Fast Racing Neo

Fast: Racing Neo

Den som förbannat Nintendo över faktumet att de inte gjort något meningsfullt med F-Zero-varumärket på över ett decennium bör definitivt kolla in Fast: Racing Neo...

Jag vet inte hur det ser ut bland dina vänner men om du skulle börja fråga individerna inom min egen umgängeskrets vilken av alla Nintendos länge vilande varumärken som de vill se återvända skulle säkerligen en stor del av dem svara F-Zero (efter Metroid då, kom igen nu Nintendo!). Senast vi såg Captain Falcon och gänget i deras ilsnabba farkoster på en stationär konsol var i Gamecube-spelet F-Zero GX. Det var år 2003, hela tolv år sedan. I en nöjesindustri som utvecklas så snabbt som spelindustrin gör är det en smärre evighet. 2003 var samma år som Call of Duty, en nu världsdominant gigant i nöjesindustrin, gjorde debut och började tjäna in sina första fans. Internet surfade vi nästan exklusivt genom datorer då mobiltelefoner fortfarande "bara" var telefoner. Det var en annorlunda värld.

Jag gillade F-Zero GX skarpt. I relation till övriga racingspel jag spelade på konsolen, Mario Kart: Double Dash och Need for Speed Underground 2 exempelvis, var det lika mycket av en frisk fläkt som det var en örfil vars brännande avtryck jag nästan känner av än idag - tack vare den skoningslösa svårighetsgraden. Faktumet att vi ännu inte fått en ordentlig uppföljare till vare sig Wii eller Wii U är något som jag har beklagat mig över i bloggform förut, särskilt då uppfattningen verkar vara att anledningen till det är att GX var "för svårt".

Fast Racing Neo
Detta är ett oförlåtande racingspel. Det räcker med ett litet misstag för att gå från första plats till åttonde på en sekund. Inte finns det en knapp för att starta om ett race heller.

Så när jag laddar hem utvecklare Shin'ens åtminstone för mig helt okända titel Fast: Racing Neo till Wii U och inser att det inte är något mindre än en ren kopia på F-Zero kan jag inte ens förmå mig att fnysa åt plagiatet. Om inte Nintendo vill leverera något annat än Amiibos och gulliga 2D-plattformare som håller min hand i ett järngrepp faller det på andra talangfulla studios att träda fram och få "shit done", som man i vissa länder säger.

Detta är ett litet nedladdningsbart spel på endast runt femhundra megabyte som du kan köpa på Nintendo Eshop för lite mindre än en och en halv hundring. Titeln Fast: Racing Neo är kanske inte den mest påhittiga och det känns lite som att döpa en Doom-klon till "Lots o' Shooting" med valfri cool undertitel men skam på den som dömer boken efter dess omslag för detta är en mer än kompetent racingtitel. Alla som spelat redan nämnda F-Zero alternativt Playstation-centrerade Wipeout förut vet ungefär vad det är de ger sig in på.

Här finns inga pretentioner eller överflödiga ambitioner om att berätta en story i ett kampanjläge utan racingen är det enda som erbjuds, något som jag tycker fungerar alldeles utmärkt i det här fallet. När man inte sitter på ett gäng kända figurer som Captain Falcon och Samurai Goro att bygga ett narrativ kring är det lika bra att köra pang på rödbetan. Spelmässigt är Fast: Racing Neo så likt F-Zero att jag vid en första anblick förmodligen hade misstaget det för en ny del ur den serien. Det är lika snabbt, bandesignen är som hämtad ur inspirationskällan och kontrollen sitter nästan som på muskelminnet.

Fast Racing Neo
Fast: Racing Neo är ett rätt läckert spel för den som kan komma över att det inte renderas i full HD.

Svårt är det också, så till den vida grad att jag fortfarande inte har fått guldpokalen i alla race på första svårighetsgraden ens. Här kommer också min första kritik för frågan är om det inte är på gränsen till orättvist ibland. Det känns som att de motståndare jag kör förbi aldrig är särskilt långt bakom mig och "rubberbanding" som spelmekanik har jag aldrig varit förtjust i. Den som älskade svårighetsgraden i F-Zero GX lär inte klaga men i det här fallet kommer det definitivt komma som ett hinder för många av de mindre nitiska spelarna.

Mitt andra stycke av kritik är riktat mot presentationen. För medan det ser ut, låter och känns som F-Zero saknar det definitivt samma charm och en alldeles egen identitet. Ta bara designen på de olika farkosterna som exempel, det är svårt att särskilja dem på utseendet vilket är synd när man tänker på hur mycket kul designteamet hos Shin'en hade kunnat haft med olika former och färger på den fronten. Musiken är sådär elektroniskt rockig som man kan förvänta sig men erbjuder inte lika ikoniska melodier som förebilden.

I övrigt är Fast: Racing Neo dock en kompetent titel, som sagt. Kontrollen har den där goda balansen mellan tajt och flytig som ett racingspel av den här typen bör ha och det utan att bli det minsta komplicerad eller ovälkomnande. Och även om detta är långt ifrån ett originellt spel finns här åtminstone en spelmässig egenhet som Nintendos motsvarighet inte har. Med ett enkelt knapptryck byter du mellan ett blått eller ett brandgult sken på din farkost för att matcha med de likafärgade boost-plattorna eller ramperna som ligger rikt utplacerade på banorna. För att kunna använda en blå boost-platta måste du alltså se till att ha bytt över till blått utblås på ditt skepp, annars bromsas du in likt en pulka på grus. Det skänker ett extra lager av spelbarhet och framförallt utmaning när det kommer många olikfärgade boost-plattor efter varandra på svårare banor.

Fast Racing Neo
Kontrollen är simpel; det finns en gas, en broms, en knapp för att byta mellan färgerna, en för boost och två för att luta höger eller vänster i kurvor - och det är i mångt och mycket allt.

Det är inte ett högupplöst spel (det renderas i 640x720) men mycket tack vare en superstabil bilduppdatering på sextio bilder i sekunden och miljöer smockfulla av detaljer är det med tanke på storlek och vilken konsol det körs på väl godkänt rent visuellt, särskilt på de lite färggladare banorna. Här finns stöd för multiplayer på delad skärm och medan jag inte har haft möjlighet att testa för fyra spelare har jag kunnat testa för två och bilduppdateringen klarar sig för det allra mesta fint runt sextio-strecket där med.

Förutom det vanliga mästerskap-läget finns här också Time Trials, som fungerar som man förväntar sig, och ytterligare ett läge för de rent masochistiska spelarna där du måste komma i mål först och aldrig får krascha din farkost. Det finns alltid någon som kommer gilla den typen av utmaning. Annars är det inte så mycket mer som ingår i det här paketet men för priset tycker jag inte att det krävs mycket mer heller. Fast: Racing Neo levererar precis tillräckligt sett till innehåll, med gott om banor att köra i en miljard kilometer i timmen på och bristen på originalitet vägs upp av att F-Zero-fansen är på gränsen av svält.

Shin'ens racingtitel är definitivt värd din uppmärksamhet och tid om du, som jag, saknar denna arkadiga subgenres storhetstid. Det är inte utan sina brister och rent estetiskt kunde det ha varit så mycket, mycket mer men i slutändan men som spel finns det gott om sämre alternativ. Kolla upp det om du äger en Wii U.

7 / 10
+
Läcker grafik, silkeslen bilduppdatering, härlig fartkänsla, tajt och simpel kontroll, stöd för racing på delad skärm, mycket spel för pengarna