Yomawari: Night Alone

Yomawari: Night Alone

Mathias har spenderat en natt med det sötaste lilla skräckspelet någonsin och återvänt med ett betyg...

Vi har nog alla upplevt det. Det där ögonblicket då en helt vanlig sommarpromenad förvandlas till något helt annat. Kvällen känns plötsligt lite mörkare än vanligt. Vindpustarna lite kyligare. Man börjar känna sig illa till mods. Vad det verkligen så här dödstyst för en stund sedan? Kanske vore det bäst att vända hemåt. Framför mig står en stor, mörk tunnel som jag aldrig sett förut. Har den alltid funnits här? Svängde jag fel någonstans? Jag stannar upp och drar lite i kopplet som håller fast min vita hund. Poro vill fortsätta. Han börjar skälla. Han skäller långt in i tunneln. Jag rycker i kopplet igen och vänder tillbaka. Men först vill Poro leka apport.

De första minuterna i Nippon Ichi Softwares söta lilla skräckspel Yomawari: Night Alone är verkligen fascinerande. Inledningen fångade mig genom att spela ett fruktansvärt taskigt spratt, där ett oskyldig knapptryck får oväntat mörka följder. När jag återvänder hem är jag ensam. Poro är... borta, och nu måste jag hitta honom. Jag tänker inte avslöja exakt vad som sker i introt, men jag har bemästrat hundratals skräckspel genom åren och det är sällan jag känt samma obehag som i Yomawari: Night Alone.

Yomawari: Night Alone

Tittar du på bilderna ovan kanske du har svårt att tro mig. Varför är grafiken så charmig och söt? Varför är färgerna så varma och miljöerna så vackra? Skenet bedrar. Yomawari: Night Alone må se inbjudande, nästan lekfullt ut, men sakta men säkert börjar du se dess spelvärld för vad den egentligen är: En grogrund för helvetiska djävlar och demoner.

Det är sällan vi ser den här typen av design inom genren, men den lämpar sig faktiskt överraskande bra för japansk skräck. Du spelar trots allt som en oskyldig liten flicka, och är det något Japan kan så är det väl ändå kombinationen skräck/unga flickor? Monstren du stöter på i Yomawari är inte menade att se riktiga ut, de är fantasifulla och ser nästan ut som något som ett barn ritat efter en natt fylld av mardrömmar. Hälften av gångerna är det dessutom svårt att avgöra vad exakt det är som jagar dig, och det känns faktiskt mycket kusligare än att behöva skjuta ner tusentals zombier.

Yomawari: Night Alone

En sak är då säker: Vare sig du jagas av diffusa skuggfigurer, blodiga spindlar eller svävande katthuvuden (du läste rätt) så gäller det att springa och gömma sig. Flickan kan kasta stenar för att distrahera fiender som blockerar vägen, men hon kan inte försvara sig i strid. Så fort något ont rör vid dig färgas skärmen röd av flickans blod och spelet är över. Istället kan hon ducka i rosbuskar och blunda för att inte hittas. Flickans panikslagna hjärta fungerar som en slags radar, och när pulsen sjunken vet du att det är fritt fram att titta ut igen.

För det mesta fungerar detta system väldigt bra, vilket är tur med tanke på att det inte händer så mycket annat rent spelmässigt. Så snart en fiende är i närheten börjar flickans hjärta bulta och då har man chansen att förbereda sig, men det finns vissa störningsmoment. Majoriteten av fienderna är nämligen helt osynliga i mörkret och måste avslöjas med hjälp av den lilla tösens ficklampa. Ibland händer det att man stöter på fler fiender samtidigt och då har man endast möjligheten att fokusera på en av dem, vilket innebär att den andra kan smyga sig upp och avrätta dig i ett nafs. Det finns även gott om monstergarderober där en fiende poppar upp från ingenstans och bara viner över skärmen som en blåfärgad igelkott, och så är det bara att traska raka vägen tillbaka till föregående checkpoint.

Yomawari: Night Alone

Staden i Yomawari är sannerligen hänsynslös, och under det 3-4 timmar långa äventyret bjuder den på många överraskningar. Visst, det blir egentligen aldrig läskigt, men det är nästan alltid kusligt. Att fortsätta framåt och se vad det är för hemskheter som väntar längre fram är faktiskt en av de drivande faktorerna i spelet. Mest för att själva storyn om den försvunna hunden Poro är utdragen och sömnig, och för att gameplayet är ganska så enformigt. Vid ett tillfälle får man exempelvis navigera genom ett kvarter där en kolossal tusenfoting nästlat in sig bland alla mörkar gränder och bakgator. Titt som tätt dyker styggelsens mun upp för att försöka äta upp den lilla flickan.

Som tur var finns det vilostunder också då du mellan kapitlen får återvända till flickans hem. Där kan du andas ut, spara din framgång och även läsa dagboksjournaler som sammanfattar storyn ifall du haft svårt att hänga med. Flickans rum är färgglatt och lekfullt, men den olustiga känslan släpper inte taget om dig för det. Om du vill hittar Poro måste du nämligen bege sig ut i mörkret igen. Det är en effektiv och välkommen kontrast som påminner en hel del om sparrummen från de äldre Resident Evil-spelen.

Yomawari: Night Alone

Som ni kanske förstår utifrån min recension är Yomawari: Night Alone ett väldigt minimalistiskt spel. Det består egentligen bara av utforskande och undanflykt, men det är fortfarande ett effektivt litet skräckspel som lyckas göra mycket med lite. Både design- och spelmässigt. Tyvärr är priset ganska högt för ett kort spel som helt saknar återspelningsvärde, men jag skulle ändå rekommendera Yomawari: Night Alone för den som letar efter något att mysa med under Halloween men som är trött på de senare årens bombastiska och skrikiga skräckspel. Så släck lamporna, lås in dig och spendera en natt ensam i den obehagligaste lilla byn sedan Silent Hill.

7 / 10
+
Vacker design, spännande spelvärld, atmosfäriskt och kusligt, spännande flyktsystem, välutförd spelmekanik