under de senaste fyra månaderna med vårt recensionsexemplar. Kablarna däremot glappar, båda två. Efter endast fyra månaders försiktig användning. Den medföljande Lightning-sladden (som vi såklart använt när vi lyssnat på musik via Iphone eller Ipad) började glappa redan efter tre veckor medan 3,5 mm-sladden tog cirka nio veckor på sig innan den började tappa kontakt.

Audeze iSine 20
Dessa är stora och ser ut som enorma, bruna klumpar när de hänger utanpå öronen.

Detta är såklart oacceptabelt med tanke på att hela paketet kostar över 8000 kronor och något som Audeze givetvis måste jobba på. Sladdar går dock att ersätta och lyckligtvis är de inte snordyra men jag drar ned betyget en pinne på grund av den bristande sladdkvaliteten, rakt av.

Klumpig design/storlek samt klen sladdkvalitet är två rejäla minuspunkter för en in ear-lur, såklart. Men i det här fallet väger det positiva upp det negativa cirka 120 000 gånger om. För det finns nämligen inte en enda in ear-hörlur på marknaden under 20 000 kronor (och den som lägger över 20 000 spänn på en snäcka bör ju rimligtvis steglas, eller?) som kan konkurrera med ljudkvaliteten som Audeze iSine 20 erbjuder. Shure SE846 kostar 10 000 kronor och låter himmelskt bra, men inte lika bra som iSine 20.

Audeze är kända för många saker, en av dem är helt klart deras förmåga att klämma ur massor av bas ur all musik som skickas genom deras element. High end-lurarna LCD-2 och LCD-X är väldigt, väldigt bastunga och fylliga i sin karaktär och även om iSine 20 också har lite av den där runda, varma, basiga tonen - är de inte riktigt lika köttiga som många av tillverkarens over ear-lurar.

Audeze iSine 20
Gummibågen går att fästa runt örats överdel och gör att de faktiskt sitter ganska bekvämt, trots att de är väldigt stora. Lyckligtvis väger de inte mycket - alls.

Det som dessa lurar gör, som många andra basiga hörlurar aldrig lyckas med, är dock balans. Det finns en kontrollerad form av elegans i ljudbilden i iSine 20 som rimmar perfekt på den typen av musik som jag lyssnat som mest på med dessa snäckor i öronen. Jag har poppat oförskämda mängder John Mayer, Ryan Adams, Matt Corby samt Sveriges mest underskattade låtskrivare; Salem Al Fakir. Musik där ingen gitarr spelas med distpedal men där basen och bastrumman ändå för gott om utrymme samtidigt som massa fokus ligger på sången och sångmelodin med allt vad frasering och uttal/andningsteknik heter. Och iSine 20 har fått alla dessa sångare att låta extra bra.

Det är dock mellanregistret som skiner allra starkast i de här snäckorna. Det finns här massor av värme och en kontroll som väldigt, väldigt få fullstora lurar (till och med) kan mäta sig med. Jag älskar hur behagligt och levande det låter, hur fylligt och detaljerat ljudet är utan att någonsin bli för skarpt, för vasst eller för strikt. Detsamma gäller diskanten som känns mjuk, följsamt dynamisk och superdetaljerad. Totalt sett är ljudet i iSine 20 fullständigt magiskt.

Med lurarna följer det med en specialdesignad app som låter den som lyssnar styra registret från 32Hz till 16KHz och personligen har jag valt att fippla väldigt lite med denna (även om jag testat massor, bara för sakens skull) då Audezes egna kalibrering ter sig snudd-på perfekt enligt mig. Jag har adderat 6dB i de två lägsta registren för att på så sätt boosta på basen ytterligare, eftersom jag är en basknarkare av sällan skådat slag.

Audeze iSine 20
Sladdkvaliteten är kass medan ljudkvaliteten är den bästa du hittar i en in ear-lur under 20 000 kronor. Ljudet är faktiskt helt magiskt bra.

iSine 20 är nästan helt perfekta. Ljudmässigt är de bättre än "perfekta", faktiskt. De är ultra-briljanta. En musikalisk upplevelse som alla bör få uppleva, om du frågar mig. Det är synd att lurarna är så pass stora att de vare sig sitter särskilt behagligt på öronen eller går att använda när man promenerar eller springer. Å andra sidan är det väl knappast någon som skulle vilja sticka ut och jogga i elljusspåret med snäckor för 8000 kronor i öronen, men jag ser fram emot dagen då Audeze lyckats krympa storleken på sina geniala element ytterligare och gjort en uppföljare till dessa hörlurar som faktiskt går att stoppa "in" i öronen. De medföljande kablarna måste bli bättre också.

9 / 10
+
Underbar ljudkvalitet, sanslös separation, varm och fyllig karaktär, otrolig kontroll samt dynamik, läcker och unik design