Heavy Rain

Skrivet av: AG Jati   2017-01-11

Ålderstecken syns på även den mest blänkande juvelen

Film och spel. Två art former som kommer alltmer närmare och närmare varandra. Vad som i spelvärlden började med ett fåtal pixlar nu lyckas få till riktigt skapliga scener i spelen själva. Med hjälp av röstskådespelare lyckas man få en ton som skulle kunna göra spelet till en film. Det här spelet bjuder på de mesta man kan få ut av en film i ett spel, både på gott och ont.

I den här mycket tragiska och mörka berättelsen får vi följa våran huvudkaraktär som lever i sjunde familjen. Han har en familj, jobb och en karaktär. Men allt går i kras när våran huvudperson mister ett av de ting han har mest kärt. Allting går i kras och det giver en begynnelse av depression, svek och tårar. Vad är rätt och fel?

Under det turbulenta spelets gång kommer vi snabbt in i handlingen. Vi är en mördare på spåret och vi söker efter sanningen, men vi är inte ensamma. Ett par karaktärer till kommer att följa med oss, alla med sina egna sorters insikter och svagheter. Är det inte en journalist som lider av sömnbrist som har bisarra följder så sätter vi oss i rollen som en agent ihop med en minst sagt korrupt poliskår.

Mysteriet tätnar ju närmare och närmare man kommer ställs inför både lätta som svåra val. Så svåra att man får hög puls och blir stressad kring sitt val. Gjorde jag rätt eller kommer det valet jag nyss valde ha katastrofala följder? Är det jag som är den stora boven i dramat? Frågorna är många och om du gör fel kommer du kanske aldrig få veta av svaret.

Sina styrkor spelet har räddar dock inte de andra aspekterna. Ålderstecknen är tydliga och jag kör dessutom på en uppdaterad version till de nya konsolerna. Det är främst de tekniska bitarna rent grafiskt och ljudmässigt. Röstskådespelet känns ibland som en ren pina och detaljerna känns uråldriga. Sen så är jag tveksam om folk som prövar spelet idag skulle känna samma sak som de för flera år sedan.

Så, se till att ha ett gott humör och vara redo på en stor portion plågsam tortyr. Välj din egen väg och du kommer få reda på ditt öde. Glöm bara inte paraplyet.

Medlemsrecensioner26
Samlat betyg: 8.9/10