Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國

PlayerUnknown's Battlegrounds

PlayerUnknown's Battlegrounds (Xbox Game Preview)

Erangels jaktsäsong är nu i full gång till Xbox One, och Kristian har gett sig iväg efter det dödligaste bytet...

PlayerUnknown's Battlegrounds har tagit PC-världen med storm. Spelet har sålt en bra bit över 20 miljoner exemplar, trots att det inte lämnat Early Access än. Nu har den okända spelarens slagfält äntligen nått Early Access på Xbox One, så då återstår ju bara frågan, hur bra är spelet på Microsofts konsoler?

Innan vi går längre kan det ju vara bra att förklara vad PlayerUnknown's Battlegrounds faktiskt är för spel. PlayerUnknown's Battlegrounds är i stort sett spelversionen av filmer som Battle Royale och Hunger Games. Grundkonceptet är otroligt simpelt, du och 99 andra spelare, ibland färre om lobbyn inte hinner bli full, slängs ut ur ett fraktflygplan, med endast en fallskärm och kläderna du har på dig, över en ö fylld med vapen, där det helt enkelt gäller att överleva. En konstant krympande spelyta och sporadisk artillerield tvingar dig att hela tiden hålla dig i rörelse mot den slutgiltiga lilla cirkeln där spelets vinnare kröns.

Det allra första PlayerUnknown's Battlegrounds påminner dig om när du startar, är att spelet inte är färdigt med en stor varningstext. Vågar du dig förbi denna så kommer du ganska snart bli varse om hur pass ofärdigt det faktiskt är. Texturer som tar allt för lång tid att ladda, bilduppdatering stundtals under 10 bilder per sekund, glappande nätverkskod, inte allt för sällsynta krascher och ingen som helst vägledning i själva spelet är vad du kommer möta i PlayerUnknown's Battlegrounds.

PlayerUnknown's Battlegrounds
Välkommen till Erangel, kanske inte världens trevligaste semesterort.

Redan när du skapar din avatar så märks problemen med söliga texturer, något som endast blir värre när du väl svävar ner över ön med din fallskärm. Det tar ett bra tag för byggnader att ens dyka upp, och när de väl gjort det, kan det dröja tills ett bra tag efter att du landat innan alla texturer är på plats. När de väl laddat klart så får du även vänta på alla objekt i världen. Vapnen, ammunitionen och tillbehör finns i stort sett alltid på plats från början, men det gör inte saker som bord, lådor, trappor och annat dylikt. Hinner du in i ett hus snabbt är det inte ovanligt att mötas av synen av svävande vapen som alltså ligger på ett bord som inte laddats in än. Allra värst när det kommer till detta är trapporna. Springer du in i vad du tror är ett tomt hörn innan trappan som hör hemma där har laddat klart, så är det kört för din del. När trappan väl dyker upp sitter du fast där och den enda lösningen är bara att lämna det pågående spelet.

Även bilduppdateringen lämnar en hel del att önska. När du är i lobbyn innan matchen börjat och på planet innan du väl hoppat så är det ofta ensiffrig bilduppdatering som gäller. När spelet väl kommer igång ligger bilduppdateringen oftast någonstans mellan 20-30, men det sjunker ibland ner under 20. Den inte direkt briljanta nätkodningen föder fram ganska surrealistiska situationer där du springer samma sträcka om och om igen.

PlayerUnknown's Battlegrounds
Det dubbelpipiga hagelgeväret är riktigt förödande på nära håll.

Du kan även räkna med att spelet alltför ofta kraschar. Har du tur så hinner du starta upp spelet och återkoppla till din pågående match innan du råkat ut för något hemskt, men oftast så får du återvända till synen av din döda avatar.

Något som dock är riktigt bra i spelet är ljudbilden. Bortsett från några små problem i lobbyn och på själva flygplanet innan matchen riktigt kommit igång så låter spelet riktigt bra. Fjärran skottlossning, snärten av skott som viner förbi ens huvud, dånet av artillerielden, alla fordons unika motorljud, ja allt låter verkligen underbart. Spenderar du tillräckligt länge i spelet lär du nog förr eller senare kunna avgöra vad dina fiender har för vapen och urskilja en Dacia från en UAZ baserat endast på ljudet. Det ofta lättaste sättet att avgöra var och hur långt borta andra spelare är, är att helt enkelt lyssna.

PlayerUnknown's Battlegrounds
Att öppna eld är inte alltid det smartaste valet, men ibland så är det oundvikligt.

När du väl är i spelet är det alltså överlevnad som gäller, men det är inte alltid det lättaste, särskilt då Bluehole inte försökt vara till allt för stor hjälp med att assistera dig att förstå hur saker och ting fungerar. Spelkontrollen kan du bara kolla på när du väl är inne i en match, då du inte direkt har tid att sitta och kolla igenom menyer för att lära dig spelets i vissa fall rätt unika kontrollschema. Att ladda om vapen brukar vara bland det lättaste att göra i de flesta shooters, men här tog det ett bra tag in i min första match innan jag insåg att jag var tvungen att hålla ner X för att göra det, något som nu i och med den nyligen släppta patchen lyckligtvis är löst. Ännu klurigare var det att lista ut hur man kikar i siktet med ett vapen. I de allra flesta fall så brukar det vara att hålla ner en av avtryckarna, men när det kommer till PlayerUnknown's Battlegrounds så zoomar det bara in siktet till en närmare syn över din axel. Ska du kolla i kikarsiktet så är det ett snabbt tryck på vänster avtryckare som gäller. Inget av kontrollproblemen ovan vore ett större problem om det till exempel skulle gå att se över spelets kontroller i huvudmenyn, men nej, din enda chans att lära dig allt är under den knappa minut du har i lobbyn innan själva matchen börjar, och sen under själva spelets gång, där blott ett ögonblicks avsaknad av fokus på din omgivning kan leda till din död och förlust.

PlayerUnknown's Battlegrounds
Du kan tjäna fram nya snitsiga kläder ur de lådor du kan köpa för de "Battle Points" du belönas med efter en match.

Spelet håller inte heller dig handen när det kommer den utrustning du kan hitta i världen. Att bandage, smärtstillande och 'första hjälpen'-lådor helar dig är nog inte det allra svåraste att lista ut, men det enda sättet du kan lära dig vad de gör mer specifikt är genom att prova dig fram. Tillbehören på vapnen är rätt svåra att lista ut de med, om du nu inte råkar vara vapenexpert. Att ett Extended Magazine utökar storleken på vapnets magasin är inget större mysterium, men vad exakt gör en kompensator på en automatkarbin, vad är den mekaniska skillnaden mellan ett vertikalt och vinklat grepp på vapnen och hur stor skillnad är det egentligen på ett rödpunktssikte och ett holografiskt sikte? Du kommer inte direkt få någon vägledning från spelets menyer, som i sig redan inte är de allra smidigaste (ibland missas helt att du vill flytta runt dina föremål). Vill du veta vad alla saker har för egenskaper, hur mycket bandagen faktiskt helar dig, hur kompensatorn ändrar rekylen på vapnet och så vidare, så får du helt enkelt ta och söka upp det på internet.

PlayerUnknown's Battlegrounds
Det gäller att vara på sin vakt när du letar igenom hus, du är inte alltid ensam om att vara ute efter innehållet.
PlayerUnknown's Battlegrounds