Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Thrustmaster T-GT

Thrustmaster tar i från tårna med den officiella Gran Turismo Sport-ratten och Hegevall har delat ut betyg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Den här recensionen har tagit en himla tid att skriva. Eller ja, själva skriv-processen har gått fort och smidigt men vägen dit har varit proppad av velighet. Jag har bara inte kunnat bestämma mig, vilket hör till ovanligheterna. Orsaken stavas priset kontra produktens kapacitet. Detta är nämligen ett smått obscent dyr ratt, inte minst med tanke på att pedalerna samt rattfästet plockats direkt från den betydligt, betydligt billigare (men fortfarande väldigt bra) Thrustmaster T300RS.

HQ

Det som är grejen med T-GT är naturligtvis att ratten som sådan är för-kalibrerad och optimerad för ett enda spel; Gran Turismo Sport. Givetvis fungerar den även till titlar som Assetto Corsa samt Project Cars 2, men det råder liksom ingen tvekan om att Thrustmasters senaste är absolut bäst tillsammans med spelet som den designats för. Och att köpa en ratt (inklusive pedaler) för 8000 kronor för att spela ett enda spel, är såklart i det närmaste bisarrt enligt de allra flesta. Frågar du mig är dock detta en kombo som man som racingfanatiker bara måste uppleva för att begripa hur bra dessa produkter fungerar tillsammans. Och för egen del är det värt 8000 kronor att få den bästa Gran Turismo Sport-upplevelsen som går att köpa för pengar.

Thrustmaster T-GT
Rattbasen är den överlägset bästa som Thrustmaster någonsin byggt.

För även om tyska Fanatecs CSL Elite PS4 är en bättre ratt med en bättre rattbas än T-GT (i grunden) fungerar den aldrig lika bra till Polyphony Digitals senaste titel. Och även fast jag vill kritisera Thrustmaster för prisbilden, är det svårt efter att ha levt med denna fantastiska kombo den senaste månaden. Väldigt svårt.

T-GT är i grunden baserad på delar från Thrustmaster T300RS (som fick betyget 8/10 av oss här på Gamereactor för ett par år sedan) med ett par viktiga skillnader. Till att börja med är den borstlösa elmotorn klart mer kraftfull och det märks tydligt så fort man ger sig ut på asfalten i GT Sport. Denna ratt besitter därmed möjligheten att erbjuda klart mer verklighetstrogen forde feedback, vilket gör underverk för den lite för "silkeslena" racingen i Gran Turismo Sport.

Detta är en annons:

Detta är en belt drive-ratt och ingen direct drive-historia som det ryktades om innan den släpptes i butik. Förutom att själva centerpartiet i kringlan känns lite väl plastigt är ratten välbyggd och ger ett lyxigt intryck. Skinnet på kringlan är av mycket hög kvalitet och känns bra, även om jag alltid föredrar alcantara vilket ger bättre grepp. Sägas ska dock att äkta skinn håller längre och är ett dyrare material.

Thrustmaster T-GT
Strömadaptern är formad som en turbo. Vilket är töntigt och coolt - på samma gång.

En av de nya funktionerna som det pratats en del om på förhand gällande T-GT-ratten är "deepth feedback" som genereras via en bashögtalare i botten av rattbasen och påminner en del om Simvibe, men fungerar av sig självt (i GT Sport) och inte kräver extratillbehör. Denna funktion gör att ratten vibrerar lite mer när man exempelvis kör över curbsen (utöver det som sköts via force feedback-funktionen) och jag har märkt hur mycket jag älskat denna del av denna ratt. Så pass mycket att jag nu tänker investera i en Simvibe-rigg till min Clubsport-ratt samt PC, där jag för det mesta spelar ett ganska hårt moddat Assetto Corsa för tillfället.

Ratten huserar tolv knappar plus en D-pad samt två analoga joysticks, något som gör det äckligt enkelt att exempelvis plocka fotografier i "photo mode" i GT Sport eller pyssla med liveries-momentet. Jämför man hur den här biten fungerar med den här ratten kontra exempelvis CSL Elite PS4 känns det som natt och dag, trots att Fanatec erbjuder möjligheten att byta ut knapparna på rattens framsida. T-GT är helt enkelt det perfekta tillbehöret till Gran Turismo Sport.

Detta är en annons:

Det enda som inte riktigt håller toppklass här, är pedalerna. Nog för att de känns bra när jag väl spelar med klockrent motstånd i bromspedalen och välkalibrerad känsla i gasen, känns de plastigt billiga. Jag hade även gärna velat se en lite större storlek på kringlan då 28 centimeter känns lite minkigt, inte minst då framförallt Fanatec levererat 30 cm-rattar en längre tid nu. Tydligen var det Yamauchi och Polyphony Digital som verkligen ville ha en 28-centimeterskringla här, ett beslut som jag antar har med japanerna minimala händer att göra - någon annan rimlig förklaring kan jag verkligen inte tänka mig.

Thrustmaster T-GT
8000 kronor är mycket pengar för en plastratt men det finns o andra sidan inget bättre tillbehör till Gran Turismo Sport.

Om du, likt mig, avser att tillbringa mycket tid tillsammans med Gran Turismo Sport är T-GT ett måste. Thrustmaster har aldrig byggt en bättre rattbas och även om pedalerna känns plastiga fungerar hela paketet så otroligt väl tillsammans med Sonys senaste racingspel att jag inte kan göra något annat än att rekommendera den, varmt.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Väldigt bra ratt-bas, klockren elmotor, lysande kringla, god byggkvalitet i ratt + bas, strålande force feedback
-
Aningen plastiga pedaler, lite väl dyr
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

3
Thrustmaster T-GT

Thrustmaster T-GT

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Thrustmaster tar i från tårna med den officiella Gran Turismo Sport-ratten och Hegevall har delat ut betyg...



Loading next content