Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國

Monster Hunter: World

Monster Hunter: World

Årets första storspel kom tidigt. Kan Monster Hunter: World bli det spelet som äntligen gör att serien får fotfäste i västvärlden på riktigt? Kim har jagat monster i timmar...

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

För att lägga alla mina fiktiva kort på bordet direkt och undvika eventuella frågeställningar eller missförstånd; jag har aldrig spelat ett Monster Hunter-spel förut. Korrekt, inte ett enda, jag erkänner. Helt ärligt har jag aldrig ens varit i närheten av att göra det. Anledning? Jag vet inte riktigt. Det har aldrig blivit så helt enkelt. "Men Kim, ska du verkligen recensera Monster Hunter: World om du inte vet ett jota om serien sedan innan?" - Japp, det ska jag.

Även om jag faktiskt inte har spelat några tidigare spel är jag ändå bekant med vad Monster Hunter är för typ av spel och vad Capcom har gjort med serien genom åren och jag har haft mina ögon spända i World enda sedan det utannonserades på E3-mässan förra året. Kan spelserien som tog Japan med storm för flera år sedan äntligen lyckas få riktigt fotfäste i väst? Med Monster Hunter: World satsat Capcom allt på det ska bli så.

För dig som inte är bekant med de tidigare spelen handlar alltså Monster Hunter om (som titeln ogenerad berättar) att jaga monster. Allt från stora gigantiska vidunder till betydligt mindre bestar står på jaktlistan och hur de ska fällas är nästan helt upp till dig som spelare. Jakten ska planeras, spår ska säkras, vapen ska införskaffas och sedan ska allt utföras med precision. Då, och endast då, kan belöningarna hämtas in och som resultat kan ännu elakare bestar bemästras. Det är ett simpelt koncept instoppat i ett massivt spel.

Monster Hunter: World
Spelets olika områden är varierade, både sett till utseende och vilka monster som lurar.

Monster Hunter: World börjar med att jag får skapa min karaktär (en flintskallig och lagom sned herre) och min Palico (en kattliknande medhjälpare som är urgullig tillika ett utmärkt hjälpmedel). Därefter introduceras jag till spelets story och grundpremiss. Den lyder, på ett ungefär; en gång per decennium förflyttar sig varleser som kallas för "elder dragons" över havet och in i den nya världen (New World) och för att förstå varför detta händer skickas flertalet expeditioner dit för att forska. Som medlem i den femte expeditionen anländer jag till den nya världen samtidigt som jättemonstret Zorah Magdaros är på sin resa.

Det är inte jättemycket till berättelse, inte egentligen, men i Monster Hunter: World fungerar den perfekt i kontext med resten av spelet. Jag vet varför jag är där jag är, och jag förstår tack vare mellansekvenser och huvuduppdrag varför jag måste jaga monster. Narrativt brukar jag alltid vara helt för en komplicerad och nyanserad berättad historia som får stå i fokus, men här känns det snarare perfekt med det motsatta. Allt jag behöver är egentligen bara en bakgrund och sedan ett par utvecklande händelser längs vägen, och det är precis vad som erbjuds i Monster Hunter: World.

Tidigt i spelet ligger fokus att ta reda på varför de jättelika monstrerna förflyttar sig och att försöka stoppa Zorah Magdaros framfart genom den nya världen. För att göra det ordentligt behöver jag assistera resten av expeditionen med att anlägga nya minibaser, hjälpa till med forskning och hålla mina allierade i säkerhet. Det görs lättast genom att utföra diverse olika uppdrag, i olika kategorier, runt om i spelvärlden. Jag uppskattar att Capcom inte sparar på krutet för att långsamt fösa in mig i spelets otroligt djupa system och massiva menyer som ofta påminner om de som kan hittas i stora onlinerollspel. Jag kastas tidigt in i ett uppdrag där jag ska jaga och döda mitt första monster, och jag har egentligen ingen aning om hur eller med vilka hjälpmedel, trots att jag vid det här laget har läst ett dussintal hjälpmeddelanden.

Monster Hunter: World
Monsterdesignen är enastående. På bilden ser vi en Paolumu i sin naturliga miljö. Han vet inte om det en men han ska snart bli till en fin plånbok.

Monster Hunter som serie har ofta kritiserats för att ha en hög inlärningskurva och även om Capcom faktiskt gör mycket för att jag ska känna mig bekväm med saker genom oändligt många hjälpmeddelanden är det otroligt överväldigande i början, speciellt för mig som är helt färsk i serien. För dig som har spelat tidigare spel vet du på ett ungefär vad du har att vänta dig. Frågan blir dock, är det alldeles för överväldigande - är inlärningskurvan för hög för den genomsnittliga spelaren? Jag tycker inte det. Monster Hunter: World kräver mycket av dig men tar du dig tiden för att verkligen lära dig blir tillfredsställelsen desto större. Det finns ett antal funktioner implementerade som ska underlätta för nya spelare, men exakt vad som gör inlärningskurvan hög ska vi komma till, men vi kan knappast prata om Monster Hunter utan att prata om just monster.

Helt utan tvivel, den enskilt bästa delen med Monster Hunter: World är monsterna. De som du som spelare ska jaga rätt på under spelets gång. Designarbetet bakom dessa kreatur är ingenting annat än fullkomligt fantastiskt, oavsett om det rör sig om en av spelets "elder dragons", en liten oskyldig flyg-reptil eller ett av monsterna som ska jagas i spelets huvuduppdrag. Allesammans är skapta med sådan detaljrikedom att det faktiskt är svårt att greppa att det inte är avbildningar av forntida (och nu utdöda) varelser som Capcom har modellerat och pulat in i spelvärlden. Att stå öga mot öga med en Anjanath för första gången är en upplevelse som heter duga och för mig, personligen, blev mötet så intensivt att jag tappade min svettiga Dual Shock 4 mer än en gång under den striden.

Det är inte bara det att djuren är unikt och distinkt designade, deras olika beteenden gör mötena ännu mer intressanta. En mycket viktig del i Monster Hunter: Worlds grundmekanik handlar om att veta vilken best som ska besegras och hur det ska göras på bästa sätt. Vilka punkter som ska attackeras skiljer sig helt och hållet mellan monster och att komma in förberedd är A och O. Det är faktiskt egentligen kring de systemen hela spelet till mångt och mycket är uppbyggt - allt handlar om kunskap, planering och utförande, och det är just det som skiljer det här spelet från andra titlar i action/rollspels-kategorin. Monster Hunter: World är fokuserat, jaga monster. Du jagar monster för att sedan kunna jaga ännu fler monster. Ungefär. Det spelas som ett rollspel sett ur tredjepersonsvinkel och känns som ett sådant, men ändå är skillnaderna stora. Här samlas det inga erfarenhetspoäng, det finns inga nivåer för din karaktär att komma till för att du sedan ska låsa upp nya färdigheter. I Monster Hunter: World finns det monster. Massor av monster.

Monster Hunter: World
Att spela Monster Hunter är roligast med tre vänner, men det fungerar utmärkt för den ensamme spelaren också.
Monster Hunter: World