Fire Emblem Warriors

Skrivet av: ragnevi   2017-11-06

Det blev en smärre succé när Nintendo och Omega Force kombinerade Dynasty Warriors med karaktärerna från Zelda och skapade Hyrule Warriors, på min 3DS så gick Hyrule Warriors Legends varmt. Jag är även ett stort fan av Fire Emblem-serien, men det var blandade känslor inför den här releasen. Jag hade velat se ett traditionellt strategiskt rollspel i serien till Switch, då Echoes tyvärr släpptes till 3DS. (Det är fortfarande en bra remake, men det hade varit en bättre upplevelse att spela det på Switch.)
Jag spelade I början ganska mycket mobilspelet Fire Emblem Heroes innan jag tröttnade på det alltför repetitiva spelet. Så när jag insåg att Fire Emblem Warriors var en Dynasty-klon kände jag lite besvikelse över hur Nintendo vattnade ur denna franchise.
Jag kan väl inte säga att jag kände mig lugnare efter E3 när jag sett de första bilderna från spelet, det såg inget vidare ut. Världen såg tom ut och det såg ut som ett spel som lika gärna kunde släppts till Playstation 2, hur kunde det se och prestera sämre än Hyrule Warriors till Wii U?
Men det sista finliret hos spelstudion Omega Force har fixat detta, när den japanska releasen närmade sig och fler bilder läckte ut så var det som om de visade ett helt annat spel. Miljon var mer levande, hade fler detaljer och självklart som sig bör, en hord med fiender som anfaller. Det är definitivt det snyggaste spelet bland dem som bär titeln Fire Emblem, men konkurrensen är inte direkt mördande.

Påminner om Hyrule Warriors
Upplägget är sig likt det som presenterades i Hyrule Warriors, du har ett story mode och ett history mode.
Story mode fokuserar på de kungliga tvillingarna Rowan och Lianna från Aytolis som måste ta tillbaks en sköljd för att återskapa ordningen och en reva i tiden gör att de möter karaktärer från tidigare delar i Fire Emblem-serien, historien är mest en ursäkt för att du ska få en orsak att starta en ny fight. Jämfört med Hyrule Warriors Legends så känns den dock väldigt linjär, men det kan vara en orättvis jämförelse då den senare titeln innehöll alla DLC som kommit till titeln när den var aktuell på Wii U.
Därför känns det nästan som ett måste att betala ytterligare 200:- för att få de kommande DLC.
Story-läget känns dock lite som att det är i kortaste laget, jag blev I det närmaste förvånad när det var över så fort. Du erbjuds då att kunna klara spelet i ett ännu svårare läge, det är välkommet eftersom jag hade inte några större svårigheter att spela genom spelet på hard och var färdig med kampanjen på ungefär 12 timmar, och då hade jag på inget sätt försökt att stressa genom spelet.
Nästa läge är History mode, som påminner om de adventure maps som fanns i Hyrule Warriors där du låste upp mycket i spelet och de extra karaktärerna, så fungerar det även här. Efter att spelat genom kampanjen så kommer du ha 20 karaktärer, men det finns tre extra karaktärer du kan låsa upp under History mode, kritiken har främst varit att det skulle varit för få karaktärer och att de fokuserat främst på de tre senaste spelen, undantaget Echoes även om Celica finns med som upplåsbar karaktär. Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med, till dags dato har Hyrule Warrior Legends 29 karaktärer, sex fler, men de inkluderar de som senare kom som DLC, vi har redan blivit lovade 9 ytterligare karaktärer i tre kommande DLC, vilket totalt skulle bli 32 karaktärer.
Att de främst fokuserar på Awakening och Fates, som också har blivit störst succéer är kanske inte heller märkligt. Ett annat problem ser jag i att många av karaktärerna slåss på ungefär samma sätt och att de känns som en klon av tidigare karaktär.
Jag gillar att spela med Marth och därför blev även Celica snabbt en favorit, men det gör att varje extra karaktär är en ny karaktär som måste levlas upp och som bara är en kopia av en annan. Spelet sätter på vissa uppdrag i History mode upp regler så bara ett fåtal karaktärer kan väljas mellan, därför så är det bra att försöka ha ett flertal olika så högt levlade som möjligt. Detta var en miss jag gjorde i Hyrule Warriors, jag satsade allt på mina favoritkaraktärer och det gjorde att det blev svårt att komma vidare, därför så har jag hela tiden försökt levla upp alla karaktärer som jag normalt väljer att inte spela med.
Spelet försöker att återanvända vapentriangeln från strategispelen, därför är det märkligt att det saknas en bra karaktär som använder spjut och inte rider på en Pegasus, detta löser förmodligen första DLC som inkluderar Oboro. Exakt hur mycket du behöver bry dig om detta medan du spelar är en helt annan fråga, jag ägnade det inte så mycket tanke då alla specialare gör grym skada ändå. Däremot är flygande karaktärer på Pegasus eller drakar väldigt ömtåliga för pilar, eller dödas lätt genom en pilbåge så en bana med många sådana karaktärer kan det vara smart att ta med en karaktär som använder pilbåge. Annars är det väldigt stort fokus på de som slåss med svärd och det är nog de karaktärer som fungerar bäst som allround i spelet.

Gillade du Hyrule Warriors så kommer du gilla detta
Precis som I Hyrule Warriors så har varje karaktär tre olika Skill treas som låses upp med material du får från fiender du besegrat, svårare fiender ger dig mer exklusivt material. I Hyrule Warriors kunde du använda bättre vapen om du klarat av utmaningen som fanns där de var placerade på kartan, här låses de upp från varje karaktärs Skill trea, men samtidigt så kommer många av delarna från de tuffare utmaningarna I History mode.
Det är i History-mode du förmodligen kommer att tillbringa mest tid, bara att låsa upp de tre återstående karaktärerna är en ordentlig utmaning som är betydligt tuffare och mer krävande än vad det var I Hyrule Warriors. När du klarat av varje karta så erbjuds du dessutom ytterligare ett par nya utmaningar som är riktigt tuffa. Det är också på denna karta du hittar alla Master seals som låter dig kliva upp till en högre och starkare klass, till skillnad från tidigare spel i strategiserien så har det ingen betydelse när du använder en sådan. Ytterligare en sak som fins kvar sedan huvudserien är att karaktärernas relationer förstärks om de slåss ihop, du kan även para ihop två karaktärer under en strid, däremot finns det ingen möjlighet att utveckla några romantiska känslor mellan karaktärerna.
Jag gillar verkligen att de inte har riktigt lika hårda krav i History mode som I Hyrule Warriors där du ibland var tvingad att spela som en viss karaktär, vilket krävde väldigt mycket extra arbete att levla upp den innan, vissa ställer dock krav på att du bara kan använda exempelvis karaktärer från Fates så du måste ändå ha någon upplevlad och ingen vet hur framtida DLC-kartor kommer att se ut och därför så känns det bäst på att vara förberedd och levla upp dem så jämnt det går, det känns därför lite som ett tveeggat svärd att vi kommer att få fler karaktärer, samtidigt som det är kul att återse vissa karaktärer så innebär det egentligen bara att jag måste levla upp Anna som är en klon på Takumi och när Niles kommer nästa månad är han också en klon på Takumi. Om de dessutom kommer att höja taket för högsta level med 50 för varje DLC som de gjorde med Hyrule Warrior Legends, ja då kommer det bli väldigt mycket grinding.
Jag saknar heller inte uppdrag i form av att du inte fick bli träffad, dessa var ett enormt gissel för min del I Hyrule Warriors för även om du lyckades heala upp dig, så hade du tagit för mycket skada för att få ett perfekt slutresultat, så det var ändå lika bra att börja om.
Däremot är det inte nödvändigtvis enklare att bli topprankad på alla uppdrag, utan de kräver fortfarande en del från dig som spelare och räkna med att spela om en del uppdrag flera gånger.
På det stora hela är Fire Emblem Warriors en perfekt förfining av konceptet vi lärde känna i Hyrule Warriors. Det är också ett spel som vinner stort på att spelas på en Switch framför 3DS och jag kan inte tänka mig en enda person som skulle välja 3DS-versionen bara för att den är 200:- billigare, att få högre upplösning, riktigt flyt och slippa den fruktansvärda c-stickan är värt varenda krona.

Vad jag saknar
Det jag däremot verkligen saknar är att det inte finns någon multiplayer, visserligen fungerar AI:n bättre och de datorstyrda karaktärerna är inte helt värdelösa på egen hand, skickar du iväg dem så kan de faktiskt ta över ett fort. Men det hade varit så mycket roligare att spela som PVE och även ett läge med PVP hade känts klockrent utifrån spelets format. Därför är det trist att se hur bakåtsträvande Nintendo är när det kommer till online-sektioner. Idag snart ett år efter att Switch lanserats så har jag väldigt få skäl där jag känner att det finns en ordentlig anledning att ens betala för ett medlemskap.
Om du vet med dig att du gillar den här formen av spel så är Fire Emblem Warriors ett givet kort, efter 70 timmar har jag ett par uppdrag kvar som jag ännu inte klarat och samtliga karaktärer befinner sig mellan level 51 och 99. Men om du inte gillade Hyrule Warriors (eller något annat Dynasty Warriors) och inte är något fan av Fire Emblem så kommer nog detta inte intressera dig lika mycket, kampanjen är alltför kort och jag har svårt att se någon som bara är måttligt intresserad grottar ned sig i att utveckla karaktärerna.
Men även jag som skarpt gillar detta spelet tycker att det är lite brist på innehåll, något som jag hoppas att framtida DLC kommer att åtgärda, något jag beställde redan dag ett som spelet släpptes.

Samlat betyg: 8/10
1