Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions

Nintendo bjussar på en genomarbetad remake av Mario och Luigis första gemensamma rollspelsäventyr...

En gång i tiden var Mario bara en enkel rörmokare som hoppade på saker, kalasade på suspekta svampar och kämpade med aldrig tidigare skådad frenesi för att rädda fruntimmer i nöd. Idag finns sannolikt inte ett enda yrke eller äventyr den lätt korpulente italienaren inte provat på och sist vi såg honom var det i kollaboration med muterade Rabbids, och dessförinnan vann han OS tillsammans med Sonic the Hedgehog och han har varit runt i hela galaxen - två gånger! Det enda vi egentligen aldrig fått uppleva denna rörmokare göra är just rörmokeri.

Den här gången återvänder han till sin karriär som rollspelshjälte i en remake av snart 15 år gamla Mario & Luigi: Superstar Saga. Sedan dess har som bekant fyra uppföljare släppts, men det är fortfarande något visst med originalet. Äventyret tar sin början på vid det här laget välbekanta premisser. Prinsessan Peach är återigen i knipa och den här gången har hon förlorat sin röst. Det får de båda hängselförsedda brollorna att resa till grannlandet Beanbean Kingdom för att dänga ruskprickar - och naturligtvis lurar Bowser någonstans i faggorna också.

Det gäller att lära sig nyttja båda karaktärerna.

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions blandar plattformshoppande och rollspel tämligen friskt där de turbaserade striderna är separerade från resten av världen där du är fri att hoppa omkring och utforska. Det finns bönfolk att snacka med, och som även säljer föremål, samt pussel att lösa. Grundkonceptet kretsar kring samarbete bröderna Mario och Luigi emellan och det gäller att dra nytta av deras individuella styrkor för att maximera duons potential

Mario och Luigi är båda utrustade med hammare, kängor, eldkulor att slänga från nävarna och sannolikt en närmast överjordiskt hög smärttröskel. Sedan gäller det att hoppa på varandra, slå varandra och liknande för att lyckas utföra mer avancerade trick. Mycket av det du kan göra i striderna är även användbart när du äventyrar. Ett bra exempel på det är att du med din hammare kan dela ut generöst med stryk, men även krossa stenar som blockerar din framfart under utforskandet.

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's MinionsMario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions
Flera av bossfighterna är riktigt bra.

Jag hade riktigt roligt med att få återupptäcka spelet, den underbara dialogen, de sanslösa animationerna och bara insupa den ljuvliga spelvärlden. Matriarkatet Beanbean Kingdom är nämligen sprängfyllt med ljuvliga original till karaktärer, massor av ordvitsar och har stått emot tidens tand mycket bra. Det underhåller på samma premisser som det först gjorde år 2003.

En sak som jag hade särskilt starka minnen av var stridssystemet. Turbaserade spel är betydligt långsamma än de som körs i realtid, det ligger lite i sakens natur. Men i Superstar Saga är jag spela spelare hela tiden väldigt involverad i det som sker. Jag förväntas inte bara välja vilka attacker som ska göras utan jag måste även se till att utföra dem genom att tajma knapptryck. De koordinerade attackerna kräver träning och det gäller att träna om du vill kunna klara striderna så helskinnad som möjligt.

Det här fungerar lika bra nu som då och det gäller att hålla reda på var A- och B-knappen sitter. Spelsystemet går lätt att förstå sig på, men tar ett tag att bemästra och fortsätter vara underhållande genom hela spelet samt fodrar att jag hela tiden är involverad i det som händer. Visst, det hade varit kul med lite fler fiender som tvingade fram taktiska överväganden, men det är fortfarande tillräckligt för att kännas intressant.

Minsann om inte Peach råkat illa ut igen.

Visst märks det här och var att spelet inte är helt purfärskt, musiken är till exempel genommysig, men den loopas så ofta att den inner upplevas som repetitiv. Spelet saknar dessutom lite tuggmotstånd i form av djup och tyvärr upplever jag att storyn tappar lite i fart under andra halvan. Det mest problematiska är bytandet mellan karaktärerna hela tiden och hur det ibland är så övertydligt vad som bör göras att det inte alls känns som att jag är duktig eller har löst något som tagit mig vidare.

Lyckligtvis har ett par nyheter lagts till dock. Minion Quest, som finns med i detta spels titel, låter oss spela som några av de absolut största hjältarna från Svampriket, nämligen Goombas och Koopas. Här bygger jag ett lag av taskmörtar mellan uppdragen innan jag skickar dem i strid. Men själva fightandet är mer primitivt än det borde vara och lagen pucklar på varandra tills bara en sida återstår. Det handlar mest om planerande och inte så mycket mer.

Grafiken är rejält omgjord, men känns ändå märkligt välbekant.

Lite synd på ett annars roligt koncept där de små rackarna ska försöka hitta och rädda sin ledare. Humorn är ofta lite för billig och allt ska förklaras överdrivet noggrant. Sistnämnda är något som jag tycker varit ett problem i de senaste delarna i spelserien och kontrasten mot de välskrivna delarna i originalet är stor. Där blir det ofta roligt på riktigt.

För att summera har Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions ändå åldrats med en hel del värdighet. Dessutom har arbetet med remaken gjorts så varsamt att spelet ser ut som jag minns det, trots att det är helt omgjort från grunden. Det här är ett spel som aldrig blir tråkigt, och det är inte svårt att förstå varför serien blev så populär efter detta. Idag är det inget mästerverk längre, men fortfarande rekorderligt Mario-mys att underhålla dig med under tågresor och på fikaraster och en härlig nostalgitripp i största allmänhet.

7 / 10
+
Smidig spelbarhet, suveränt stridssystem, bisarra karaktärer, underbar spelvärld, välgjorda bossfighter, fint restaureringsarbete