Pokémon Sun/Moon

Pokémon Sun/Moon

Pokémon firar 20 härliga år med den bästa delen i serien hittills. Vi har spelat Pokémon Sun och delat ut vårt betyg...

20 år senare fortsätter Pokémon vara ett av de största fenomenen i spelvärlden och nya generationer av gamers växer upp till små fickmonsterjägare. Nu är nästa del i sagan här, och Nintendo lyckas denna gång med konststycket att både glädja konservativa fans men ändå göra om mycket av det vi hittills tagit för givet. Efter att ha spelat både förtittsversionen, demot och nu det färdiga spelet i fler timmar än vad som kan anses riktigt friskt - är jag nu redo att dela ut betyg.

Innan jag sätter igång tänkte jag informera om att jag spelat versionen Pokémon Sun, där den unika twisten är att Sun och Moon utspelas med tolv timmars mellanrum. Dessutom har varje utgåva som vanligt exklusiva monster och det finns även skillnader i utmaningarna på Island Challenge.

Pokémon Sun/Moon
Räkna med många nya bekantskaper.

Av alla nytillskott som finns i spelet väljer jag att först skriva om regionen Alola. Denna Hawaii-inspirerade arkipelag består av fem öar (fyra naturliga och en artificiell), och representerar den mest uppenbara nyheten, nämligen hur människor och Pokémon lever tillsammans på ett mer naturligt sätt än i regioner som Kantoeller Johto. Bli alltså inte förvånad när du ser människor och Pokémons som hänger ihop eller fattiga tiggarfickmonster i behov av allmosor. Det bidrar till en mer levande och trovärdig värld där Pokémons fyller en större roll än att bara vara små krabater som ska fångas och tvingas slåss.

En ny region (och ett nytt spel!) innebär såklart nya fickmonster att fånga och de är genomgående välgenomtänkta och passar in i de tropiska omgivningarna. Det finns även Alola-varianter på klassiska Pokémons i vad som därmed bevisar att det här med evolution är verklighet. Bland annat har Meowth och Grimer tvingats anpassa sig till dessa nya förhållanden enligt Darwins principer.

Storyn är inget extra och påminner om tidigare delars äventyr med flera referenser till dessa. I korta drag ikläder vi oss återigen rollen som en yngling i färd med att utforska en ny värld och lära sig allt om pokémon, detta samtidigt som en ond organisation ska nedkämpas och en professor lär ut all sin kunskap. Däremot finns det inte längre några gym-ledare och en Pokémon League saknas från start. Istället finns ovan nämnda Island Challenge, en serie prövningar som varje ungdom på Alola måste klara när de blivit gamla nog. De är fördelade på Kahuna Tests (en sorts ledare för varje ö) och Captain Trials (Pokémon-tränare en nivå under ledarna). Dessa utmaningar involverar i huvudsak inte möten en mot en, utan det är allehanda typer av uppdrag som måste klaras. Det kan vara hitta specifika monster, samla ingredienser eller besvara roliga frågor. Därmed blir Pokémon ännu mer likt ett klassiskt rollspel och spelseriens grunder är alltså för första gången ändrade.

Hela berättelsen utvecklas på ett mer intressant sätt än tidigare (även om tendensen märktes i Black och White) där de elaka inte längre är genomonda och de goda inte är helt supergoda. Jag tänker inte spoila nöjet för er, men åtminstone uppmana att faktiskt läsa dialogerna och följa med i det som händer då det faktiskt är givande denna gång.

Att gym-ledare saknas betyder inte att striderna försvunnit och att klara de utmaningar du ställs inför kommer kräva att du dänger Kahuna-bossarna och du behöver dessutom godkännas av en Tapu, en speciell Pokémon som försvarar varje ö. Med dessa gäller det att skaffa sig en bra relation, så det går inte bara att stuva ned dem i en pokeboll och dra vidare. De måste acceptera dig innan de följer med på ditt Island Challenge-äventyr, vilket i sinom tid leder till skapandet av en ny Pokémon-liga i regionen samt en rad otrevliga möten med varelser från andra dimensioner. Men som sagt, jag tänkte hålla det spoilerfritt i största möjliga mån, så detta får du utforska själv.

Striderna är i sig annars ganska traditionella, i högt gräs dräller det av monster, med tillägget att de nu också kan komma från under marken eller himlen. När själva fighterna börjar är det sig välbekant med olika monster, förmågor, styrkor och svagheter. En nyhet är dock att du nu kan se hur effektiva dina attacker kommer vara, vilket förtar en del av "trial and error"-konceptet. Om det kan man tycka vad man vill men det är fortfarande viktigt att lära sig vad alla fickmonster gör för att du ska kunna handskas med dem på rätt sätt.

Då är det såklart rimligt att fråga varför? Svaret är att svårighetsgraden skruvats upp som en följd av detta. Du märker det kanske inte precis i början, men det blir snart väldigt tydligt. Att plugga på sin motståndare och ha den bästa strategin blir därför något extremt nödvändigt. Fickmonstren kan dessutom kalla in förstärkningar denna gång, så den till synes enkla striden mot en Magby kan sluta med att du terroriseras av en till synes aldrig sinande ström av Magmar.

På grund av den högre svårighetsgraden finns ytterligare ett nytt inslag i Moon/Sun och det är att du efter en avklarad fight ska ta hand om dina små telningar. Genom att trycka in Y efter en strid hamnar du i ett förstapersonsläge där du kan borsta, torka och mata kreaturen - och genom att göra detta blir de dig mer trogna. De kan till och med öka förmågor på detta sätt.

Pokémon Sun/Moon
Spelet är djupare och mer lättspelat på samma gång.

Med tanke på hur alla dessa små förbättringar tillför så mycket fräschör till Pokémon Sun och Moon, känns det lite trist att Nintendo 3DS i sig självt är så föråldrad med väldigt primitiva modeller och texturer. Flytet är dock bra, men för den som älskar 3D-grafik kan det vara bra att känna till att funktionen endast finns i fotoläget Pokévisor, och då med så dålig bilduppdatering att det inte känns naturligt alls. Designmässigt är det annars snyggt med mysiga städer och omgivningar och jag gillar verkligen den nya Alola-regionen.

Det finns för övrigt som vanligt multiplayer här. Quick Play erbjuds om du vill slåss eller byta fickmonster med folk i närheten samt Plaza som är en onlinehubb där du kan spela minispel och använda sociala funktioner. Det går såklart även slåss och byta fickmonster här samt att det finns en Battle Royale där fyra spelare slåss i något slags ultimat Pokémon-möte. Synnerligen underhållande och något att bygga vidare på.

Pokémon Sun/Moon
Grafiken börjar kännas föråldrad.

Sedan är det såklart intressant att veta hur det fungerar sedan du klarat spelet, och där brukar ju Pokémon leverera. Tyvärr vill jag inte berätta mer om det just nu för att inte förta ditt nöje, men låt mig säga som så att det definitivt inte är över bara för att det är över. Typ.

Pokémon Sun/Moon är en rejäl och välbehövlig utveckling för serien som lyckas kännas både fräsch och gammal på samma gång. Det är djupare, mer innehållsrikt och trots det mer lättspelat. Både trogna fans och de som ska iväg på sin första Pokémon-resa lär alltså bli mer än nöjda med det som erbjuds.

Pokémon Sun/MoonPokémon Sun/MoonPokémon Sun/Moon
Pokémon Sun/MoonPokémon Sun/MoonPokémon Sun/MoonPokémon Sun/Moon
9 / 10