Svenska
Gamereactor
nyheter
Star Wars Battlefront II

EA: Visceral var en ekonomisk belastning

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Förra månaden överraskade EA genom att lägga ner sin studio Visceral och även det Star Wars-spel de jobbade på (det sägs nu göras om från grunden med multiplayer hos annan studio), vilket hade Uncharted-utvecklaren Amy Hennig i spetsen. Det har spekulerats varför det gick såhär, och tydligen hade det strikt med ekonomi att göra.

EA-chefen Blake Jorgensen medverkade vid Suisse Technology-konferensen i Arizona och sade där att studion de senaste åren hade krympt till 80 anställda och därför inte längre klarade av storspel, utan behövde hjälp av EA Vancouver och Motive i Montreal. Spelet var visserligen något helt unikt, men de hade inte fått pengarna tillbaka, menade han.

En orsak till det är att vi gamers inte gillar linjära singleplayer-spel längre enligt Jorgensen, som fortsatte:

"[It looked like a] much more linear game, that people don't like as much today as they did five years ago or ten years ago."

Känner du igen dig själv i beskrivningen att du inte gillar linjära spel längre?

Star Wars Battlefront II

Tack Dual Shockers

Relaterade texter

Star Wars Battlefront IIScore

Star Wars Battlefront II

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så har det äntligen blivit dags att utöva stora krig i den där galaxen, långt, långt borta och Jonas Mäki har nyttjat kraften som en sann Sith för att leverera en recension...



Loading next content