Nintendo Wii Classic Controller

Vill du kunna avnjuta Virtual Console som det är tänkt, finns egentligen bara en sak att göra. Skaffa Classic Controller. Men hur bra är de egentligen...

Nintendo har redan visat att de menar allvar med Virtual Console där nya släpp av klassiska spel varje fredag håller på att ruinera hela redaktionen. Men. Som de flesta väl har märkt vis det här laget är de ofta väldigt bökiga att spela och i vissa fall direkt omöjliga. NES-spel går såklart utmärkt att spela med vanliga Wii-kontrollen, men när det vankas konsoler nyare än så räcker inte knapparna till.

Det finns två lösningar. Den ena är att skaffa sig en Gamecube-kontroll, vilket tyvärr är en ytterst undermålig sådan eftersom så få spel låter dig ställa in knapparna som du vill ha dem. Det leder till ett totalt haveri där få spel fungerar som det är tänkt. Det andra är att skaffa Classic Controller, en handkontroll som verkligen gör skäl för sitt namn.

Mycket mer klassisk kontroll än såhär blir det nämligen inte. Classic Controller påminner utseendemässigt om en Super Nintendo-handkontroll och är gjort i propert vit plast. Dessutom finns två analoga spakar som känns klockrena. Med hjälp av denna blir Virtual Console-spelen en dans på rosor och de gamla spelen kan avnjutas precis så som det en gång var tänkt.

Så långt allt väl, men jag är ändå väldigt kluven till Virtua Console. Sin vana trogen har Nintendo nämligen sniket dragit in på allt lullull, och tvekar ändå inte att ta ut 300 kronor för den. Således saknas exempelvis skakfunktion, vilket det istället finns uttag för att ansluta externt på baksidan. En både dum och oergonomisk lösning som dessutom kommer kosta dig en massa extra pengar.

Dessutom saknar kontrollen en egen anslutning till Wii-enheten. Den har alltså varken sladd fram till enheten eller går att spela med trådlöst. Istället finns en runt metern lång kabel som kopplas in i din Wii-kontroll som alltså måste vara påslagen för att du ska kunna spela. Den som hellre spelar Virtua Console än nya spel och vill avnjuta Mario Kart 64 med tre av sina kompisar måste alltså köpa lika många Wii-kontroller som Classic Controllers. Jag behöver väl heller knappast påtala att det är ganska otympligt och den enklaste lösningen är ofta att sitta med fjärrkontrollen i knät medan man spelar.

Stora brister som kostar Classic Controller en hel del poäng i betygsättningen. Men det är en ytterst habil produkt som kvalitetsmässigt känns riktigt vridstyv och knappar, styrkors samt analogspakar är helt fantastiska. Synd bara att Nintendo inte löpte linan fullt ut och gjorde den helt trådlös och/eller inkluderade skakfunktion. För nu känns 300 kronor som ocker, inte minst med tanke på att Classic Controller är ett absolut måste för den som verkligen vill kunna avnjuta Virtual Console som det är tänkt.

Classic Controller
7 / 10
+