Bridge Constructor Portal

Bridge Constructor Portal

Ett sidospår från Portal-serien som börjar så bra att det kunde röra sig om en faktisk Valve-produkt. Men som svalnar halvvägs in för att sedan falla platt...

På samma sätt som att en vakthund konstant är på helspänn över något som avviker från det normala, bevakade vi samtliga fronter, i jakt på något nytt rörande "Portal". Är det dags nu? Är det nu det händer? Efter år av väntan? Tyvärr inte. Hade det inte varit för de föregående orden i titeln... Inte nödvändigtvis till det sämre, men inte heller till det bättre. Innehavarna av att-försena-stekhett-spel-världsrekordet har gjort det igen, och det känns som en komplett Portal-trilogi (än mindre Half-Life 3) aldrig kommer att bli verklighet.

Premissen är, om du lyckats tolka titeln, tämligen enkel. Det handlar om konstruktion av broar på ett så säkert, billigt och funktionellt sätt som möjligt. Ända undantaget är att du kommer få hantera flerdimensionella portaler samtidigt. Utmaningen ligger i att få över människorna från punkt A till punkt B, och det helst levande. Men, som den mogul du är så sitter du på oändligt med resurser och influens (kommer på köpet som AI), vilket kommer hjälpa till att sudda ut eventuella dödsfall orsakade av fall. Om det är något som Bridge Constructor Portal lyckas med så är det att ta spelare tillbaka till den charmiga, sarkastiska och grymt beroendeframkallande underhållningen vi alla känner från Portal. Det går till och med så långt att det stundvis känts som ett spel signerat enbart Valve. Även fast de enbart lånat ut varumärket, innehållet (allt vad rör Portal-universumet) och Ellen McLain. Alltså ingenting vad gäller utvecklingen.

Bridge Constructor Portal
Nej, detta var inte vad vi hoppats på.

För den står Clockwork Games. Och dessa har lyckats väl med att förmedla inspirationens estetik och känsla. Inte för att Valve hade godkänt ett resultat som var ingenting annat än perfekt, med designen här sitter verkligen i krysset. Vi tas rätt fort tillbaka till det sterila laboratoriet Aperature Science, och mötte där GLaDOS sarkastiska kommentarer. Detta gav en bakgrund (eller "anledning") till att försöka oss på pusslen som såväl ett antal skrattsalvor. Den sarkastiska touchen har genomsyrat framför allt Half-Life är bevarad, det är ett som är säkert. Det känns precist på ett sätt som inger respekt och imponerar.

En annan aspekt värd att hyllas är spelets design. Den är mer eller mindre perfekt och lämnar väldigt lite att önska. Du har två huvudmaterial att utgå ifrån - stålbalkar och vajrar. Balkarna kan användas som antingen stöd eller direkta underlag. Rätt och slätt. Vill du ha assistans finns en praktisk liten manual över hur du smidigast bygger nästa Golden Gate-, Brooklyn eller Cloetta Bridge. Så med lite pill ska du nog lyckas rätt bra.

Bridge Constructor Portal
För Portal-fansen finns en del att hämta trots allt, men skruva ner förväntningarna.

Men hur snyggt det må se ut och hur smidigt det må fungera, så finns alltid den överhängande risken (som med många andra byggcentrerade simulatorer) att det blir rätt monotont i längden. Spelet erbjuder 60 olika scenarion som gradvis ökar i svårighetsgrad då du avancerar. Detta må låta bra. På papper. I verkligheten började nyhetens behag lägga sig efter sisådär tjugo nivåer. När vi började närma oss nivå trettio började intresset svalna. Men vänta, kan det här motverkas av besöken av vår favorit AI? Det visar sig att ju längre man kommer, desto mindre ser man av sagda intelligens. Vilket inte är något positivt direkt. Detta leder till att Bridge Constructor Portal i slutändan blir till en simulator i raden med enbart en Portal-gimmick tillagd. Hade känslan hållit i sig under de sista 20-30 nivåerna hade det varit toppen. Men icke.

Vilket är synd då det börjar så otroligt bra. Man har lagt ned energi på att skapa en trovärdig, noggrann upplevelse som hyllar förlagan. Men tyvärr så tappar det rejält på slutet, vilket leder till inget mindre än ett trivialt sidospår från Portal-serien. Med det sagt, med det sagt - det finns fortfarande några timmars underhållning att hämta här. Men då historien inte är något matig eller ger något som helst omspelningsvärde, blir det här rätt tråkigt då eftermiddagen blivit kväll. Och sen avinstalleras det från hårddisken. För att mest troligt aldrig installeras igen.

5 / 10
+
Kul att pyssla med, bra atmosfär, trogen Portal-serien, bra ljud