Wonder Boy: The Dragon's Trap

Wonder Boy: The Dragon's Trap

Mathias har förvandlats till en ödla i nyversionen av denna älskade plattformsklassiker, och han satte ett betyg på kuppen...

Stackars Wonder Boy. Här han har precis lyckats besegra sin fruktade nemesis Mecha Dragon en gång för alla, när han plötsligt förbannas av robotdraken och förvandlas till en ödla. Typiskt. Kanske inte hans stoltaste ögonblick, men när Sega släppte Wonder Boy III: The Dragon's Trap år 1989 var det spelseriens höjdpunkt. Nu är pojken och ödlan tillbaka igen, och vi kunde inte vara gladare. För vet du vad? Wonder Boy: The Dragon's Trap är faktiskt ett väldigt underhållande plattformsäventyr än idag - trots att spelet har snart 30 år på nacken.

Wonder Boy: The Dragon's Trap
Vi ser allt fler remakes där utvecklarna lagt in funktionen att växla fram och tillbaka mellan originalets grafik och nyversionens grafik. Detta fungerar exemplariskt i Wonder Boy: The Dragon's Trap, då man själv kan skräddarsy hur mycket av presentationen som ska ändras via huvudmenyn.

Anledningen är för att originalet Dragon's Trap hade en suverän spelmässig grund när det väl begav sig, med pixelperfekt styrning och simpel (men samtidigt intressant) spelmekanik. Har du aldrig hört talas om spelet förr? Oroa dig inte, vi har inte sett röken av denna spelserie sedan mitten av 90-talet så du är absolut inte ensam, men nu har du åtminstone chansen att ta del av magin du också. Lizardcubes nyversion är nämligen byggd ovanpå Segas förlaga, och med ett enkelt knapptryck kan man växla mellan 8-bitsgrafiken från Master System, och en fantastisk handritad stil som Lizardcube välsignat detta med. Det nya utseendet får Wonder Boy III att se ut som ett sprillans nytt äventyr.

Som om inte det vore nog kan man även byta ut all musik och alla ljudeffekter mot det 30 år gamla chiptune-plingandet om man känner sig nostalgisk. Detta är en oerhört trogen remake och det märks att Lizardcube respekterar originalet. Här finns till och med det gamla lösenordssystemet från förr inbakat, för den som vill föra över sina sparfiler mellan alla format som spelet släppts till. Men när nya Dragon's Trap är som bäst glömmer jag nästan bort att äventyret är från slutet av 80-talet, just för att det spelmässiga fortfarande känns så bra.

Wonder Boy: The Dragon's Trap
Stora, fula drakar. Wonder Boys monstervärld är full av dem, och det är din uppgift att ta kol på dem alla. Varje ny boss som besegras låser upp en ny varelse vars form Wonder Boy kan anta, vilket i sin tur innebär nya möjligheter i spelvärlden.

Som Wonder Boy (eller nytillskottet Wonder Girl!) får vi springa, hoppa och krypa fram genom ett farligt monsterland, och målet är att lyfta en hemsk förbannelse. Pojken (eller flickan) förvandlas nämligen till en eldsprutande ödla i introt, och genom spelets gång får man även pröva lyckan som en väggklättrande mus, en simmande piraya, ett brutalt lejon och en flygkunnig hök. Man växlar fram och tillbaka mellan dessa varelser för att ta sig framåt, och de har alla sina egna styrkor och svagheter. Upplägget är välutfört och lika grymt idag som för 30 år sedan.

Något som däremot inte känns lika hett idag är bitar av Dragon Trap's gamla speldesign och dess ologiska bandesign. Spelvärlden är öppen för utforskning och full av hemligheter, ungefär som i de flesta Metroid-spelen - men här finns ingen karta att ta hjälp av. Istället får man använda sig av lokalsinnet för att navigera genom ödemarker, djupa skogar och grottor. Det finns dessutom dörrar överallt. Många av dem är låsta, och när man väl hittar en nyckel behöver man ofta springa tillbaka hela den vägen man kom - samtidigt som alla fiender man dödat nu återuppstått. Det här var såklart inte ett problem under Master System-eran, det var trots allt så spel fungerade på den tiden, men idag leder det mest till frustration.

Wonder Boy: The Dragon's Trap
Nyheterna i Lizardcubes nyversion är många, men de är också små och diskreta. Den spelbara karaktären Wonder Girl är en av dem, men de har även gömt några helt nya, superhemliga områden i det sex timmar långa äventyret.

Att återskapa ett 30 år gammalt spel på ett så här konservativt sätt har alltså både sina för- och nackdelar, men slutresultatet är ändå ett väldigt lyckat sådant. Lizardcube har med ny presentation och små, subtila nyheter lyckats ge nytt liv till en älskad klassiker, utan att på något sätt förstöra eller förvränga originalet.

Om du älskat Dragon's Trap sedan 80-talet kommer du garanterat känna dig som hemma här, men även om du aldrig hört talas om Wonder Boy före idag finns det mycket att hämta i denna helyllemysiga nyversion. Speciellt då prislappen ligger på smärtfria 200 kr. Nu vill vi se ett helt nytt Dragon Boy-äventyr från den franska indiestudion, för om de kan lyckas så här bra med konverteringen av ett Master System-spel kan de mycket väl bli den bortglömda spelseriens väg tillbaka till rampljuset.

8 / 10
+
Vacker handritad stil, väldigt troget originalet, härlig spelkänsla, Wonder Girl!