Fast RMX

Fast RMX

Är du fartdåre och nybliven Nintendo Switch-ägare? Kolla hit! Mathias har satt betyg på det närmsta man kommer F-Zero år 2017...

Tro det eller ej, men nu har det gått cirka 13 år sedan Nintendo släppte ett nytt spel i F-Zero-serien. Vi har inte fått styra blixtsnabba farkoster med Captain Falcon och company sedan Gamecube-eran. Tur är det då att tyska Shin'en Multimedia försett oss med futuristiska racingspel till både Wii och Wii U de senaste åren, först med Fast: Racing League och senare via Fast: Racing Neo. De två nedladdningsbara titlarna bjöd på samma adrenalinpumpande fartkänsla som kännetecknar F-Zero, fast till ett billigare pris och med ett aningen intetsägande sätt. F-Zero Light. Fattigmannens Wipeout, rent utav. Men i samband med lanseringen av Nintendo Switch är Shin'en i farten igen, denna gång med Fast RMX. Och nu är det nästan som att jag inte ens saknar Captain Falcon längre.

Fast RMX
Fast RMX bjuder på en fokuserad racingupplevelse. Här finns ingen story, inga karismatiska förare eller någon möjlighet att skräddarsy sitt åkdon. Här är det bara höga hastigheter som gäller, från början till slut.

Fast RMX är snabbt. Ruskigt snabbt. Första gången jag sätter mig ner med spelet tvingas jag spärra upp ögonen ordentligt för att ens kunna avgöra vad det är som sker på skärmen. Det första som händer är att jag kör rätt in i en vägg och sprängs. Sämst i världen efter bara fem sekunders speltid. Jag bestämmer mig för att ta det lite lugnt och vänja mig vid den mjuka körkänslan och Switchens styrdon, men fort går det fortfarande. Längst vägen plockar jag upp ljusklot som bygger upp min turbomätare, och när jag väl aktiverar boosten viner jag förbi motståndarna på löpande band. De futuristiska vägarna och skyskraporna förvandlas till suddiga fläckar på skärmen. Jag känner adrenalinrushen komma smygandes. Jag skrattar högt och känner mig som en kung. En snäv kurva senare krossas mitt fordon mot ytterligare en bergsvägg. Fortfarande sämst, men jag älskar det.

Shin'ens trea är oförlåtande - även på den lättaste svårighetsgraden - men det är exakt så jag vill ha det när jag kapplöper på fjärran planeter. Vare sig jag viner över smältande lava på Merkurius eller flyger fram genom en regnig djungel krävs det kattliknande reflexer för att komma levande över mållinjen. På en bana vandrar en kolossal robotspindel över vägen som krossar alla som är dumma nog att våga sig nära, och på andra lopp spenderar du hälften av tiden i luften då du ständigt flyger upp från diverse ramper. Min favoritbana är dock Iceland, där hela körsträckan är en enorm cylinder som du kan rotera runt. Detta innebär att du inte alltid ser dina motståndare, om ni för tillfället kör på olika sidor av cylindern. Helt plötsligt kan någon komma från högern och krocka in i dig.

Fast RMX
Det händer väldigt mycket på skärmen i Fast RMX - och det händer väldigt fort. På bilden ovan ser ni en bana där det står som spön i backen. Vatteneffekterna är riktigt snygga när regndropparna smattrar mot skärmen, men i bärbart spelläge blir det alldeles för mycket för att man ska kunna se vad som sker på skärmen.

Spelkänslan är det alltså inget fel på i Fast RMX, men det finns inte så mycket att göra förutom att gasa, svänga och boosta. Här finns inga power-ups, inga spännande genvägar att upptäcka och inget fysiskt stridande mellan de tävlande farkosterna. Serien har dock en liten gimmick, där ett knapptryck får ens fordon att växla mellan två olika färger - orange och blå. Rätt färg måste vara aktiv vid rätt tillfälle, för om ditt blåa fordon kör på en orange ramp kommer framtidsbilen köra rätt ner i havet istället för att flyga över till andra sidan. Detta medför att det krävs en del skicklighet och kunskap om banan man kör på för att kunna vinna, men det tillför inget egentligt djup till spelbarheten.

Det blir lätt lite enformigt, men tänk på att det är ett nedladdningsbart budgetspel vi snackar om här. Här finns det gott om banor och fordon att låsa upp, och självklart finns det stöd för mutiplayer över nätet för upp till åtta spelare samtidigt. Utöver flerspelarläget och traditionella cup-race finns här Hero Mode, där loppet är över om du kvaddar din farkost en endaste gång. Det är, precis som det låter, oerhört svårt och oförlåtande, men det är kul att det finns något för den som vill testa sina färdigheter. Snyggt är det också, med fantasifulla miljöer, läckra ljuseffekter och stilren presentation. Bildskärmsuppdateringen är dessutom silkeslen, så Fast RMX är en fröjd att se i rörelse. Problemen uppenbarar sig dock när spelet saktar ner, när man kör in i en vägg eller flyger av banan. Det är då man får se alla modeller och all geometri på nära håll, och då bryts illusionen lite.

Fast RMX
Spelet är ofta en ren fröjd för ögonen.

Fast-serien har alltid varit aningen anonym, och Fast RMX ändrar inte på det. De växlande färgerna och Hero Mode får inte ett spel att sticka ut bland spelserier som F-Zero och Wipeout, men det är fortfarande ett väldigt roligt och prisvärt racingspel som är lätt att rekommendera för alla som nyligen införskaffat en Switch. 13 år är nämligen en väldigt lång tid att vänta på ett nytt F-Zero. Kanske är det dags att sluta vänta nu och mätta aptiten med Fast RMX istället.

8 / 10
+
Oerhört läckert i rörelse, mycket roligt, silkeslen bildskärmsuppdatering, lekfull och arkadaktig spelkänsla, utmanande, extremt prisvärt