Monster Energy Supercross: The Official Videogame

Det piskar upp grus och lera när Adam sprätter runt i Supercross...

Motocross är inte en racinggenre som kanske vältrar sig i en enorm publik likt bilarnas giganter Forza eller Gran Turismo, men det finns fortfarande en skara dedikerade fantaster samt utvecklare dedikerade till sporten. Milestone S.r.l. är en av dessa utvecklare som sedan 90-talet utvecklat flertalet spel där vi fått gränsla tävlingsmotorcyklar i MotoGP-serien till crossar i MUD FIM Motocross World Championship. Så det fanns en del förhoppningar från entusiaster när de fick uppdraget att anpassa Monster Energy Supercross till ett officiellt spel.

För den kanske milt okunnige (som jag var) så är Supercross, till skillnad från traditionell motocross, oftast banor byggda i arenor och stadior. Det finns två kubikklasser, 250 och 450 och allt detta finns med i Monster Energy Supercross: The Official Video Game tillsammans med även återskapade modeller för de mängder av crossmotorcyklar samt många av de förare som idag är aktiva inom sporten. Jag blev faktiskt överraskad över hur ambitiöst innehållet faktiskt var när jag började ta mig an de olika race som finns.

Milestone står bland annat bakom Ride, Moto GP-spel och WRC-titlar.
Monster Energy Supercross: The Official VideogameMonster Energy Supercross: The Official Videogame
Grafiken när man kör är det verkligen inget fel på.

Det finns inte bara generiska race vi kan sprätta oss igenom här utan ni som vill ge er i kast med att prova på en riktig säsong av Supercross så finns det ett karriärläge här med kvalifikationsrace, placeringar, sponsorer och liknande medan vi tar oss genom varsamt replikerade arenor tvärs över USA med race som kan ta mellan 5 till 20 minuter beroende på hur bekväma eller ambitiösa vi vill vara.

Själva körandet var till en början ganska problematiskt för mig. Det tog några rundor innan jag fick grepp om den faktiska fysiken och efter att ha pillat lite i inställningarna för vad gäller just assistans och liknande så kom jag in i det hela mer. Supercross är knappast en simulator på långa vägar men det känns ungefär som jag kan föreställa mig när jag puttrar fram. Det finns en tyngd när jag tar ut svängarna men det kommer också med risken att jag far iväg om jag inte är försiktig, speciellt inte då spelet är väldigt angeläget att skicka mig högt flygandes över gupp om jag inte är försiktig.

Banbyggaren är överraskande behaglig att använda.

Det kan också framstå som smått buggigt på sina platser, speciellt när det handlar om banornas kanter och liknande. Att råka nudda de barriärer som finns längst med sidorna kan leda till frustrerande resultat eller till och med räknas som att jag försöker ta en genväg även om så inte var fallet. Detta kunde jag till slut rätta mig efter men i början var det smått kaotiskt att köra i klungor och råka komma åt banans sida bara för att studsa mot en bit barriär. Delar av detta kan dock kompenseras av tillbakaspolningsfunktionen lånad direkt från Forza-serien. Kameran kunde också ha problem med att den "hoppar till" då förare bakom mig hoppar över gupp och kommer i kontakt med denna.

I övrigt så är jag faktiskt ganska imponerad av hur det känns att köra. Spelet ser stundtals fenomenalt ut med detaljer som fladdrande kläder, djupa spår i gruset, rörelseoskärpa och material. För de arenor som kanske har öppna tak och tillåter regn (vädervariation och tid på dygn är också valbart mellan många arenor) så påverkar detta också banans utseende och även fysiken när det innan samarbetsvilliga gruset förvandlas till lera. Det är knappast komplett fotorealism som det kanske utlovas, speciellt då många av förarna efter race ser ut som lädriga dockor, men det är helt klart ett spel som ser fint ut att beskåda.

Det finns gott om valmöjligheter för att designa din egna förare och hoj.

Efter att vi kört i karriärläget, lekt online med upp till 12 spelare (en affär som dock kan ha sina uppkopplingsproblem av det jag spelat) eller tröttnat på att välja vilken färg vår crossmotorcykel ska ha så finns det även förmågan att själv kunna designa sina egna banor. Detta är ett faktiskt hyfsat kraftfullt verktyg som är efter lite pillande ganska enkelt att lära sig. De banorna vi gör kan vi sedan dela och ladda upp online om vi känner för det och ger spelet ytterligare livslängd utöver vad vi får i förpackningen.

I slutändan står jag faktiskt väldigt nöjd med Monster Energy Supercross. Det kan till en början se förrädiskt tunt ut men efter lite tid så växer det fram att det är ett spel som faktiskt haft lite ambitioner bakom sig. Jag hade gärna sett kanske bättre inlärningsverktyg för nya spelare då det nu bara är textrutor som snabbt försöker förklara vad som händer och jag hade också gärna sett lite mer intressanta flerspelarlägen. Det fungerar bra och levererar en upplevelse som jag misstänker många fantaster kommer bli mer än nöjda med.

7 / 10
+
Riktigt snygg grafik, funktionell motorcykelfysik, bra banbyggare, mycket innehåll