Förra månaden överraskade EA genom att lägga ner sin studio Visceral och även det Star Wars-spel de jobbade på (det sägs nu göras om från grunden med multiplayer hos annan studio), vilket hade Uncharted-utvecklaren Amy Hennig i spetsen. Det har spekulerats varför det gick såhär, och tydligen hade det strikt med ekonomi att göra.
EA-chefen Blake Jorgensen medverkade vid Suisse Technology-konferensen i Arizona och sade där att studion de senaste åren hade krympt till 80 anställda och därför inte längre klarade av storspel, utan behövde hjälp av EA Vancouver och Motive i Montreal. Spelet var visserligen något helt unikt, men de hade inte fått pengarna tillbaka, menade han.
En orsak till det är att vi gamers inte gillar linjära singleplayer-spel längre enligt Jorgensen, som fortsatte:
"[It looked like a] much more linear game, that people don't like as much today as they did five years ago or ten years ago."
Känner du igen dig själv i beskrivningen att du inte gillar linjära spel längre?
Tack Dual Shockers