Lost Odyssey

Här kommer en megakort recensionen :

Jag hade enormt höga förväntingar på Lost Odyssey, och efter närmare 50 timmar så känner jag mig väldigt nöjd, men ändå lite besviken. Den episka storyn som på förhand sades vara Lost Odysseys starkaste kort, går att sia om. utan att avslöja för mycket så kan jag medge att jag hade hoppats på en mörkare storyr än vad det blev. Istället blir det för mycket fokus på att göra spelet så ''familjevänligt som möjligt''. En helt annan riktning än vad man förväntat sig.

Ljudet i Lost Odyssey är av högsta klass. Både Engelska som Japanska röstskådepalere kan känns sig nöjda efter sina prestationer. Ett fantastiskt soundrack signerat geniet Nobuo Uematsu, lyfter spelet till nya höjder, med sitt magnifika ledmotiv och divsere superb piano teman.

Novellerna är oerhört gripande och skickligt gjorda. Har man stort tålamod och vill få ut det mesta av spelet så bör man ge ''A Thousand year dream''-scenariot en chans. Varje novell är dryga 10 minuter lång och ger spelet ett större djup. Och jämnar ut det hela till en seriös och tuff nivå. Har inte haft största tålamodet att sitta och läsa böcker och liknande, men dessa berättelser fångade mig direkt. Kanske borde novelförfattaren fått vara mer delaktig i själva huvudstoryn?

Svårighetsgraden är, till skillnad mot Blue Dragon, skapligt balanserad. Här gäller det verkligen att fokusera strategiskt och det kom som en mindre chock när jag fick se mig besegrad ett antal gånger redan vid de första två bossarna.

Men Lost Odyssey är utan tvekan det bästa japanska rollspelet på år och dar. Du kan med gott samvete plocka upp det här från hyllan, och förbereda dig på ett minnesvärt rollspel som definitivt lever på egna meriter.

Grafik : 8
Ljud : 10
Spelbarhet : 9