Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Fanatec CSL Elite PS4

Chefredaktör Hegevall har hårdkört Project Cars 2 och Assetto Corsa tillsammans med Fanatecs nya Playstation 4-ratt...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Att jag är rysligt, rysligt svag för tyska Fanatecs racingprylar känner du redan till. Det vet alla som med någon slags regelbundenhet läst Gamereactor under de senaste 15 åren. Jag har älskat mina tre Fanatec-rattar genom åren, älskat dem innerligt och passionerat. Det innebär dock inte att det inte funnits bekymmer i såväl konstruktioner som materialval men för pengarna, har Endor i omgångars omgångar erbjudit den bästa som gått att köpa för den seriösa simulatortoken. Att det sedan alltid finns nio gånger dyrare direct drive-mumma för de genuint makabert galna superspelarna, är en helt annan sak.

HQ
Fanatec CSL Elite Racing Wheel
Den här ratten + CSL-pedaler kostar mindre än Thrustmasters T-GT-ratt, som är klart plastigare och sämre i alla spel utom just GT Sport.

CSL Elite-ratten har funnits ute till Xbox One en längre tid och har nu alltså äntligen släppts till Playstation 4. CSL PS4-ratten är i stort sett identisk Xbox One-utgåvan sett till designen men på insidan finns ett antal viktiga förbättringar och uppgraderingar som i mångt och mycket gör denna ratt mer jämförbar med den betydligt dyrare Clubsport V2 än Xbox One-varianten. Som hjulbas är CSL Elite PS4 fullständigt briljant och personligen har jag, när jag väl sitter och spelar, problem med att känna någon större skillnad bortsett från styrka, och ingen med normalstarka överarmar/handleder behöver en mer kraftfull bas än den som levereras med CSL Elite PS4.

Fanatec CSL Elite Racing Wheel
Endor har i åratal tillverkat några av marknadens bästa rattar.

Det är dock en smula trist att rattbasen vid första anblick känns lite väl plastig för att kosta 5995 kronor. För medan Clubsport Wheelbase V2 är klädd i lyxigt aluminium, är CSL ELite mer plastproppad. Det krävs dock bara att man lyfter upp monstret ur kartongen för att man ska begripa att det verkligen inte handlar om något plastrassel som exempelvis Logitech G29, utan snarare samma tunga, ultrastabila, rejäla konstruktion som Fanatec alltid stått för.

Detta är en annons:

När det gäller kompatibilitet är denna ratt förmodligen världsledande. Precis som i fallet design. CSL Elite PS4 fungerar precis lika bra till PC som till Sonys senaste konsol och det gör att du utan tvekan kan ställa in denna ratt helt perfekt i titlar som Dirt Rally, Assetto Corsa, Project Cars 2, iRacing, Rfactor 2, Automobilista, Forza Motorsport 6/7 samt GT Sport. Och ratten, rattbasen samt Clubsport V2-pedalerna (som vi testat denna kringla tillsammans med) går alldeles utmärkt att ställa in till perfektion i samtliga av ovan nämnda titlar. Jag tycker dock att Thrustmasters T-GT-ratt är klart bättre i just Gran Turismo Sport men det är o andra sidan enbart i det enskilda spelet och handkar om att Fanatec ännu inte hunnit pula in full support för Polyphonys senaste (vilket i sig mest troligt har med Sonys Thrustmaster-deal att göra).

Fanatec CSL Elite Racing Wheel
Rattbasen är lyxigt mörkgrå med en blå CSL-logo som skvallrar om PS4-kompatibiliteten.

Det finns ett antal racingsimulatorer som Fanatec har arbetat med att synka denna ratt extra bra tillsammans med. Det finns inställningar från start som på ett snudd-på perfekt sätt matchar ett antal spel och två av dessa är Assetto Corsa och Dirt 4. Nu råkar detta vara mina två absoluta favoritsimulatorer till Playstation 4, vilket gjort testperioden smidigt enkel och strömlinjeformat njutbar. Fanatec CSL Elite PS4 tillsammans med PS4-versionen av Kunos Simulazionis underbara racingstund är en fröjd för samtliga sinnen och ett tydligt bevis på att ingenting kan tävla med Fanatec i den hör prisklassen. Inte nu i alla fall.

Inuti rattbasen hittar vi i denna ratt en borstlös servo-motor som är remdriven och väldigt detaljerad samt stark. Den där lite kuggigt ryckiga känslan som framförallt Logitechs rattar dras med existerar aldrig här och bortsett från fem gånger dyrare, direct drive-varianter, är Fanatec verkligen i framkant sett till världsmarknaden för racinginstrument.

Detta är en annons:
Fanatec CSL Elite Racing Wheel
Ansiktsknapparna går att byta ut och programmera och medföljer i paketet gör massor av varianter.

Det är en dyr ratt detta, särskilt om du ska ha Clubsport-pedalerna i aluminium (vilket jag i allra högsta grad tycker att du ska) samt en separat växelspak samt handbromsen som Fanatec tillverkar. Du är snabbt uppe i 10 000 kronor vilket enligt många såklart är helt sinnessjukt med tanke på att man för samma peng får en Playstation 4 Pro och en hyfsad budget-TV. Enligt mig, om du är seriös kring ditt simulatorkörande, är detta dock värt det - i omgångar, och en renodlad investering för att kunna trimma varvtider och krossa motståndet i några av tidernas bästa racingsimulatorer.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+
Fantastisk byggkvalitet, suveräna materialval, klockren ergonomi, smarta hårdvarulösningar för montering, superbt responsiv borstlös servo-motor, klockrena inställningsmöjligheter
-
Plastiga knappar på kringlans front
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

2
Fanatec CSL Elite PS4

Fanatec CSL Elite PS4

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Chefredaktör Hegevall har hårdkört Project Cars 2 och Assetto Corsa tillsammans med Fanatecs nya Playstation 4-ratt...



Loading next content