Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
Yonder: The Cloud Catcher Chronicles

Yonder: The Cloud Catcher Chronicles

Ett färgsprakande äventyr som ser ut att hämta inspiration från flertalet underbara spel kan väl inte bli annat än magiskt?


Yonder: The Cloud Catcher Chronicles (säg det snabbt tio gånger) ser på förhand ut att vara det perfekta spelet att avnjuta i horisontellt läge en sen sommarkväll. Efter att mitt skepp går ett blött öde till mötes står jag öga mot öga med en ståtlig och underlig figur. Hon (eller han) vill gärna ta en titt på min kompass och eftersom jag är en lydig individ rotar jag fram den ur min luddiga ficka. Filuren blir nöjd och sekunden senare befinner jag mig i det grönskande landet Gamea där världen bokstavligen ligger framför mina fötter.

Prideful Sloth heter studion som ligger bakom äventyret. Teamet består bland annat av personer som tidigare jobbat på Activision och Rocksteady och i Yonder: The Cloud Catcher Chronicles har de hämtat inspiration från en mängd andra spel och kombinerat det till någonting unikt och vackert. Det är svårt att placera spelet i ett specifikt fack då det är en massa olika saker samtidigt. Prideful Sloth menar på att världen är slående vacker och ligger redo för dig att bruka på exakt det sätt du vill, vilket är en passande beskrivning. Frågan är snarare hur substansen är i respektive del.

Yonder: The Cloud Catcher Chronicles
Vackra gröna vyer väntar dig.

Direkt efter att jag tar mig ur den grottan mina äventyr i Gamea börjar i slås jag av den undersköna världen. Det så abstrakt färgglatt att mina ögon nästan ber mig om att starta valfri generisk militärskjutare bara för att få se lite grått och brunt. Det gröna gräset svajar och den turkosblå himlen med alla fluffiga moln får mig nästan att tappa hakan rakt i parkettgolvet. Här vill jag bo. Här vill jag leva. Här vill jag äventyra brallorna av mig.

Det tar inte många minuter innan jag har så pass många uppdrag att utföra att jag blir alldeles matt på bara tanken att försöka få någon ordning och veta var jag ska börja någonstans. Jag möter några av landets invånare, de är väldigt trevliga och vill hemskt gärna utrusta mig med ett gäng olika verktyg för att jag ska kunna hjälpa till med diverse uppgifter som att restaurera den östra hamnen, ställa i ordning en farm eller kirra lite fisk. Runt om i världen är det sektioner som är blockerade av en lilaaktig dimma som kallas för "Murk". För att kunna passera och således utforska nya områden behöver jag samla på mig Sprites (små söta figurer) som rensar bort dimman åt mig. Olika områden kräver olika mängder Sprites och dessa blir alltså livsviktiga att leta reda på för att komma vidare.

Yonder: The Cloud Catcher Chronicles
Spelet saknar tyvärr ett tydligt narrativ.

Upplägget i Yonder: The Cloud Catcher Chronicles påminner väldigt mycket om det suveräna Stardew Valley, med hjälp av verktygen kan jag hugga ned träd, bryta sten eller slå gräs för att sedan använda materialet för att klara uppdrag. Längre in i spelet blir det allt mer komplicerat och det blir viktigare och viktigare att tillverka nya saker genom det detaljerade crafting-systemet eller byta varor med landets invånare. Just byteshandeln är onödigt komplicerad och till en början väldigt svår att förstå. Olika regioner värderar varor annorlunda vilket betyder att sten på ett ställe kan vara värt hur mycket som helst medan det på ett annat nästan spottas på. Det tar lite på lusten att bara byta bort någonting jag inte behöver när jag inte har en klar överblick på vart jag kan göra göra den bästa affären.

Yonder: The Cloud Catcher Chronicles
Yonder: The Cloud Catcher Chronicles
Yonder: The Cloud Catcher Chronicles
Yonder: The Cloud Catcher Chronicles
Yonder: The Cloud Catcher Chronicles