Razer Wolverine Ultimate

Det sägs att dåliga hantverkare skyller på sina redskap. Med Razers nya värstingkontroll har Kristian inget att skylla på...

Förra året gav sig Razer in i Xbox One-handkontrolleken med sin Wildcat, och nu är det dags för deras andra försök att skapa det ultimata styrdonet till Xbox One med Razer Wolverine Ultimate. Frågan är ju då bara, har de lyckats?

I det snitsiga lilla fodralet ligger Wolverine fint med de medföljande tillbehören. Det finns två extra styrspakar och ett lite mer klassiskt styrkors, om du inte riktigt känner för att ha separata knappar för de fyra riktningarna. Handkontrollen själv ser inte helt olik ut andra Xbox One-handkontroller, bortsett från den riktigt återhållsamma Razer-loggan och den extra utstickande panelen med extra knappar för mikrofon och hörlurskontroll, och för byte av kontrollscheman.

Razer Wolverine Ultimate
Lättåtkomligt, snyggt, välbyggt och späckat med funktioner.

Det allra första som jag märkte när jag satte händerna på Wolverine var hur skön den var i händerna. De texturerade greppen är riktigt trevliga att ha vid längre spelstunder, särskilt om du är en som råkar få lite svettiga händer vid intensiva stunder. Wolverine väger ungefär lika mycket som en vanlig Xbox One-handkontroll, men är däremot nästan 100 gram lättare än sin riktiga rival, Xbox One Elite-diton. Men en lättare vikt är ju inte riktigt det allra viktigaste när man är ute efter en premiumkontroll, det ska ju även bjudas på funktionalitet.

Och det är något Wolverine har gott om. Utöver den lilla extrapanelen på framsidan, så finns det även två extra Bumper-knappar och fyra knappar på baksidan. De två extra Bumprarna och två av knapparna på baksidan är förinställda att kopiera de vanliga knapparna på framsidan, och de två kvarvarande är som standard inställda på att öka eller sänka känsligheten i styrspakarna. Alla dessa går att programmera om mycket enkelt; antingen direkt via knapparna på panelen, eller med Razer Synapse-appen, och sen är det bara att byta mellan olika scheman med knapparna på den ovan nämnda panelen.

Razer Wolverine Ultimate
Du kan personfiera och ställa in det mesta och sedan snabbt växla mellan dina val.

Jag kan inte riktigt påstå att jag märkte någon större skillnad i känslighet vad gällde styrspakarna. Något du däremot kan göra är att enkelt ställa in hur pass känsliga du vill att avtryckarna ska vara med de två switcharna på baksidan. Är det en shooter med riktigt högt tempo, är det värt att spela med hair triggers. Om du gräver dig en bit in i Synapse-appen kan du även justera hur mycket handkontrollen ska skaka.

Det vore fel att bara fastna vid de extra varianterna och inte nämna de vanliga, ABXY-knapparna på Wolverine känns nämligen otroligt sköna. Till skillnad från knapparna på andra Xbox One-handkontroller, som ibland kan kännas lite mjuka och nästa tröga i sina tryck, så skiner Wolverine med sina precisa, klickande, nästan muslika knapptryck. Det är ju kanske inte helt oväntat, då Razer trots allt har lång historia av att tillverka möss för spelande.

Razer Wolverine Ultimate
Wolverine Ultimate är inte sladdlös, vilket å andra sidan ger aningens aningen snabbare reaktioner samt gör att du slipper problemet med tomma batterier..

Om du spelar med headset så kan du enkelt styra det mesta via panelen på handkontrollen. Mikrofonen går lätt att tystas med en knapp, medan volymen går att höjas och sänkas, samt balanseras mellan spel och chatt, med hjälp av den andra knappen och styrkorset. Som allt annat på kontrollen har Razer försökt hålla allt riktigt smidigt.

Ett underligt val Razer gjort är med de två extra styrspakarna. De två som räknas som standard är inte helt olika de vanliga konkava spakarna som finns på den vanliga Xbox One-varianten. Razers spakar har bättre grepp än Microsofts egna, men det är inte det som är konstigt. Det är de två extra spakarna som Razer valt att inkludera som får en att klia huvudet lite fundersamt. Istället för att slänga in ett extra matchande par, så har Razer nämligen slängt in två olika spakar. Det är visserligen inget fel på spakarna, den ena är bara en lite längre version av de vanliga spakarna medan den andra är konvex, inte helt olikt spakarna på äldre generationer av Playstation-kontroller. Själv föredrar jag symmetrin i att ha två likadana spakar, det kändes något ovant att spela med två olika sorters spakar för vardera tumme. Det är standardspakarna som får gälla för min del.

Razer Wolverine Ultimate
Att de medföljande extra topparna till Wolverine Ultimate inte är symmetriska känns udda. Det gör att vi föredrar den medföljande standarduppsättningen.

En ganska iögonfallande del av kontrollen, när den är igång, är Razers egna Chroma-ljusslinga. Som det mesta andra på Wolverine, så går även ljusslingan att ställa in via Synapse-appen. Du kan ha en våg av färger som sköljer över kontrollen, färger kan pulsera i takt med kontrollens skakande, slingan kan ställas in så den reagerar på dina knapptryck eller så kan du ha den fast på en färg eller helt enkelt avstängd. Ljusslingan påverkar inte direkt kontrollens funktionalitet eller ökar din prestanda i spel, men det är ett kul litet tillägg på kontrollen som låter dig anpassa din Wolverine efter din personliga smak.

Det känns verkligen riktigt skönt att spela med Razer Wolverine Ultimate i händerna. Oavsett om du hamnar i hetsiga eldstrider i Destiny 2 eller Call of Duty: WWII, eller om du utforskar det forna Egyptens hemligheter i Assassin's Creed Origins, så är Wolverine en perfekt handkontroll för situationen. Jag hade aldrig trott att jag skulle sätta så stort värde på något så simpelt som att kunna springa runt och hoppa och klättra utan att behöva ta bort tummen från höger styrspak. Istället för att behöva offra kamerakontroll kan jag nu bara skutta runt med lång- eller ringfingrarna.

Razer Wolverine Ultimate
Om sladden inte är något hinder för dig, så kan du inte få tag i en bättre handkontroll än såhär till Xbox One. Unna dig en Razer Wolverine Ultimate!

Hur förhåller sig då Razer Wolverine Ultimate mot Microsofts egna Xbox One Elite-kontroll? Det är nog nu det är bäst att ta upp elefanten i rummet. Wolverine är inte trådlös. Den tre meter långa, tygklädda sladden är visserligen försedd med snubbelsäkring som sin föregångare, och även Microsofts egna sladdkontroller, men går det att jämföra mot en trådlös handkontroll? Särskilt en som nu går att få tag på för närmare två tredjedelar av Wolverines pris? Det beror nog helt på din egna speluppsättning och ekonomiska situation. Sitter du i ett massivt vardagsrum där det är en bra bit till TV:n är nog Wolverine inte det allra bästa valet. Sitter du, som jag, inte allt för långt från konsol och TV är det inga större problem med Wolverines svans.

Om det är viktigt för dig att din nya handkontroll för runt 1800 kronor inte bara känns underbar i handen och att spela med, samt har massor av olika funktioner, utan även ska vara trådlös, så är nog Razer Wolverine Ultimate tyvärr inget för dig. Är sladd inget som stör dig, så kan du inte få tag på en bättre kontroll än Wolverine till Xbox One.

9 / 10
+
Otroligt skön i handen, lätt att anpassa, perfekt klickande knappar, snyggt design, suveräna trigger-knappar, goda inställningsmöjligheter