Ultimate Chicken Horse

Ultimate Chicken Horse

Det har blivit dags att kombinera snickare, djur och racing i detta härliga partyspel...

Har du alltid drömt om ett spel där du spelar som en häst, höna, får eller en tvättbjörn och tävlar mot varandra? Då kan Ultimate Chicken Horse mycket väl vara ett spel för dig. Här handlar det inte bara om att vara snabbast utan även vara skicklig på att bygga och förutspå din motståndares sätt att bygga.

Det är svårt att inte jämföra Ultimate Chicken Horse med populära SpeedRunners. Där handlade det snarare om att vara så snabb som möjligt, vinna hiten, dela ut raketer och placera ut fällor för dina motståndare. Det här spelet erbjuder dock en något annorlunda version. Målet är egentligen enkelt och handlar om att ta sig från punkt A till punkt B. Vi snackar inga långa avstånd utan det kan handla om ett gap mellan start och mål som ni ska ta er över. Att flyga är däremot inget alternativ utan nu är det dags att ta fram era kunskaper från träslöjden och snickra ihop alla möjliga saker.

Ultimate Chicken Horse
Upp till tolv olika miljöer kan låsas upp.

I början av matchen får alla spelare några sekunder på sig att placera ut diverse objekt. Det kan vara enkla saker som en plattform, en trappa eller varför inte en höboll? Låter enkelt va? Det svåra är att lista ut vad din motståndare tänker göra då det även går att förstöra för varandra genom att exempelvis placera ut en bomb som får objekten att explodera. Att förstöra för någon annan kan med andra ord även sabotera för dig själv och helt plötsligt kan det vara en omöjlighet att ta sig över gapet och nå flaggan. Utöver bomber finns det trampoliner, rörliga plattformar, sågblad, missiler och andra föremål att använda sig av för att försvåra matchen.

Två spelare är minimum men är ni ett gäng som har samlat er är det möjligt att vara upp till fyra spelare. För varje gång du når flaggan samlar du ett poäng och det är först till fem poäng som står som segrare. Mer komplicerat än så är det inte men med tanke på alla tänkbara situationer som kan uppstå med hjälp av föremålen kan det ta sin tid. Det är dock möjligt att samla på sig poäng genom att vara den enda som klarar sig, vara den första som tar sig in i mål eller vara den som orsakade någon annans död.

Kontrollerna är enkla att sätta sig in i. Du styr med hjälp av analogspaken eller styrkorset, hoppar med A/X-knappen och sprintar genom att hålla in RT/R2. Glömmas ska naturligtvis inte att du även kan dansa med ett knapptryck.

Ultimate Chicken Horse
Att då och då ta en paus och dansa loss som tvättbjörn är såklart superviktigt.

Gillar du att spela ensam är Ultimate Chicken Horse kanske inte ett självklart val. Spelet förlitar sig nämligen på att du gillar att spela tillsammans med någon men som tur är finns ett onlineläge också. Premissen är densamma där och föredrar du hellre att spela med kompisarna över internet så går det minst lika bra. Du kan söka bland matcher eller skapa ett eget rum och välja ett lösenord som du kan ge dina kompisar för att göra matchen privat. Du ska i vilket fall som helst inte förvänta dig mycket innehåll om du vill köra offline då här inte finns någon berättelse eller liknande att ta sig igenom. I friläget kan du öva på spelet själv om du vill, men annars finns här inte mycket att göra.

Du och dina kompisar kan också skräddarsy matcherna. Via inställningarna kan ni välja hur många poäng som krävs för att vinna, hur lång tid ni får på er att placera ut föremål eller hur länge matchen får hålla på innan den avbryts. Som jag nämnde tidigare kan du även samla på dig extrapoäng för olika handlingar men även dessa går att inaktivera här.

Ultimate Chicken Horse
Spelet saknar en meny mellan matcherna och du väljer istället banor via en hub.

Tröttnar man på att göra sina egna banor och bara vill tävla på färdiga banor så finns det lyckligtvis ett sätt att göra det också. Man kan nämligen spela banor som andra personer gjort där det enbart handlar om att nå flaggan först. Har ni själva gjort en bana ni blev riktigt nöjda med kan ni dela med er av den som andra spelare sen kan betygsätta och ta del av.

Ultimate Chicken Horse är dessutom extremt barnvänligt och är således ett alldeles utmärkt spel att ge till barnen. Trots sågblad och bomber är det barnvänligt och via inställningarna kan man även ändra språket till svenska för att göra det mer begripligt för den yngre spelaren. Har man bara en handkontroll finns det till och med möjlighet att dela på den genom att lämna över till den andra när man själv gjort ett försök.

Något jag hade önskat att se mer av är innehåll för den som hellre lirar ensam. SpeedRunners erbjuder uppdrag man kan genomföra och man skulle kunna inkludera någon form av kupper i stil med Mario Kart 8. Det behövs inte mycket men just nu är det inte alls särskilt kul att sitta ensam i soffan och spela. Vet man med sig att man sällan spelar tillsammans med kompisar har jag svårt att rekommendera Ultimate Chicken Horse men gör man gärna det kan jag varmt rekommendera att införskaffa denna mysiga titel.

8 / 10
+
Charmig design, mysig musik, enkelt att lära sig, många olika verktyg att välja på, bra kontroll