Dead Space 3

Spelad version: PS3/PAL

Samarbeta och slå ner fruktan tillsammans!
Bege dig till en planet och utforska en ny, fientlig miljö. Upptäck sanningen, stoppa pesten, rädda mänskligheten. Rota fram delar och bygg ditt ultimata vapen.

Isaac Clarke fortsätter här sitt äventyr med Necromorphsen, från första mötet på det gudsförgätna rymdskeppet, via rymdstationen & Unitologi-kyrkans fanatiker, till denna avslutande(?) del, då Isaacs före detta flickvän Ellie hittat ursprungsplatsen för den mystiska "The Marker", denna ikoniska staty som tycks förvrida människor, både levande & döda. Snöplaneten Tau Volantis är den nya plats som Isaac Clarke beger sig för att utkämpa sin sista strid.
Den här gången är han dock inte ensam, det finns några uppdrag man måste utföra i Co-op, en annan nyhet är vapentillverkningen, som man kan göra till en hobby om man vill.

Det första som händer när jag startar spelet är att jag måste godkänna något avtal med EA, tyvärr skrivet mot en rörig bakgrund samt med en värdelös font, vilket gör det närapå oläsligt. Men som tack för att jag spelat tidigare delen Dead Space 2 får jag ett gratisvapen, vilket är trevligt. Jag väljer normal svårighetsgrad och kör igång med en cool inledning.
Fortfarande har jag lite svårt att vänja mig vid Isaacs ansikte som vi får se vid varje filmsekvens. Sedan undrar jag varför han har dräkten på sig i lägenheten på månen? Hursomhelst, Dead Space 3 är en regelrätt korridorsskjutare, rätt så linjär dessutom, och fastän mer än halva spelet är på snöplanetens yta så är öppenheten en illusion, man är i stort sett tvingad att gå en utstakad väg och osynliga väggar stoppar dig från att gå fel.

Grafiken är liksom i tidigare delen mycket bra, med fina ljussättningar och miljöer både i rymden & på Tau Volantis. Vinterplaneten är så fint återgiven att kylan nästan känns och isblåsten närapå biter i kinderna.
Men det som återigen imponerar mest på mig är ljudet, vilket är helt fantastiskt. Dead Space-serien har alltid haft en suverän ljudbild och är, enligt mig, den spelserie som låter allra bäst av alla PS3-titlar jag hört. Världsklass, helt enkelt! Även kompositören Jason Graves har gjort ett gediget jobb med spänningsskapandet, precis som bra skräcktitlar kräver.
En liten invändning har jag dock, Pelicans hårdrockslåt som används i sluttexterna påminner mig om musikvalet till Prince Of Persia: Warrior Within, vars blandning av hårdrock & spelmusik aldrig föll mig på läppen.

Spelkontrollen är okej. Det är ännu mera action i Dead Space 3 än i de två tidigare spelen, det känns som det är färre andrum och mindre tempovariantion i denna tredje del. Jag tänkte emellanåt på PS2-spelet "The Thing", som också utspelar sig i snölandskap, börjar ganska sakta & spännande men när människosoldater dyker upp, blir en ren tredjepersonsskjutare.
Första delen av Dead Space 3, bland rymdvraken, är väldigt trivsam även om vi sett det förrut i de tidigare spelen.
Tyvärr är det ibland svårt att veta var man skall gå i rymdpromenadsuppdragen. Hade också varit kul med nån rymdpromenad utan stressen & projektiler, tänk filmen Gravity!

Hållbarheten är godkänd. Det finns 19 kapitel att spela igenom, jag var rätt noggrann, gjorde även de 7 extrauppdragen och höll på gott & väl 25 timmar, innan jag klarade sista bossen. Sedan finns det 3 Co-op-uppdrag, som jag inte kunnat ge mig på, då jag bara spelar singel. Får väl hitta någon kompis som vill klara av dessa med mig någon dag.

Sammanfattningsvis: Dead Space 3 är ett mycket bra skräckactionspel, med betoningen på action. Med höga produktionsvärden, där särskilt ljudet imponerar så rekommenderar jag att man avslutar Isaac Clarkes intressanta historia i Dead Space-universumet.
Isaac får ett värdigare slut än Desmond nånsin fick i Assassin's Creed III.

1
2