Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
Touhou Kobuto V: Burst Battle

Touhou Kobuto V: Burst Battle

Freddan är ordentligt besviken på chefredaktör Hegevall... Vill du veta varför?


Jag ska vara helt ärlig! När Petter frågade mig om jag ville recensera Touhou Kobuto V: Burst Battle tackade jag genast ja, trots att jag inte hade en susning vad det var för något. Jag anade snabbt att det rörde sig om ett spel hämtat från den japanska animekulturen och en googling senare visade att jag hade rätt. Därutöver lade jag snabbt märke till att det fanns mängder med Touhou Project-spel - en serie som tydligen är stor i Japan, men som aldrig riktigt fått fotfäste här i väst. Och jag förstår nu varför.

Inbitna Touhou Project-fans kommer säkert finna någon slags glädje i det här men personligen tycker jag att hela spelet känns omotiverat, och korkat. Likt andra fightingspel i ren anime-anda utspelar sig kaotiska fightingscener som ackompanjeras av fartfylld technorock med japansk touch. Det handlar alltså om ett tredimensionellt fightingspel som berättar historien om den japanska flickan Reimu som helst av allt vill spendera sin tid på den nedsläckta helgedomen Hakurei. En dag får helgedomen besök av några personer som har hört ett rykte att en ondskefull vampyr har sammanfogat krafterna med yokais för att attackera människor.

Touhou Kobuto V: Burst Battle
Touhou Kobuto V: Burst Battle är otroligt charmigt, men tyvärr... Det är också allt det har att komma med

Tyvärr känns berättelsen rätt oengagerad och jag förstår inte mycket av det som sägs. Touhou Kobuto V: Burst Battle räknar kallhjärtat med att jag redan besitter all viktig information från serien och därför tycker de inte att jag behöver någon presentation av spelets karaktärer och de vill inte heller förklara för mig vad en "yokais" är för något. Därför har jag svårt för att hänga med och det är rätt tydligt att spelet främst är riktat mot den redan etablerade publiken.

Ändå har jag svårt för att förstå hur de mest inbitna fansen ska kunna njuta av det här till fullo. Touhou Kobuto V: Burst Battle går ut på att du ska fightas mot en fiende på en tredimensionell arena som är tillgänglig för rörelser i alla riktningar och spelet har minst sagt ett antal brister som gör att det här mest känns som en enformig sörja. I bäst av två matcher ska du eliminera din motståndare med hjälp av tre kombinationsattacker som du bara kan använda ett fåtal gånger innan din mätare måste fyllas upp igen. Du kan experimentera genom att använda vanliga närstridsattacker, kasta bullet-hell (Tydligen ett känt vapen i serien) eller använda dig av det klassiska spell cards-vapnet. Den enda försvarsmekaniken du har till ditt förfogande är dubbelhoppet som kommer väl till pass för att undvika fiendens attacker.

Touhou Kobuto V: Burst Battle
Om du är ett stort fan av Touhou Project så kan det kanske hända att du gillar det som utspelar sig på skärmen.

Visserligen är spelkontrollen enkel att bemästra men vad hjälper det när stridsmekaniken inte har fått mig att le i en sekund. Det är rätt beklagligt med tanke på att vi ändå, i allt debacle, har fått ett spel som bjuder på charmiga tonårsflickor och mysiga miljöer, trots en ren och färgglad, men ack så primitiv grafik. Om jag får dra en parallell till de japanska motsvarigheterna Dragon Ball- och Naruto Shippuden-serien så brukar de i regel vara ganska svåra och ibland kunde det kännas som en förolämpning att man förlorade striden innan den knappt hade börjat. Touhou Kobuto V: Burst Battle känns mer eller mindre som en barnlek och jag märkte ganska snabbt att det ofta räckte med att jag sprang åt ett håll samtidigt som jag pepprade min motståndare med bullet-hell för att vinna i två raka set. Det var först under slutstriden (som för övrigt måste vara den mest obehagligaste varelsen jag har mött i hela mitt liv) som jag var tvungen att parera, tänka till och starta om efter en plötslig död.

Story-läget i Touhou Kobuto V: Burst Battle tog mig ganska exakt 15 minuter att klara av och jag hamnade nästan i trauma när jag såg att sluttexten rullade på min skärm direkt efter jag startade spelet. Tack och lov finns det mer att välja på och jag hoppade genast över till det klassiska arkadläget. Här finns det nio olika karaktärer att välja mellan och genast kändes det ganska snålt med tanke på att majoriteten av dagens arkadspel brukar ha desto fler figurer att välja mellan. Här fick jag slåss mot datorstyrda karaktärer från serien eller helt enkelt välja att hitta vänner online som jag kunde utmana i strid. Det sistnämnda är att föredra eftersom riktiga spelare i Touhou Kobuto V: Burst Battle är desto bättre än de datorstyrda figurerna.

Touhou Kobuto V: Burst Battle
I arkadläget har du endast nio (!?) karaktärer att välja mellan. "Otroligt många" tycker spelutvecklaren. "Lite" tycker undertecknad.

Onlineläget fungerar men det hade också kunnat varit underhållande om mekaniken hade varit lite bättre, men Touhou Kobuto V: Burst Battle gör ingenting nytt jämfört med andra japanska anime-titlar i samma genren - bortsett från luftbataljer. Tyvärr är det för snålt med innehåll för att jag ska ha mage till att ens rekommendera någon att köpa det här för 349 kronor, och 15 minuters story-läge är ju inget annat än skrattretande.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
Charmiga karaktärer, bra spelkontoll
-
Primitiv grafik, snålt med innehåll, alldeles för kort, endast för de mest inbitna fansen, på tok för lätt, obefintlig story, enformigt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här