League of Legends

Han smög fram genom buskarna. Varulven kunde känna lukten av blod från den skadade kämpen framför honom. Ett felsteg och hon skulle dö. Hon rörde sig närmare honom för att kunna anfalla fiendekrypen. Hon var inom räckhåll. Han kastade sig över henne med hans ultimata förmåga, "Infinite Duress". First blood var hans.

Detta är ett inte alltför ovanligt scenario i det extremt populära MOBA-spelet, League of Legends. Koordination, samarbete inom laget, förmågan att fatta livsviktiga beslut på en halv sekund och att tålmodigt lära sig vad varje kämpe kan göra är kärnan i spelet.

League of Legends, härefter kallat LoL, är ett spel som kan ta lite tid att sätta sig in i men som ger otroligt mycket underhållning i utbyte. Alla som spelat andra MOBA-spel som Warcraft III modden DotA eller Heroes of Newerth kommer att känna igen sig då grundprincipen är densamma. Man spelar 5 mot 5 eller 3 mot 3 på symetriska kartor. Målet är att förstöra motståndarens nexus. Detta görs genom att man dödar motståndarens kryp och förstör deras torn som finns längs varje "stig". Det låter simpelt men det finns otagliga faktorer som försvårar målet, inte minst 5 fiende kämpar.

Det första som man lägger märke till när man startar upp LoL är att det har en väldigt ren och stilistisk startskärm. Det är enkelt att se hitta vad man letar efter och simpelt att förstå hur man kommer till olika funktioner. Man kan läsa på om kämparna, både deras förmågor och deras bakrundshistoria, man kan spendera sina surt förvärvade ip (influence points, man tjänar det efter varje match) på nya käpar eller runor som ger en bonusstats. Man bör notera att LoL är ett free-to-play spel som finansieras av mikrotransaktioner. Man bör även notera att man kan nå högsta nivån, köpa alla kämpar och fullborda många runsidor utan att betale en enda krona. Det enda som endas kan köpas för riktiga pengar är xp- eller ip-boosts och alternativa utstyrslar till dina kämpar. Något som inte har någon effekt på balansen i en match.

Man börjar med att välja sin kämpe, i nuläget finns det 93 stycken att välja mellan och det läggs till ungefär en ny i månaden. Man bör få ihop ett någorlunda balanserat lag men alla lagmixar går att spela med. Den vanligaste mixen är att man har en junglare, en kämpe som springer runt i skogen mellan stigarna och dödar neutrala monster. Han bör sedan koordinera ihop anfall vid stigar (s.k "ganks"). Några typiska jungelkämpar är varulven Warwick, munken Lee Sin eller fågelskrämman Fiddlesticks.

Sen bör man ha en supportkämpe och en "carry" på den nedre stigen. Carryn bör döda så många kryp som möjligt för att få guld och supportens uppgift är att hålla han/hon (det!?) vid liv. Typiska carrys är bågskytten Ashe, sheriffen Caitlyn och brottslingen Graves. Exempel på supportkämpar är musikkvinnan Sona, stjärnungen Soraka och den otroligt.. ehm.. manliga, juvelbesatte kämpen Taric (gay *host*).

Man bör ha en magisk kämpe på stigen i mitten som til exempel ormkvinnan Cassiopeia, den fallna ängeln Morgana och den pyttelilla onda mästaren Veigar. Slutligen bör man ha en stark och tålig kämpe som ska gå ensam på den översta stigen. Bra "solotop" kämpar är den galna kemisten Singed, piraten Gangplank eller amazonkvinnan Nidalee.

Varje kämpe har fyra förmågor samt en passiv förmåga. De allra flesta kämpar har fem nivåer på sina tre första förmågor och tre nivåer på sin ultimata. När man går upp i nivå inne i matchen så kan man ranka upp sina förmågor för kortare väntetid mellan aktiveringarna och mer skada. Under matchen når man de högre nivåerna och man kan göra mer och mer skada.

För att vinna måste man döda motståndarens kämpar för att få ett övertag i guld och föremål. Det leder i förlängningen till att man kan förstöra mer av motståndarens bas för att slutligen vinna. Det är en otroligt förenklad beskrivning och det finns mängder med faktorer som kan vända om matchen men det blir allt (allt) för mycket att ta upp.

Som sammanfattning kan jag konstatera att LoL är ett fantastiskt roligt spel som är helt gratis att spela. Jag har lagt ner hundratals timmar på LoL och det inträffar ständigt nya situationer att anpassa sig till. Spelet uppdateras regelbundet, balanseringar genomförs ofta och det finns en otroligt dedikerad och stor community och fansite runt LoL. Det enda som hindrar spelet från toppbtyg är att man tyvärr ganska ofta stöter på otrevliga spelare, något som man kanske inte kan klandra spelet i sig för men som ändock sänker intrycket. Det finns även vissa kämpar som är lite väl irriterande (en viss barbar kanske, eller en räv..?) men det ger en mer utmaning om man vill se det så.

+: Fantastiskt lagspel, många kämpar, mycket bakrundshistoria, unika citat och animationer för varje kämpe, Kassadin.

-: Vissa skitstövlar, bristfälliga tutorials, Tryndamere.

Grafik: 8/10